نکاتی که هنگام خرید هارد SSD باید بدانیم

هنگام خرید قطعات الکترونیکی، باید نهایت دقت را به کار ببریم تا خریدی موفق داشته باشیم و پس از خرید، از آن پشیمان نشویم. برای ارتقاء لپ تاپ، می توان از هارد SSD یا HDD یا استفاده ی همزمان از هردو، بهره برد. در هنگام خرید هارد SSD باید نکاتی را رعایت کرد. در این مقاله می خواهیم این نکات را بازگو نماییم اما قبل از اینکه سراغ آن ها بریم، ابتدا باید بدانیم هارد SSD چیست و چه کاربردی دارد.

هارد SSD چیست؟

هارد SSD که مخفف Solid State Disk می باشد، نوعی حافظه می باشد که سرعت بالاتری نسبت به هارد دیسک های دیگر دارد. مواد به کار رفته در ساخت این هارد ها، با فناوری ساخت حافظه های فلش که به آن SD RAM گفته می شود، یکسان است و هر دو از مواد نیمه رسانای جامد تشکیل و تولید می شوند.

- نکاتی که هنگام خرید هارد SSD باید بدانیم

 

در هارد SSD، از میکروچیپ برخلاف هارد دیسک های دیگر که از مغناطیس استفاده می شود، جهت ذخیره سازی داده ها استفاده می گردد. هارد های SSD نسبت به سایر هاردها از مزیت های فوق العاده ای بهره مند می باشند و تنها نقاط ضعف آن ها، قیمت بالا و کندی سرعت به مرور زمان می باشد.

نکات مهم در خرید هارد SSD

هنگامی که برای ارتقاء لپ تاپ خود قصد خرید هارد SSD دارید، باید قبل از آن به یکسری نکات توجه کنید و باید بدانید که آیا هارد خریداری شده با لپ تاپ شما سازگار می باشد و مشکلی برای بارگذاری آن وجود دارد یا خیر. در زیر، به مهم ترین نکات جهت خرید هارد SSD اشاره شده است:

1- سیستم عامل

سیستم عامل یک عامل مهم در خرید هارد SSD می باشد. اگر سیستم عامل کامپیوتر شما قدیمی بوده ( برای مثال ویندوز XP ) باید فکر خرید هارد را از سرتان بیرون بیندازید؛ زیرا این هارد با سیستم عامل های قدیمی سازگاری ندارد. سیستم عامل 7 و مدل های بالاتر از آن، بهترین انتخاب برای هارد SSD می باشد؛ زیرا این سیستم عامل ها از TRIM پشتیبانی می کنند و به عملکرد بهینه ی آن ها، کمک شایانی می کنند.

- نکاتی که هنگام خرید هارد SSD باید بدانیم

 

2- مشخصات سخت افزاری

قبل از خرید هارد، بررسی نمایید که لپ تاپ شما دارای هارد دیسک SATA می باشد یا خیر. هارد دیسک SATA، سه نوع است و در سه سرعت متفاوت می باشد. هارد SSD، از SATA پشتیبانی می کند و در صورتی که لپ تاپتان مجهز به SATA نباشد، دچار کندی سرعت در انتقال داده ها می شوید

3- بررسی BIOS لپ تاپ

قبل از خرید هارد SSD حتما بررسی نمایید که قسمت بایوس ( BIOS ) دستگاه از SSD پشتیبانی می کند یا خیر. برخی از بایوس ها از SSD پشتیبانی نمی کنند که در تعدادی از آن ها، با آپدیت و بروزرسانی این مشکل حل می شود. همچنین باید دقت نماییم که بایوس پس از متصل نمودن SSD، با آن مانند یک هارد دیسک معمولی برخورد ننماید که اگر چنین حالتی رخ دهد، باعث ایجاد مشکل در عملکرد SSD می شود.

4- مقایسه ی هارد SSD از طریق بنچمارک ها

نباید هنگام خرید HDD SSD، آن را از طریق بنچمارک و سرعت اسمی آن ها مقایسه کنیم؛ زیرا تفاوت های بسیاری در آن ها رخ می دهد و ممکن است یک هارد ارزان و با کیفیت پایین، دارای سرعت بیشتر نمایشی از یک هارد گران قیمت و با کیفیت باشد.

5- توضیحات سازندگان را فراموش کنید

اینکه هر شرکت یا سازنده ی وسیله ای، آن را بسیار مورد تعریف و تمجید قرار دهد، بی راه نمی باشد. بنابراین هنگام خرید HDD SSD، به توضیحات سازندگان آن توجه زیادی نکنید؛ زیرا بزرگنمایی درباره ی ویژگی های محصول، بسیار رایج می باشد و ممکن است در عمل، دستگاه کارایی دیگری داشته باشد و عکس آن باشد.

- نکاتی که هنگام خرید هارد SSD باید بدانیم

 

6- SSD از نوع TLC NAND ارزان

اگر از هارد های SSD تا به حال استفاده کرده باشید، نام SSD های نوع MLC NAND را تا به حال زیاد شنیده اید. این هارد ها، مزیت های بیشتر و دوام بیشتری دارند. در مقابل هارد های ارزان قیمت تری به نام TLC NAND وجود دارند که به دلیل شناخت کمتر از این نوع و ترس از قیمت کمتر و کیفیت کمتر، کمتر کسی سراغ آن ها می روند. این هارد ها به اندازه ی کافی دوام دارند و به اندازه ی 70.000 گیگابایت نوشتن دوام دارند؛ بنابراین نسبت به قیمت آن ها، ارزش خرید آن ها کاملا مشخص می باشد و یک خرید مقرون به صرفه و ارزشمند می باشند.

7- ظاهر SSD

هارد های SSD، در دو مدل ظاهری 2.5 اینچی و M.2 در بازار موجود می باشند که هر شخص بنا به نیاز خود، به سراغ یکی از مدل ذکر شده می رود. هارد SSD 2.5 اینچی، دارای ضخامت 7 الی 9 میلی متری و قطر 7 میلی متری می باشند و اگر هارد دیسک 9 میلی متری داشته باشید، در قراردادن آن، به مشکل برخواهید خورد. در SSD مدل M.2، سه اندازه ی 2240، 2260 و 2280 میلی متر وجود دارند. بسیاری از لپ تاپ ها تنها از یک سایز پشتیبانی می کنند. برای همین قبل از خرید باید از سایز قابل پشتیبانی در لپ تاپمان، مطمئن شویم.

- نکاتی که هنگام خرید هارد SSD باید بدانیم

 

8- انتخاب بر اساس مقدار سرعت، ظرفیت و قیمت

بر اساس نیاز شخصی، ظرفیت های گوناگونی وجود دارد که قابل انتخاب می باشد. برای مثال ظرفیت 120 گیگابایت مناسب افرادی می باشد که دارای کارهای اداری هستند یا هارد SSD 240 گیگابایت، مناسب افرادی گیمر هایی می باشد که به دنبال فضای بیشتری می باشند. معمولا سرعت انتقال این SSD ها، روی آن ها نوشته شده است. همانطور که می دانید با افزایش ظرفیت و افزایش سرعت انتقال داده ها، قیمت این هارد ها نیز افزایش می یابد.

9- تکنولوژی های به کارگرفته شده در هارد SSD

به طور کلی تکنولوژی به کار گرفته شده در هارد های SSD عبارتند از: SLC، MLC، TLC و QLC

هر یک از این تکنولوژی ها، مزایا یا معایب خاص خود را دارند و در موارد خاصی، کاربرد دارند. برای مثال از SLC در موارد صنعتی، از MLC برای استفاده ی گیمر ها، از TLC در استفاده روزانه و از QLC برای قیمت پایین تر استفاده می شود.

مزایا، معایب و موارد کاربرد انواع تکنولوژی های هارد SSD

دیدگاهتان را بنویسید