راهنمای خرید مانیتور و ملاک های مهم برای آن

مقدمه

برای استفاده و تجربه ی کاربری مناسب از کامپیوتر، داشتن یک مانیتور قدرتمند و جذاب، بسیار حیاتی می باشد. قطعا بدون مانیتور مناسب، امکان بهره وری کامل از منابع موجود امکان پذیر نمی باشد.

بسیاری از طراحان گرافیکی یا گیمر ها، برای کسب نهایت قدرت و کیفیت از کامپیوتر خود، نیاز به داشتن یک مانیتور با امکانات و کیفیت فوق العاده می باشند.

از این رو، تیم سیراف کالا این مقاله را برای شما عزیزان تدارک دیده است تا بتوانید ملاک های مهمی که در خرید یک مانیتور دخیل هستند را بدانید و این عوامل را به کار ببرید تا بتوانید بهترین محصول را به نسبت نیاز خود، خریداری نمایید.

اگر علاقه مند به خواندن و بدست آوردن اطلاعات در این زمینه هستید، لطفا تا انتهای این مطلب همراه سیراف کالا باشید. ( اگر علاقه مند به خواندن مطلب درباره ی مانیتور های گیمینگ می باشد، به این لینک مراجعه نمایید )

عوامل مهمی که در خرید مانیتور، باید لحاظ شود

– ابعاد نمایشگر

ابعاد نمایشگر ، تاثیر مستقیمی روی خرید مانیتور دارد - راهنمای خرید مانیتور و ملاک های مهم برای آن
ابعاد نمایشگر ، تاثیر مستقیمی روی خرید مانیتور دارد

اندازه و ابعاد نمایشگر بسیار مهم و شاید اصلی ترین ملاک برای خرید مانیتور باشد؛ زیرا ابعاد نمایشگر مستقیما روی خستگی چشم ها و کیفیت کار تاثیر می گذارد. طبیعی است که با افزایش اندازه، هزینه ای که باید برای خرید محصول خرج کنید نیز زیاد می شود.

معمولا اقتصادی ترین نوع مانیتور ها در رنج 20 اینچ و کمتر می باشند و این اندازه مانیتور برای افرادی که قصد وب گردی و تماشای فیلم را دارند، مناسب می باشد. البته برخی از افراد مانند طراحان گرافیکی از دو یا چند مانیتور با این اندازه استفاده می کنند تا بهتر بتوانند کارایی لازم را بدست بیاورند.

رنجی بعدی، بین 20 الی 27 اینچ می باشد که بیشتر مختص افراد گیمر و تدوین گران ویدیو می باشد. همچنین اندازه های بیشتر از 27 اینچ نیز وجود دارند که قیمت زیادی دارند و بیشتر برای افرادی مناسب است که متخصصین صنعت ویدیو می باشند و در حوزه های تصویر و مدیا، فعالیت دارند.

– رزولوشن

تصاویری که از تلویزیون ها یا مانیتور ها مشاهده می کنیم، بازتاب تشکیل شده از میلیون ها پیکسل می باشد که این تصاویر را می سازند. بنابراین طبیعی است که هر چه تعداد این پیکسل ها بیشتر باشد، تصاویر بدست آمده دارای جزئیات بیشتر و کیفیت بالاتری می باشد.

امروزه در بسیاری از مانیتور ها و تلویزیون ها، رزولوشن هایی همچون 1080P که معادل Full HD می باشد ، 1440p که معادل QHD یا 2K می باشد ، 2160p که معادل UHD یا 4K می باشد، وجود دارند و این مقدار ها، به استاندارد هایی در صنعت این محصول تبدیل شده اند.

میزان رزولوشن تصویر در مانیتور ها، نکته ای بسیار مهم می باشد - راهنمای خرید مانیتور و ملاک های مهم برای آن
میزان رزولوشن تصویر در مانیتور ها، نکته ای بسیار مهم می باشد

– LED یا LCD

مانیتور های LCD صفحه نمایشی از نوع محلول کریستال مایع دارند که این لایه ی نازک باعث بازتاب نور برای پخش تصاویر می شود. در مقابل، مانیتور های LED دارای تکنولوژی های دیود نورانی می باشند که با تابش نور به پس زمینه، باعث پخش تصاویر می شوند.

حال برای بسیاری سوال است که باید مانیتور LCD تهیه کنیم یا LED ؟

جواب این سوال بسیار ساده است. در مانیتور های LED کنتراست تصویر بالاتر می باشد و تصاویر ارسالی و تهیه شده، از کیفیت بیشتری برخوردارند و این تصاویر، طبیعی تر نمایش داده می شوند. همچنین در صفحه نمایش LED مصرف انرژی کمتری را شاهد می باشیم و عمر این محصول نیز در مقایسه با LCD بیشتر می باشد. البته از طرفی قیمت این محصول نیز بیشتر می باشد ولی بخواهیم یک جمع بندی نهایی کنیم، مانیتور های LED از اولویت بیشتری برخوردارند.

– نوع پنل نمایشگر

نمایشگر ها، دارای پنل های مختلفی می باشند که هر یک، دارای ویژگی های منحصر بفردی می باشند. از معروف ترین این پنل ها، می توان به IPS ، TN و VA اشاره کرد.

– نرخ نوسازی تصویر

اگر مقالات سیراف کالا در زمینه ی تلفن همراه یا گوشی را خوانده باشید، حتما متوجه شده اید که نرخ نوسازی تصویر بسیار مهم است و این ویژگی، درون مانیتور ها نیز وجود دارند. نرخ نوسازی تصاویر، به مقداری گفته می شود که صفحه نمایش قادر است در یک ثانیه، تصاویر را بروز نماید.

در بیشتر مانیتور ها، نرخ بروزرسانی صفحه 60 هرتز می باشد اما مانیتور هایی داریم که دارای نرخ بروزرسانی 90 یا 120 هرتز می باشند. طبیعی است که هر چه مقدار این عدد بیشتر شود، هزینه و کیفیت محصول نیز بیشتر خواهد بود.

تاثیر نرخ بروزرسانی - راهنمای خرید مانیتور و ملاک های مهم برای آن
تاثیر نرخ بروزرسانی

– زمان پاسخگویی

زمان پاسخگویی یا Response Time به مقدار زمانی گفته می شود که یک پیکسل می تواند تغییر رنگ دهد و از سیاه به سفید یا رنگ های دیگر، تغییر نماید. معمولا زمانی طبیعی و معمول برای یک مانیتور LCD ، زیر 10 میلی ثانیه می باشد.

ادامه ی عوامل موثر بر خرید مانیتور

– میزان روشنایی

میزان حداکثر روشنایی که یک مانیتور می تواند ایجاد نماید، از عوامل مهم در خرید آن می باشد. معمولا مقدار میزانی که مانیتور برای روشنایی نیاز دارد تا استاندارد باشد، 120 نیت می باشد. البته این مقدار از طریق تنظیمات نیز قابل تغییر می باشد.

– ضریب کنتراست

ضریب کنتراست، به معنای نسبت روشنایی درخشان ترین رنگ مانیتور به تیره ترین آن می باشد. به عبارتی دیگر، میزان عمق رنگ ها در کنتراست بالاتر، شفاف تر و باکیفیت تر می باشد و این امر، بدین معنا می باشد که هر چه ضریب کنتراست یک مانیتور بیشتر باشد، عمق و محدوده ی رنگی ایجاد کننده ی آن نیز بیشتر است.

تاثیر جالب ضریب کنتراست در خروجی رنگ ها - راهنمای خرید مانیتور و ملاک های مهم برای آن
تاثیر جالب ضریب کنتراست در خروجی رنگ ها

سایر مشخصات مهم در مانیتور ها

علاوه بر موارد فوق، مواردی همچون تکنولوژی ها و فناوری های به کار رفته ، اتصالات و درگاه های ورودی ، قیمت و برند تولید کننده ، مشخصات پس از فروش و . . . از جمله عواملی می باشند که برای خرید یک مانیتور می توانند در موارد قابل بررسی قرار گیرند.

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی شد از مهم ترین عواملی که روی خرید مانیتور تاثیر می گذارند، یاد شود. نباید این نکته را فراموش کنیم که این عوامل در زمینه های مختلفی مانند گیمینگ یا وب گردی و سایر موارد، تاثیر های مختلفی دارند و هر شخص باید بنا به نیاز خود، مواردی را بررسی نماید.

در آخر امیدواریم از خواندن این مقاله در سیراف کالا لذت برده باشید و این مقاله در افزایش معلومات شما ، تاثیر بسزایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید