بهترین قابلمه برای پخت و پز در طب سنتی

آیا تاکنون به جنس و کیفیت ظروف و قابلمه هایی که در آن ها غذا درست می کنید، فکر کرده اید؟ به نظر شما چرا باید به کیفیت و جنس لوازم خانگی اهمیت داد؟ آیا می دانید که نظر کارشناسان و متخصصین درباره بهترین قابلمه برای پخت و پز در طب سنتی چیست؟

اگر به دنبال پاسخ این دست از سوالات هستید، باید این خبر خوش را بدهیم که این مطلب مختص خود شخص شماست. پس برای دریافت پاسخ سوالات این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

طبق تحقیقات و سخنان کارشناسان آشپزی و متخصصین این حوزه، جنس ظروف، قابلمه ها و روکش استفاده شده در انتقال حرارت و نوع سرعت پخت و پز غذا تاثیرگذار است.

به عبارت دیگر با انتخاب مناسب ترین و بهترین قابلمه برای جهیزیه و آشپزخانه خود می توانید علاوه بر زیبایی و اشتیاق بیش تر در آشپزی و مصرف سوخت و انرژی مصرفی هم صرفه جویی کنید.

برای انتخاب بهترین قابلمه برای پخت و پز به شما پیشنهاد می کنیم که در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آن چه که در این مطلب به آن پرداخته خواهد شد:

بهترین قابلمه برای پخت و پز در طب سنتی چیست؟

قابلمه چدن

قابلمه تفلون

قابلمه لعابی

قابلمه مسی

قابلمه پیرکس

قابلمه استیل

قابلمه سرامیکی

 

3 - بهترین قابلمه برای پخت و پز در طب سنتی

بهترین قابلمه برای پخت و پز در طب سنتی چیست؟

بهترین قابلمه برای پخت و پز از نظر طب سنتی، قابلمه های پیرکس و قابلمه های استیل هستند. قابلمه در جنس هایی مثل پیرکس و استیل در برابر حرارت مقاومت ویژه ای دارند و کم ترین ضرر را به مواد غذایی وارد می کنند.
اطباء در طب سنتی معتقد هستند که نوع قابلمه و جنس آن بر روی سلامتی بدن و از همه مهم تر بر روی زمان آشپزی تاثیر گذار است.

اگر دوست دارید نظر دکتر ستاری را هم در این باره بدانید به شما پیشنهاد می کنیم که ویدئو زیر را مشاهده کنید:

پس اگر به سلامتی خود و اطرافیانتان اهمیت می دهید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا با بهترین و ایمن ترین نوع قابلمه برای پخت و پز آشنا شوید و در نهایت برای منزل خود بهترین لوازم آشپزخانه مخصوصا قابلمه انتخاب کنید:

 

12 چدن - بهترین قابلمه برای پخت و پز در طب سنتی

قابلمه چدن

ظروف و قابلمه های چدنی یکی از کم ضررترین ظروفی هستند که هیچ واکنشی به خصوص واکنش منفی به مواد غذایی وارد نمی کنند. جالب است بدانید که این ظروف برای جبران کمبود آهن بسیار مناسب هستند.

به دلیل آن که در حین آشپزی و استفاده از ظروف چدنی، میزان یون های آهن موجود در مواد غذایی افزایش می یابد. به همین جهت برای جبران کمبود آهن بدن انسان می تواند مفید واقع شود.

5 حقیقت درباره قابلمه چدنی

ظروف چدنی یکی از ظروف کمیاب و گران موجود در بازار هستند.

این نوع ظروف و قابلمه های چدنی از وزن زیادی برخوردار هستند و استفاده از آن ها کار راحتی نیست.

معمولا بدون پوشش و بدون لعاب در بازار ظروف و قابلمه ها وجود دارند که در صورت داشتن لعاب از نوع لعاب استیل هیچ گونه ضرری برای بدن انسان وجود ندارد.

یکی از بهترین راه های تشخیص اصل بودن قابلمه و ظروف چدن این است که قابلمه های چدنی سطح صافی ندارند یا به عبارت دیگر سطح ناصافی دارند و نقاط برجسته و ریزی بر روی آن ها وجود دارد. در واقع ظاهر و طرح ظروف چدنی مشابه چدن روی گاز آشپزخانه می باشد.

یکی دیگر از راه های تشخیص بودن قابلمه چدنی و دیگر ظروف چدنی این است که به کمک آهنربا اصل بودن این نوع ظروف را تشخیص دهید. بدین صورت که یک آهنربا به قابلمه و ظروف چدنی نزدیک کنید، در صورت ایجاد چسبندگی بین آهنربا و ظروف مطمئن شوید که انتخاب شما درست بوده و ظروف انتخابی شما اصل است. در غیر این صورت ظروف و قابمله انتخابی شما تقلبی می باشد.

نحوه نگهداری و مراقبت از قابلمه چدنی

پیش از شروع آشپزی با این نوع ظروف حتما آن را گرم کنید.

این نوع ظروف را بعد از شستشو به طور کامل خشک کنید و بعد در داخل کابینت قرار دهید.

توصیه می شود که از این نوع ظروف و قابلمه برای نگهداری از مواد غذایی در داخل یخچال استفاده نکنید.

در زمان پخت و پز از کفگیر و ملاقه های مخصوص ظروف چدنی و یا از کفگیر و ملاقه های چوبی استفاده کنید.

به هیچ وجه ظروف چدنی را بدون مواد غذایی بر روی حرارت و شعله گاز قرار ندهید چرا که ممکن است باعث آسیب دیدن و خراب شدن آن شوید.

 

تفلون - بهترین قابلمه برای پخت و پز در طب سنتی

قابلمه تفلون

همانطور که از نام قابلمه تفلون واضح و مبرهن است این نوع قابلمه از خانواده قابلمه نچسب می باشد. نحوه استفاده از این نوع قابلمه بسیار راحت است و به راحتی می توانید ته دیگ های طلایی و خوش رنگی را به صورت کاملا سالم و قالبی از داخل قابلمه خود خارج کنید.

از نظر اطباء این قابلمه برای سلامتی بدن انسان مضر است. چرا که این قابلمه در زمان پخت و پز از خود ترکیباتی مضر و خطرناک تولید می کند که به راحتی وارد مواد غذایی می شود.
از دیگر دلایل مضر بودن این قابلمه این است که اگر در زمان پخت غذا، حرارت و شعله گاز زیاد باشد نوعی گاز سمی ایجاد می شود که هم می تواند باعث مسمومیت انسان شود و هم پرندگان خانگی همچون طوطی.

در زمان تولید قابلمه تفلون از فلزات سنگین و مضری تحت عنوان کادمیوم استفاده می شود. این فلز در زمان پخت مواد غذایی وارد غذا شده و ممکن است که باعث عارضه پوستی، کم خونی، کوتاهی قد و… شود.

یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن اهمیت دهید این است که از بازسازی و تعمیر قابلمه تفلون جلوگیری کنید. به دلیل آن که بعد از بازسازی هیچ اطمینانی به ایمن بودن آن نیست و ممکن است که اتفاقات جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

 

9 1 - بهترین قابلمه برای پخت و پز در طب سنتی

قابلمه لعابی

از گذشته تاکنون قابلمه ها یکی از مهم ترین لوازم آشپزخانه محسوب می شوند و هر یک از بانوان با این نوع لوازم خانگی سر و کار دارند.

همانطور که می دانید در بازار تنوع زیادی در قابلمه ها وجود دارد. یکی از جذاب ترین این قابلمه ها، قابلمه لعابی است که این نوع قابلمه ها دارای یک سری روکش لعابی هستند.

این نوع روکش را معمولا در قابلمه هایی همچون قابلمه سرامیکی و قابلمه چدن استفاده می کنند.

نحوه نگهداری از قابلمه لعابی

طبق تحقیقات و نظرات اطباء در طب سنتی می توان گفت اگر دارای قابلمه لعابی هستید باید در نگهداری و مراقبت از آن کوشا باشید و سعی کنید که از آسیب دیدن و خراشیدگی آن جلوگیری کنید.

به دلیل آن که در زمان آشپزی از خود ترکیبات و مواد مضری همچون کادمیوم، سرب و … از خود تولید می کند که به راحتی وارد مواد غذایی در داخل قابلمه می شود و با گذشت زمان ممکن است باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری همچون کندذهنی، مسمومیت، افسردگی گردد.

یکی دیگر از مواردی که در صورت عدم رعایت آن ممکن است باعث آسیب به این نوع قابلمه شود این است که در زمان شستشو و یا در زمان پخت و پز از سیم ظرف شویی یا از وسایل فلزی و استیل استفاده کنید؛ توصیه می کنیم حتما از این مورد پرهیز کنید تا در طولانی مدت و ایمن بتوانید از این نوع قابمله استفاده کنید.

 

6 - بهترین قابلمه برای پخت و پز در طب سنتی

قابلمه مسی

ظرف غذا یکی از مهم ترین لوازمی است که در هر منزلی از گذشته تاکنون برای آشامیدن و خوردن غذا استفاده شده است. این ظروف می تواند شامل لیوان، قاشق، بشقاب، قابلمه و …. باشد که تمامی این وسایل مورد نیاز هر منزلی است.

چرا که ظروف مسی دارای فواید بسیاری است که می تواند سلامتی بدن انسان را تامین کند.

از فواید این ظرف محبوب می توان به مواردی همچون سلامت پوست، تقویت مو، بهبود سلامت قلب و… اشاره کرد.

لازم به ذکر است که مس در برخی از مواد غذایی مانند غلات، سبزیجات تیره و … یافت می شود. پس با خوردن سبزیجات تیره، غلات، سیب زمینی و … می توانید مس مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

ایمنی و استفاده از قابلمه مسی

در زمان ساخت ظروف مسی از موادی همچون قلع و استیل ضد زنگ استفاده می کنند که از مسمومیت مربوط به مس جلوگیری می کند.

طبق نظر طب سنتی اگر از مواد غذایی که در آن ها مس وجود دارد یا از ظروف مسی بیش از حد استفاده شود ممکن است باعث صدمات جبران ناپذیری همچون اختلال در جذب کلسیم، اختلال در جذب آهن، سر درد و… گردد.

فراموش نکنید که در زمان شستشو و آشپزی به هیچ عنوان از وسایل فلزی استفاده نکنید تا باعث از بین رفتن لعاب این قابلمه نگردید. در غیر اینصورت استفاده از آن در زمان آشپزی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

پس اگر شما دارای این نوع ظروف هستید حتما در نگهداری از بدنه داخلی و بدنه خارجی آن به خوبی نگهداری کنید تا در طولانی مدت بتوانید از آن استفاده کنید.

 

8 8 - بهترین قابلمه برای پخت و پز در طب سنتی

قابلمه پیرکس

اگر به ظاهر ظروف و قابلمه های پیرکس دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که ظاهر آن ها با دیگر ظروف شیشه ای تفاوت چندانی ندارد. فقط و فقط تفاوت آن با دیگر ظرف ها جنس بدنه آن است که در زمان استفاده بر روی حرارت کمی مات می شود.

دلیل آن هم این است که تلق موجود در این قابلمه در برابر حرارت مستقیم و دماهای بالا منبسط می شود و از ایجاد حرارت زیاد جلوگیری شده و  دمای وارد شده به راحتی کنترل می شود.

به همین جهت بنابر ظاهر و جنسی که دارد، شرایطی را برای بانوان عزیز فراهم می کند که با خیالی آسوده و اطمینان خاطر غذای مورد علاقه خود و اطرافیان خود را با اشتیاق درست کنند و دیگر نگران ته گرفتن غذا و حتی سوختن آن نباشند.

از دلایل محبوبیت این قابلمه در میان برخی از مردم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در برابر حرارت و دمای بالا بسیار مقاوم می باشد.

قابل استفاده در فر، مایکروویو، مایکروفر می باشد.

قابلمه و ظروف پیرکس در برابر تغییرات دمایی بسیار مقاوم می باشند.

جنس بدنه و درب این قابلمه از شیشه (پیرکس) می باشد و دیگر جایی برای استرس و سوختن غذا وجود ندارد.

پس اگر شما از آن دسته افرادی هستید که قصد خرید بهترین قابلمه برای پخت و پز را دارد به شما پیشنهاد می کنیم که از خرید ظروف پیرکسی که رنگ شده است اکیدا خودداری فرمایید. چرا که برای سلامتی بدن انسان بسیار مضر می باشد.

 

estil - بهترین قابلمه برای پخت و پز در طب سنتی

قابلمه استیل

یکی از قابلمه هایی که به کمک آن می توانید عطر و بوی غذاهای ایرانی را در راه پله منزل و محیط منزل خود پخش کنید، قابلمه های استیل هستند.

البته ظروف و قابلمه های دیگر هم هستند که می توانند عطر و بوی خارق العاده ای را در محیط منزل پخش کنند ولی قابلمه استیل از بهترین آن هاست.

شاید خیلی از افراد استفاده از ظروف تفلون یا سرامیکی را ترجیح دهند و بیش تر طرفداران این نوع ظروف باشند و افراد دیگری هم از طرفداران و خواهان پروپاقرص قابلمه استیل باشند.

اگر بخواهیم بیش تر درباره سلامتی و عملکرد این محصول از نظر طب سنتی توضیح دهیم می توان گفت که از نظر اطباء در طب سنتی، قابلمه استیل از نظر کیفیت، عملکرد و سلامتی برای بدن انسان مفیدتر می باشد. چرا که در این ظروف هیچ گونه لایه و پوشش شیمیایی وجود ندارد و در زمان آشپزی با این نوع ظروف هیچ گونه واکنشی به مواد غذایی وارد نخواهد شد.

از دلایل سالم بودن این ظروف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمامی ظروف و قابلمه های استیل طعم غذا را تغییر نمی دهند.

نحوه نگهداری و مراقبت از قابلمه استیل بسیار راحت و آسان است.

در زمان پخت و پز هیچ گونه واکنش منفی به مواد غذایی وارد نمی شود.

در صورت نگهداری از این نوع وسایل می توانید ظاهر و شکل این نوع ظروف را تا مدت های طولانی همانند روز اول حفظ کنید.

شستشو و تمیزی قابلمه استیل راحت است و از همه مهم تر آن که بعد از شستشو هیچ گونه لک، کثیفی و بویی ایجاد نخواهد شد.

 

 

سرامیک - بهترین قابلمه برای پخت و پز در طب سنتی

قابلمه سرامیکی

ظروف و قابلمه های سرامیکی از آن دسته ظروفی هستند که تازه پا به عرصه گذاشتته اند و به تازگی خود را در دل آشپزان و بانوان خانه دار گنجانده است.

این محصول نسبت به سایر قابلمه ها از طرفداران بیش تری برخوردار است، دلیل آن هم این است که این قابلمه از خانواده قابلمه نچسب می باشد.

به عبارت دیگر شکل و ظاهر قابلمه های سرامیکی می تواند از چدن، آلومینیوم و …. باشد و روی آن ها یک لایه سرامیکی قرار گرفته باشد.

به همین سبب این قابلمه از نوع قابلمه های نچسب و سرامیکی بوده که بانوان عزیز به راحتی و با خیال آسوده می توانند غذای مورد علاقه خود را به همراه ته دیگ های خوش رنگ و طلایی درست کنند و دیگر نگران چسبیدن و ته گرفتن غذای خود نخواهند بود.

لازم به ذکر است که این لایه سرامیکی همانند دیگر ظروف مانند تفلون، حاوی ترکیبات مضری نمی باشد و در برابر هرگونه خراشیدگی و آسیب مقاوم می‌باشد.

اگر شما صاحب قابلمه های سرامیکی هستید بهتر است بدانید که در صورت عدم آسیب رسیدن به این نوع قابلمه ها می توانید در پخت و پز، نگهداری مواد غذایی و خوراکی های اسیدی از آن استفاده کنید. پس در حفظ و نگهداری این نوع قابلمه ها و پوشش آن کوشا باشید.

مزایای قابلمه سرامیکی

شستشو و تمیزی راحت

قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی

این نوع قابلمه از خانواده قابلمه نچسب می باشد پس از روغن کم تری می توان استفاده کرد

در صورت نداشتن خراشیدگی و سالم بودن این نوع ظروف می توان غذاهای اسیدی در آن ها درست کرد

قابلمه سرامیکی، حرارت و دمای شعله گاز را به طور همزمان و یکنواخت مابین مواد غذایی پخش می کند.

با این نوع قابلمه ها می توانید انواع غذاها را با خیالی آسوده درست کنید و دیگر نگران تغییر در طعم و مزه غذای خود نباشید. چرا که سرامیک، طعم و مزه مواد غذایی را تغییر نمی دهد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی بر این بود که بهترین قابلمه برای پخت و پز در طب سنتی با نکاتی کاربردی بیان کنیم. شما با مطالعه این مقاله می توانید با بهترین قابلمه ها و سالم ترین آن ها آشنا شوید و در نهایت برای آشپزخانه خود بهترین و مناسب ترین آن ها را خریداری کنید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید