بهترین CPU ( پردازنده ) های موجود در بازار

کلیه پردازش‌های داخل کامپیوتر،لپ‌تاپ و گوشی هوشمند شما در سخت‌افزاری به نام  CPU یا پردازنده که مخفف central processing unit به معنی واحد پردازش مرکزی می‌باشد انجام می‌گیرد. cpu حکم مغز رایانه شما را دارد که محاسبات در آن انجام می‌گیرد. برای اینکه بتوانید سرعت بالایی از پردازش را داشته باشید، لازم است که بهترین cpu را با مشخصات خوب خریداری کنید. در این مقاله که به منظور راهنمای خرید cpu برای شما گردآوری کردیم به بررسی نکاتی که باید هنگام خرید cpu به آن توجه کنید پرداخته و سپس بهترین cpu موجود در بازار را بر اساس دو پردازنده اینتل و amd بررسی خواهیم کرد.

– Intel Core i9 9900k

اگر در بین لیست بهترین پردازنده‌های موجود در بازار گشتی زده باشید، حتما با این نام برخورد کرده‌اید. اولین پردازنده نسل نهمی اینتل که برای رقابت با محصولات رده‌بالای AMD عرضه شد و به لطف استفاده از ۸ هسته و ۱۶ ترد پردازشی، آن را در بین سریع‌ترین نمونه‌های موجود در بازار قرار می‌دهد. این پردازنده دارای فرکانس کاری پایه‌ی ۳.۶ گیگاهرتز است که به لطف فرایند ساخت پیشرفته‌ی اینتل تا ۵ گیگاهرتز نیز افزایش می‌یابد تا در سنگین‌ترین بازی‌هایی ویدیویی هم بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد.

Intel Core i9 9900k

– Intel Core i7 9700k

اگر بازی اولویت اصلی کاربری شما است، i7 9700k اینتل یکی از توانمند‌ترین نمونه‌های حال حاضر بازار است که با توجه ‌به عمر بیش از یک سال آن، کاهش قیمت جذابی نیز تجربه کرده است. این پردازنده دارای ۸ هسته و ۸ ترد پردازشی است که هرچند شاید در ابتدا جلوی رقبای ۸ هسته‌ و ۱۶ تردی خود حرفی برای گفتن نداشته باشد؛ اما به‌لطف فرکانس ۳.۶ تا ۴.۹ گیگاهرتزی، یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای اجرای بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. باتوجه‌به تفاوت قیمت زیاد 10700 و 9700، درحال‌حاضر خرید پردازنده‌ی نسل نهمی Core i7 ارزش بیشتری دارد.

– AMD Ryzen 7 3700x

نسل ۳۰۰۰ رایزن‌ AMD قواعد بازار پردازنده‌ها را به طرز عجیبی تغییر داد و توانست انقلابی در آن ایجاد کند. اما قطعا R7 3700x گل سرسبد همه پردازنده‌های نسل ۳۰۰۰ بود که توان پردازشی بسیار خوب درکنار قیمت مناسب به‌همراه داشت. این پردازنده‌ دارای ۸ هسته و ۱۶ ترد پردازشی است که در اجرای بهتر بازی‌های ویدیویی اهمیت ویژه‌ای دارد. به‌لطف معماری Zen 2 و سرعت پردازش ۳.۶ تا ۴.۴ گیگاهرتز، رایزن 3700X یکی از بهترین گزینه‌های بازار برای اجرای عالی بازی‌ها است.

– Intel Core i5 10600k

پردازنده‌‌ی نسل دهمی Core i5 10600K اینتل یکی از بهترین و درعین‌حال مقرون به‌صرفه‌ترین محصولات موجود در بازار برای اجرای بازی‌های کامپیوتری است که البته متاسفانه طی روز‌های گذشته افزایش قیمت قابل توجهی تجربه کرده است. این پردازنده اینتل با ۶ هسته و ۱۲ ترد پردازشی نه‌تنها برای اجرای بازی‌ها، بلکه برای بسیاری از امور سنگین پردازشی گزینه‌ی بسیار مناسبی به‌شمار می‌رود. فرکانس کاری ۳/۳ تا ۴/۸ گیگاهرتز درکنار حافظه نهان یا کش ۱۲ مگابایتی ترکیب نسبتا قدرتمندی را در i5 10600K تشکیل داده است و می‌توانید با خیال راحت به اجرای انواع سنگین‌ترین بازی‌های روز جهان بپردازید. در نظر داشته باشید که با پرداخت مبلغ مشابهی قادر به خریداری Core i7 9700F خواهید بود که البته توانایی آن در اجرای بازی‌ها در حد 10600K نخواهد بود.

– AMD Ryzen 5 3600

رایزن ۵ ۳۶۰۰ یکی از بهترین و محبوب‌ترین پردازنده‌های یک سال اخیر است. این نمونه‌ی ۶ هسته‌ای (۱۲ ترد پردازشی) به لطف معماری Zen 2 و لیتوگرافی ۷ نانومتری درکنار فرکانس ۳/۶ تا ۴/۲ گیگاهرتز توان پردازشی بسیار خوبی با قیمت مناسب ارائه می‌دهد تا تقریبا در فهرست بهترین‌های تمام نشریات و کارشناسان دنیای فناوری قرار گیرد و به‌لطف آنلاک بودن، قادر به اورکلاک و افزایش بهره‌وری آن خواهید بود. رایزن 6 3600 نه‌تنها در اجرای بازی‌های عملکرد بسیار خوبی دارد، بلکه برای امور سنگین پردازشی نیز خود را به‌عنوان یکی از توانمند‌ترین نمونه‌های موجود معرفی می‌کند.

– Intel Core i5 10400

در حدود بازه قیمتی ۶ میلیون تومان، پردازنده‌ی نسل دهم Core i5 10400 اینتل را می‌توان یکی از بهترین و درعین حال مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌های موجود برای اجرای بازی‌های دانست. Core i5 10400 دارای ۶ هسته و ۱۲ ترد پردازشی است که همانند سایر محصولات نسل دهم اینتل برای اجرای بازی‌های ویدیویی توانایی بسیار خوبی دارد. این پردازنده‌ در عین قیمت مشابه با i5 9600K در بازار، عملکرد یکسانی در اجرای بازی‌ها و البته در امور سنگین پردازشی نیز دست بالاتر را دارد. حافظه نهان یا کش ۹ مگابایتی درکنار فرکانس کاری ۲/۹ تا ۴/۳ گیگاهرتز از دیگر مشخصات آن به‌شمار می‌رود.

– Intel Core i5 9400f

Core i5 9400f از محصولات مقرون‌به‌صرفه اینتل است که توان مناسب درکنار قیمت مقرون‌به‌صرفه به ارمغان می‌آورد. این پردازنده با ۶ هسته و ۶ ترد پردازشی از ۹ مگابایت حافظه نهان یا کش برخوردار است. فرکانس کاری 9400f از ۲.۸ گیگاهرتز شروع و حداکثر به ۴.۱ گیگاهرتز می‌رسد. یکی از دلایل اصلی قیمت پایین این پردازنده، عدم وجود واحد گرافیک داخلی است تا برای گیمر‌ها (که از کارت گرافیک بهره می‌برند) گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد.

Intel Core i5 9400f

– AMD Ryzen 3 3100

AMD پس از معرفی سری رایزن ۳ نسل سوم پردازنده‌های دسکتاپ، نگاه‌های زیادی به خود جلب کرد. متاسفانه این پردازنده‌های نیز مانند سایر محصولات AMD در ایران با معضل قیمت بسیار بالاتر در مقایسه با قیمت جهانی مواجه شده‌ است. در صورتی که موفق به یافتن رایزن 3 3100 یا رایزن 3 3300x با قیمت کمتر از ۳ میلیون تومان شدید، در خرید آن‌ها شک نکنید. این پردازنده‌های ۴ هسته‌ و ۸ ترد، با وجود قیمت اندک توان بسیار بالایی در اجرای بازی‌های روز دارند و به‌هیچ وجه شما را ناامید نخواهند کرد. البته در نظر داشته باشید که قرار دادن این پردازنده‌ها درکنار کارت‌های گرافیک توانمند 4K، برای اجرای بازی‌های سنگین با رزولوشن 4K مشکل گلوگاهی در کامپیوتر شما ایجاد خواهند کرد.

AMD Ryzen 3 3100 1024x683 - بهترین CPU ( پردازنده ) های موجود در بازار
AMD Ryzen 3 3100

 

– Intel Core i3 9100f

ارزان‌ترین پردازنده‌ی مناسب برای اجرای بازی ( البته در رزولوشن‌ پایین ) Core i3 9100f است. این پردازنده به لطف قیمت بسیار خوب خود، ارزش خرید بالایی دارد. البته این موضوع به‌معنای توان پایین پردازشی نیست و فرکانس کاری ۳.۶ تا ۴.۲ گیگاهرتزی در ۴ هسته و ۴ ترد پردازشی می‌تواند به‌عنوان مکملی خوب برای کارت گرافیک هم‌رده‌اش، تجربه خوبی در گیمینگ با وضوح 1080 رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید