همه چیز درباره لپ تاپ های گیمینگ

مقدمه

حتما تا به حال نام لپ تاپ های گیمینگ را شنیده اید. این محصولات، دسته ای از دستگاه های مناسب برای بازی می باشند که از سخت افزاری قدرتمندی، بهره می برند. در چندین سال اخیر به دلیل نوسانات ارز و تحریم های شدیدی که علیه کشورمان صورت گرفته است، قیمت محصولات و لپ تاپ های گیمینگ به شدت بالا رفته است. همین موضوع سبب شده افراد زیادی قید خرید این محصول را بزنند. در طرف دیگر، عده ای نیز حضور دارند که به شدت پیگیر این محصولات می باشند و قصد خرید آن را دارند. در این مقاله می خواهیم نگاهی به این محصول بیندازیم و از مشخصات آن، پرده برداریم. در انتهای مقاله نیز می خواهیم به برخی از سیستم های گیمینگ مناسب اشاره ای داشته باشیم تا بتوانیم راهنمایی برای خرید این محصول برای شما مخاطبین عزیز، آماده کرده باشیم.

001 1024x576 - همه چیز درباره لپ تاپ های گیمینگ
لپ تاپ های گیمینگ، مشخصات بالایی دارند

لپ تاپ های گیمینگ دارای چه ویژگی هایی می باشند؟

وقتی می خواهیم لپ تاپ های گیمینگ را بررسی کنیم، احتمالا اولین موردی که به ذهنمان می رسد، نورپردازی های جذاب یا RGB می باشد. سیستم های گیمینگ با نورپردازی های فوق العادشان معروف می باشند. این نورپردازی ها درون برخی از لپ تاپ های گیمینگ نیز وجود دارد که سبب جذاب شدن محصول می شود. با این حال، می خواهیم در این بخش از مقاله، بررسی کنیم که چه مواردی سبب شده است سیستم های گیمینگ علی الخصوص لپ تاپ های این رده، بسیار معروف و معتبر شوند. در زیر به برخی از مشخصات لپ تاپ های گیمینگ اشاره شده است.

پلتفرم لپ تاپ های گیمینگ

اولین دسته ای که در بخش لپ تاپ های گیمینگ مورد بررسی قرار می دهیم، پلتفرم های موجود درون این لپ تاپ ها می باشد. در حال حاضر پلتفرم هایی که روی لپ تاپ ها نصب می شوند، عبارتند از: ویندوز، مکس او اس، لینوکس و … از میان موارد فوق، بیشتر از 95 درصد از لپ تاپ های گیمینگ بر بستر ویندوز، آماده می شوند. در واقع توصیه می شود از سیستم عامل هایی همچون مک او اس و لینوکس برای بازی استفاده نشود. بنابراین تنها سیستم عاملی که برای انجام چنین مواردی مناسب است، ویندوز می باشد.

پردازنده گرافیکی

اصلی ترین بخشی که در یک لپ تاپ گیمینگ وجود دارد، پردازنده گرافیکی می باشد. نقش اصلی قدرت و دقتی که بازی ها برای اجرا نیاز دارند را چنین قطعه ای به عهده دارد. اصلی ترین وظیفه ی این قطعه، پردازش تصاویر می باشد که باعث می شود به طور کلی وظیفه رندر گرفتن بر عهده ی آن باشد. برای لپ تاپ های گیمینگ، باید سیستمی را در نظر گرفت که یک پردازنده گرافیکی مستقل داشته باشد. به عبارتی پردازنده گرافیکی که در یک مجموعه وجود داشته باشد، چندان به کار یک گیمر نمی آید.

002 1024x555 - همه چیز درباره لپ تاپ های گیمینگ
لپ تاپ گیمینگ مجهز به نورپردازی یا RGB

در حال حاضر اکثر لپ تاپ های گیمینگ دارای پردازنده گرافیکی انویدیا یا ای ام دی می باشند. از جمله پردازنده های مناسبی که توسط انویدیا تولید می شود، می توان به GeForce GTX و RTX 3060 Max-Q اشاره کرد. در طرف مقابل، ای ام دی نیز به تولید پردازنده هایی مانند RX 5000M و RX 5700M می پردازد. البته این پردازنده ها، گران قیمت بوده و برای استفاده کننده، هزینه های زیادی را در پی دارد. اگر بودجه ی کافی برای خرید چنین پردازنده هایی را ندارید، می توانید به سراغ نسخه های پایین تر این پردازنده بروید که با قدرتی کمتر، قیمتی کمتر را ارائه می دهند.

پردازنده مرکزی لپ تاپ های گیمینگ

در مقایسه با پردازنده های گرافیکی، پردازنده های مرکزی، از اهمیت کمتری برخوردارند. البته که به خودی خود، این قطعات دارای اهمیت بالایی می باشند. در لپ اپ ها، پردازنده ها به صورت یکجا بوده و از این نظر، استفاده کننده می تواند این اطمینان را داشته باشد که لپ تاپ وی، از یک پردازنده قدرتمند مرکزی، تغذیه می کند. در حال حاضر پردازنده های قدرتمند زیادی درون لپ تاپ ها قرار دارد اما به صورت مختصر اگر بخواهیم اشاره ای داشته باشیم به معتبرترین این قطعات، می توان به پردازنده های i5 و i7 از اینتل و A10 از ای ام دی اشاره داشت.

رم مناسب برای لپ تاپ های گیمینگ

رم، دارای وظیفه ی حیاتی برای لپ تاپ و سیستم کامپیوتری می باشد. رم، نوعی حافظه ی موقت و پرسرعت می باشد که باعث می شود داده های موجود در سیستم، به سرعت پردازش شوند و به نوعی، محاسبات به وسیله رم، پویاتر انجام می شود. اگر هم اکنون به مشخصات لپ تاپ ها توجه داشته باشید، معمولا رم هایی به مقدار 4 الی 64 گیگابایت درون آن ها گنجانده شده است. با این حال، معمولا درون لپ تاپ های گیمینگ، رم هایی با ظرفیت بالای 16 گیگابایت قرار دارد. توصیه می شود از این مقدار کمتر، اقدام به خرید لپ تاپ ننمایید؛ زیرا بازی ها برای اجرای بهتر، نیاز به رمی با سرعت بالا دارند.

حافظه داخلی و SSD

در گذشته در بسیاری از لپ تاپ های گیمینگ، از حافظه داخلی یا HDD استفاده می شد. اما هم اکنون با ارائه درایو های SSD، این موضوع تغییر پیدا کرده است و در حال حاضر لپ تاپ ها با حافظه SSD، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. علت این موضوع نیز بسیار شفاف است. حافظه SSD از سرعت بیشتری برخوردار است و همین موضوع سبب می شود لپ تاپ، بتواند بازی ها را با سرعت بیشتری اجرا کند. البته این امکان نیز وجود دارد که حافظه SSD به صورت مازاد بر روی لپ تاپ نصب شود. البته که باید از وجود چنین امکانی در لپ تاپ خود، اطمینان حاصل نمایید.

صفحه نمایش لپ تاپ های گیمینگ

صفحه نمایش، یک عضو بسیار مهم و یک قطعه مهم در تکمیل پازل لپ تاپ های گیمینگ می باشد. معمولا در پنل لپ تاپ های مناسب و گرانقیمت گیمینگ، از دقت بالای IPS استفاده شده است. همچنین نرخ نوسازی نیز معمولا روی مقدار حداقلی 60 هرتز و زمان واکنش کمتر از 5 ثانیه، مناسب می باشد. همچنین توصیه می شود از کیفیت Full HD یا 4K استفاده شود تا هیجان بازی به صورت کامل به شخص منتقل شود.

003 1024x683 - همه چیز درباره لپ تاپ های گیمینگ
نمایی از یک لپ تاپ گیمینگ

سایر نکات مهم

علاوه بر موارد اشاره شده، لپ تاپ های گیمینگ می توانند دارای مشخصات دیگری باشند که در تجربه یک بازی جذاب، به گیمر کمک می کنند. جنس بدنه و استحکام آن، تاچ پد و انعطاف پذیری مناسب کیبورد، نورپردازی جذاب و انتقال حس خوب به گیمر، وزن لپ تاپ، پورت های موجود، قیمت و … از جمله این نکات می باشند. توصیه می شود برای دریافت یک محصول مناسب و با کیفیت، تمام موارد فوق مورد بررسی قرار بگیرند تا بتوان یک تجربه مناسب و ایده آل در خرید و استفاده از لپ تاپ های گیمینگ، بدست آورد.

معرفی برخی از لپ تاپ های گیمینگ موجود در بازار

معمولا لپ تاپ های گیمینگ، از برند های معتبر و با کیفیتی ساخته می شوند. در میان برند های گوناگون، رتبه ی نخست در دستان برند ایسوس ( Asus ) می باشد. این برند تایوانی با تولید لپ تاپ های مختلف با قطعات گوناگون، توانسته رتبه ی نخست را در بین لپ تاپ های گیمینگ، بدست آورد. علاوه بر ایسوس، ام اس آی ( MSI ) و ریزر ( Razer ) نیز در این دسته، فعالیت می کنند. حال می خواهیم نیم نگاهی به برخی از این محصولات بیندازیم و مشخصات آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

  • لپ تاپ ریزر مدل Blade 15

پردازنده : Intel Core i7 و Intel Core i9 نسل 12

کارت گرافیک : Nvidia RTX 3080 ti

رم : 32 G

صفحه نمایش : در 3 بخش: 360 هرتز و 1080p ، 240 هرتز و 1440p ، 144 هرتز و 4K

فضای ذخیره سازی : SSD 1 T

باتری : 80 وات

وزن : 2.1 کیلوگرم

ابعاد : 9.25 در 13.98 در 0.78 اینچ

004 - همه چیز درباره لپ تاپ های گیمینگ
Blade 15
  • لپ تاپ ایسوس مدل ROG Zephyrus G14

پردازنده : AMD Ryzen 9 5900HS

کارت گرافیک : Nvidia RTX 3060 Max-Q

رم : 16 G

صفحه نمایش : 14 اینچ ، 1080p و IPS

فضای ذخیره سازی : SSD 1 T

باتری : 75 وات

وزن : 1.6 کیلوگرم

ابعاد : 8.74 در 12.76 در 0.7 اینچ

005 1024x576 - همه چیز درباره لپ تاپ های گیمینگ
Zephyrus G14
  • لپ تاپ ریزر مدل Blade 14

پردازنده : AMD Ryzen 9 6900HX

کارت گرافیک : Nvidia RTX 3080 ti

رم : 16 G

صفحه نمایش : 14 اینچ، کیفیت 1080p، 144 هرتز، نرخ نوسازی 165 هرتز

فضای ذخیره سازی : SSD 1 T

باتری : 61.6 وات

وزن : 1.7 کیلوگرم

ابعاد : 8.66 در 12.59 در 0.66 اینچ

006 1024x768 - همه چیز درباره لپ تاپ های گیمینگ
Blade 14
  • لپ تاپ دل مدل G3 15

پردازنده : Core i7 نسل 10

کارت گرافیک : Nvidia GTX 1660 ti

رم : 16 G

صفحه نمایش : 15.6 اینچ، کیفیت IPS و 1080p، نرخ نوسازی 144 هرتز

فضای ذخیره سازی : SSD 512 G

باتری : 51 وات

وزن : 2.4 کیلوگرم

ابعاد : 10 در 14.14 در 0.85 اینچ

007 - همه چیز درباره لپ تاپ های گیمینگ
G3 15

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید، در این مقاله به مشخصات لپ تاپ های گیمینگ اشاره ای داشتیم و در انتها، اقدام به معرفی برخی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ سال کنونی، کردیم. اگر علاقه دارید یک لپ تاپ گیمینگ خریداری نمایید، حتما به موارد اشاره شده در این مقاله توجه داشته باشید تا پس از خرید، پشیمان نشوید.

در انتهای این مقاله، امیدواریم از خواندن آن رضایت خاطر داشته باشید و این مقاله توانسته باشد برایتان مفید و سودمند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید