تمیز کردن قابلمه سوخته با 12 روش خانگی

تصویر شاخص - تمیز کردن قابلمه سوخته با 12 روش خانگی

شاید برای هر یک از شما عزیزان، عروس خانم های جوان و دختران عزیزتاکنون پیش آمده باشد که به دلیل مشغله ذهنی و فکری، حواس پرتی و… باعث سوختگی برخی از لوازم آشپزخانه خود همانند قابلمه، ماهیتابه شده باشیم. به نظر شما چگونه می توان قابلمه و ماهیتابه سوخته را تمیز کرد؟ آیا تا به حال در اینترنت به دنبال بهترین روش های تمیز کردن قابلمه سوخته بوده اید؟ به نظر شما چگونه می توان از سوختن غذاها و ظروف جلوگیری کرد؟

اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، به شما توصیه می کنیم که این مطلب را تا به انتها مطالعه کنید و بند بند آن را از دست ندهید. چرا که در این مقاله بهترین روش های تمیز کردن قابلمه سوخته را توضیح داده ایم.

مطمئن باشید که با مطالعه این مقاله می توانید ظاهر قابلمه و دیگر ظروف سوخته خود را همانند روز اول تمیز و درخشان کنید.

 

آن چه که در این مطلب به آن پرداخته خواهد شد:

  1. استفاده از جوش شیرین
  2. استفاده از سرکه
  3. استفاده از سس کچاپ
  4. کرم تارتار (پتاسیم تارتارات)
  5. استفاده از نرم کننده لباس
  6. سوخته آب اکسیژنه
  7. شوینده ماشین ظرفشویی
  8. استفاده از نوشابه گازدار
  9. جوش شیرین و مواد شوینده
  10. ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید
  11. ورق خشک کن
  12. قرص جوشان آلکا سلتزر

 

استفاده از جوش شیرین

هیچ وقت با وسایل نوک تیز مواد سوخته و چسبیده به ظروف را پاک نکنید، چون با این کار به قابلمه آسیب می رسانید.

در سوختگی های زیاد که مواد ته قابلمه چسبیده است چند قاشق جوش شیرین روی مواد سوخته و چسبیده به قابلمه ریخته و کمی آب روی جوش شیرین می ریزیم تا کمی خیس شود.

بعد از 3 الی 4 ساعت صبر می کنیم و قابلمه را به آسانی پاک می کنیم. در این روش برای پاک کردن قابلمه سوخته می توان به جای جوش شیرین از نمک دریا استفاده کرد.

 

استفاده از سرکه

برای تمیز کردن مواد سوخته روی سطوح قابلمه به اندازه سرکه روی سوختگی ها ریخته و قابلمه را روی شعله اجاق گاز قرار می دهیم. زمانی که سرکه درون قابلمه سوخته به جوش آمد از روی شعله برداشته و به راحتی قابلمه پاک و تمیز می شود.

البته اگر سرکه در دسرس‌تان نبود می‌توانید از آبلیموی شرکتی یا خانگی نیز استفاده کنید و سپس با اسکاچ معمولی ظرف سوخته را تمیز کنید.

 

استفاده از سس کچاپ

یکی از روش های دیگر که به کمک آن می توانید ظاهر ظروف سوخته خود را مانند روز اول تمیز و براق کنید این است که یک لایه ضخیم از سس کچاپ را بر روی سوختگی های ظروف مورد نظرتان بریزید و حدود 24 ساعت صبر کنید که سس روی سطوح سوخته بماند. با گذشت این زمان به راحتی و با کم ترین فشار دست می توانید مشغول به تمیز کردن قابلمه سوخته شوید.

 

کرم تارتار (پتاسیم تارتارات)

برای از بین بردن سوختگی روی ظروف می توانید دو قاشق غذاخوری کرم تارتار (پتاسیم تارتارات) را به همراه نصف فنجان آب ترکیب نمایید. این ترکیب را روی ظروف سوخته ریخته و بر روی شعله گاز قرار دهید تا محلول داخل قابلمه به جوش بیاید.

بعد از این مرحله گاز را خاموش کنید تا قابلمه سرد شود و در نهایت قابلمه را با آب داغ و شوینده ای معمولی بشویید.

توجه: نکته بسیار مهمی که باید به آن بسیار اهمیت دهید این است که در زمان استفاده از پاک کننده و مواد شیمیایی حتما هوا در محیط جریان داشته باشد یا در هوای آزاد به تمیز کردن قابلمه سوخته مشغول شوید. چرا که تمامی پاک کننده ها و مواد شوینده شیمیایی برای سلامتی انسان مضر است و ممکن است باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری گردد.

 

استفاده از نرم کننده لباس

نرم کننده لباس - تمیز کردن قابلمه سوخته با 12 روش خانگی

اگر به نرم کننده لباس دسترسی راحت تری دارید می توانید برای تمیز کردن قابلمه سوخته از آن استفاده کنید. برای استفاده کردن از این روش می توانید ابتدا آب داخل قابلمه سوخته ریخته و بر روی شعله گاز قرار داده تا به جوش بیاید.

سپس یک قاشق غذاخوری نرم کننده لباس به آن اضافه کرده و شعله گاز را خاموش می کنیم. این ترکیب را به مدت چند ساعت یا 12 ساعت در درون قابلمه می گذاریم و بعد از این مدت می توان قابلمه را به سادگی و آسانی تمیز کنید.

 

آب اکسیژنه

با این روش می توان قابلمه سوخته خود را به راحتی تمیز کنیم. به این صورت که به اندازه 1 الی 2 بندانگشت آب اکسیژنه در قابلمه سوخته می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا زمانی که آب اکسیژنه در داخل قابلمه شروع به تولید حباب کند.

بعد از این مرحله می بایست قابلمه را حدوداً به مدت 10 دقیقه دیگر با حرارت کم در حالت نیمه جوش حفظ کنید و بگذارید قابلمه تا حدودی سرد شده و آن را بشویید؛ چنانچه به تمیزی دلخواه خود نرسیدید دوباره این مرحله را تکرار کنید.

لازم به ذکر است که آب اکسیژنه باعث جدا شدن کربن از داخل قابلمه می شود به همین علت برای استفاده از این روش هود یا پنجره منزل‌تان باز باشد تا بوی نامطبوع آب اکسیژنه و کربن در منزل‌تان نماند.

 

شوینده ماشین ظرفشویی

قرص یا پودر ماشین ظرفشویی یک انتخاب درست برای تمیز کردن قابلمه سوخته است. در صورتی که می خواهید از این روش استفاده کنید باید مقداری قرص یاپودر ماشین ظرفشویی را در کف قابلمه بریزید و به آن آب داغ اضافه کنید. این ترکیب را تا چند ساعت در قابلمه نگه می داریم تا آب داخل قابلمه سرد شود. بعد از این مرحله می توانید قابلمه را با اسکاچی نرم تمیز کنید.

اگر سوختگی به طور کامل پاک نشد دوباره این مرحله را تکرار کنید تا به نتیجه مطلوبی برسید.

 

استفاده از نوشابه گازدار

نوشابه - تمیز کردن قابلمه سوخته با 12 روش خانگی

برای این که از سوختگی قابلمه خلاص شوید، می توانید از نوشابه گازدار استفاده کنید. بدین صورت که داخل قابلمه سوخته نوشابه گازدار بریزید تا بالای سطح سوختگی را بپوشاند و چند ساعت صبر کنید تا باقی مانده غذای سوخته از بدنه قابلمه جدا شود.

بعد از این مرحله به کمک یک اسکاچ نرم سطح و بدنه قابلمه را تمیز کرده و به طور کامل آبکشی کنید تا کف روی قابلمه از بین برود.

با این روش می توانید اثرات سوختگی را از بدنه قابلمه های سوخته شده خود پاک کنید.

 

جوش شیرین و مواد شوینده

برای این که از سوختگی قابلمه خلاص شوید می توانید از مخلوط جوش شیرین، آب و مواد شوینده استفاده کنید. بدین صورت که داخل قابلمه آب ریخته و بر روی شعله گاز قرار می دهیم تا به جوش بیاید سپس شعله گاز را خاموش کرده و جوش شیرین را به همراه مواد شوینده همچون مایع ظرفشویی به قابلمه اضافه کنید.

لازم است که این ترکیب به مدت 20 الی 40 دقیقه در درون قابلمه سوخته بماند و بعد از گذشت این زمان با اسکاچ قابلمه را تمیز کنید.

چنانچه به نتیجه دلخواه خود نرسیدید این مرحله را دوباره تکرار نمایید.

 

ترکیب جوش شیرین و سرکه

برای این که از سوختگی قابلمه خلاص شوید می توانید از مخلوط شگفت انگیز جوش شیرین و سرکه سفید استفاده کنید. به این صورت که روی سطح سوخته آب ریخته و مقداری سرکه به آب اضافه می کنید و  قابلمه را با مواد داخل آن روی شعله گاز قرار می دهیم تا به جوش بیاید.

زمانی که محلول داخل قابلمه به جوش آمد می توانید شعله را خاموش کنید. سپس مواد داخل قابلمه را به داخل سینک ظرفشویی بریزید و سطح سوخته قابلمه را جوش شیرین بریزید و کمی صبر کنید تا قابلمه به طور کامل سرد شود.

بعد از خنک شدن قابلمه می توانید به کمک اسکاچ مشغول به تمیز کردن قابلمه سوخته شوید و از تاثیر این محلول بر روی قابلمه خود شگفت زده خواهید شد.

 

ورق خشک کن

ورق خشک کن - تمیز کردن قابلمه سوخته با 12 روش خانگی

ورق های خشک کن از آن دسته ورقه هایی هستند که به راحتی با آب گرم ترکیب شده و به پارچه‌هایی که در نزدیکشان هستند، چسبیده و آن ها را نرم و لطیف می‌کنند.

لذا توصیه می شود از این ورق برای نرم کردن لباس ها در داخل لباسشویی استفاه نکنید. چرا که باعث مسدود شدن مجراهای فیلتر لباسشویی و خشک کن آن خواهد شد.

جالب است بدانید که به کمک ورق خشک کن می توانید از سوختگی های قابلمه خود خلاص شوید.

در این روش می توانید برای پاک کردن قابلمه سوخته از ورق خشک کن استفاده کنید. بدین صورت که ورق خشک کن را به همراه آب داغ بر روی سطح قابلمه سوخته بگذارید و بعد از مدت زمان یک ساعت قابلمه را به کمک یک اسکاچ تمیز کنید.

 

قرص جوشان آلکا سلتزر

قرص جوشان آلکا سلتزر - تمیز کردن قابلمه سوخته با 12 روش خانگی

در این روش می توانید از این قرص برای پاک کردن قابلمه سوخته استفاده کنید. به طوری که 5 الی 6 عدد قرص را به آب جوش آمده در داخل قابلمه اضافه کنید.

حدودا به مدت زمان 1 ساعت صبر کنید تا محلول قرص و آب داغ در داخل قابلمه بماند سپس می توانید به کمک شوینده، آب داغ و یک اسکاچ شروع به تمیز کردن قابلمه سوخته نمایید و به راحتی مواد سوخته را از بدنه قابلمه پاک کنید تا در نهایت ظاهر قابلمه شما همانند روز اول تمیز و براق شود.

 

سخن پایانی

گاهی اوقات امکان دارد بخاطر مشغله‌ی فکری، حواسمان از غذای روی شعله گاز پرت شود و با قابلمه و غذای سوخته مواجه شویم. در این مقاله آموزش دیدیم که چگونه قابلمه را از هر سوختگی پاک کنیم. با استفاده از ترکیباتی همچون جوش شیرین، سرکه سفید، کرم تارتار، سس کچاپ و …. دوباره همانند روز اول قابلمه های سوخته خود را براق و تمیز کنیم.

اگر دوست دارید با ترفندهای بیشتری در رابطه با تمیز کردن قابلمه سوخته آشنا شوید، می توانید اینجا کلیک کنید.

 

شما از چه روش هایی برای پاک کردن قابلمه سوخته استفاده می کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید