رونمایی از پردازنده ی Tiger Lake-H اینتل

شرکت اینتل که از موفق ترین و معتبر ترین شرکت های تولید کننده ی پردازنده ی کامپیوتر ها می باشد، در حاشیه ی مراسم CES 2021، از جدیدترین پردازنده ی خود تحت عنوان Tiger Lake-H ، رونمایی کرد.

این محصول که دنیایی جدید را پیش روی گیمر ها قرار می دهد، در لپ تاپ های گیمینگ و رده بالا، قرار داده می شود. در ادامه بیشتر با این محصول شگفت انگیز آشنا می شویم و آن را برای عموم علی الخصوص گیمر ها، موشکافی می نماییم.

لطفا تا انتهای این مطلب همراه سیراف کالا باشید.

مقدمه ای بر پردازنده ی Tiger Lake-H اینتل

قبل از برگزاری مراسم CES 2021، بسیاری از افراد انتظار معرفی جدیدترین نسل از پردازنده های اینتل را داشته اند و این شرکت نیز چنین کاری را انجام داد و از Tiger Lake-H پرده برداشت. این پردازنده مناسب لپ تاپ های قدرتمند و رده بالا و گیمینگ، می باشد.

Tiger Lake H intel - رونمایی از پردازنده ی Tiger Lake-H اینتل
Tiger Lake-H intel

همچنین این پردازنده نخستین نسل از پردازنده های شرکت اینتل است که از سری H می باشد. این پردازنده، 10 نانومتری می باشد و اینتل در خصوص آن، ادعا می کند که سریع ترین تراشه ی کلاس لپ تاپ در جهان می باشد.

ترین ها

در حال حاضر، اینتل تنها از نسخه ی 35 واتی این پردازنده رونمایی کرده است و این انتظار می رود در آینده شاهد نسخه ی 45 واتی آن نیز باشیم.

در حال حاضر پردازنده ی Tiger Lake-H تنها پردازنده ای می باشد که تک هسته است و از این نظر، در جهان بی رقیب می باشد و عنوان سریع ترین هسته در جهان را یدک می کشد. از دیگر ویژگی هایی که این شرکت بر روی این پردازنده پیاده کرده است، این می باشد که نخستین پردازنده در سطح جهان است که به فرکانس 5.0 گیگاهرتز، رسیده است.

بخش قدرت Tiger Lake-H

در بخش قدرت، شاهد پرفورمنس تک هسته ای می باشیم که نسب به نسل قبلی خود ( Comet Lake-H ) تا 15%، شاهد بهبودی و تا 9% شاهد بهبودی نسبت به پردازنده ی نسل پیش در سری فوق کم مصرف  ( U ) می باشیم.

نکته ی جالب اما این بخش می باشد که در بخش عملکرد Multi-Threaded، شاهد این می باشیم که 40% نسبت به نسل یازدهم U یا همان Tiger Lake-U پیشرفت حاصل شده است و این بدین معنا می باشد که گیمر ها، باید خود را آماده ی یک پردازنده ی بسیار قدرتمند و جذاب، نمایند.

عملکرد Tiger Lake-H

در بخش عملکرد گرافیکی، نسبت به نسل قبل شاهد پیشرفت دو برابری می باشیم. معماری گرافیکی این پردازنده، Intel Xe می باشد که به سبب کاهش لیتوگرافی به 10 نانومتر، دو برابر واحد های EU افزایش یافته است.

بخش دیگری از مشخصات Tiger Lake H - رونمایی از پردازنده ی Tiger Lake-H اینتل
بخش دیگری از مشخصات Tiger Lake-H

این مدل از پردازنده ی اینتل، دارای گذرگاه PCI-E 4.0 به همراه رم با فرکانس 3200 مگاهرتز، درگاه Thunderbolt 4 و Wi-fi 6 می باشد.

نسخه های مختلف این پردازنده

در حال حاضر، سه مدل از پردازنده ی Tiger Lake-H 35 واتی معرفی شده اند که همگی، مربوط به سیستم های گیمینگ و رده بالا می باشند. در زیر اسامی این مدل ها، ارائه شده است:

  1. پردازنده Core i7-11375H با 4 هسته/8 رشته و فرکانس 3.3~5.0 گیگاهرتز
  2. پردازنده Core i7-11370H با 4 هسته/8 رشته و فرکانس 3.3~4.8 گیگاهرتز
  3. پردازنده Core i5-11300H با 4 هسته/8 رشته و فرکانس 3.1~4.4 گیگاهرتز

هنگامی که پردازنده های 45 واتی معرفی شوند، شاهد هسته های بالاتری خواهیم بود. در این مدل، می توانیم شاهد هسته های 6 و 8 باشیم. البته اینتل به احتمال زیاد معرفی این دسته از پرچمدار های خود را به کنفرانس AMD موکول کرده است.

سایر اطلاعات

به احتمال زیاد، شرکت AMD نیز از پردازنده ی جدید خود رونمایی می کند که این پردازنده نیز در کلاس رده بالا و گیمینگ می باشد. نام این محصول Ryzen 5000H می باشد.

لازم به ذکر است پردازنده ی جدید شرکت اینتل، برای رقابت با هسته های AMD ZEN3، به هسته های Sunny Cove مجهز شده اند که فرآیند تولید آن، 10 نانومتری SuperFin می باشد.

بخش های تشکیل شونده - رونمایی از پردازنده ی Tiger Lake-H اینتل
بخش های تشکیل شونده

در تست بنچمارک درباره ی Tiger Lake-H چه گذشت؟

تست های منتشر شده از بنچمارک، نشان می دهد این پردازنده دارای تفاوت عملکردی و قدرتمند بالایی نسبت به Ryzen 4000H می باشد. به همین سبب، احتمالا باید به زودی آماده ی عرضه ی لپ تاپ ها با چنین پردازنده ای باشیم.

آیا این تراشه مناسب گیمینگ می باشد؟

شاید از هنگامی که این مقاله را خوانده این به دنبال چنین تیتری باشید که آیا با تمام توصیف های ارائه شده از این محصول، چنین پردازنده ای می تواند وظیفه ی سنگین ارائه ی کیفیت و سرعت مناسب را در اجرای بازی های سنگین بدهد یا خیر؟

اگر در این زمینه فعالیت کرده باشید، حتما خبر دارید که پردازنده ی شرکت اینتل، بسیار قدرتمند می باشند. بنابراین می توانیم امیدوار باشیم که شرکت اینتل، پردازنده ی ضعیف و ناکارآمد نمی سازد.

مورد دومی که بیشتر از هرچیزی اطمینان محکمی به ما می دهد، تست های بنچمارک می باشد. در این تست ها به وفور مشخص شده که این پردازنده، قدرت قابل قبولی را ارائه می دهد.

البته تمام تعریف های فوق، تا هنگام عرضه و تست این پردازنده، جنبه ی آن چنان موثری نخواهند داشت. بنابراین پیشنهاد می دهیم منتظر عرضه این محصول باشید تا به خوبی، متوجه مزایا و معایب آن، شوید.

مشخصات پردازنده - رونمایی از پردازنده ی Tiger Lake-H اینتل
مشخصات پردازنده

جمع بندی نهایی

دو شرکت اینتل و AMD، رقبای بسیار سرسختی برای یکدیگر می باشند و هر کدام، دارای طرفدارانی می باشند. بنابراین یک گیمر که قصد خرید سیستم گیمینگ را دارد، باید از یکی از این دو شرکت قدرتمند، انتخاب خود را انجام دهد.

ما پیشنهاد می کنیم کمی دست نگه دارید و منتظر عرضه ی نسل جدید AMD نیز باشید و پس از آن و با مقایسه ی منابع بزرگ، اقدام به خرید پردازنده ی مناسب خود نمایید. این عمل باعث می شود پس از خرید، از این کار پشیمان نشوید.

امیدواریم این مطلب از جانب سیراف کالا، مورد قبول شما واقع شود و مطالبی مفیدی را به شما ارائه داده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید