لوازم خانگی هوشمند و مزایای استفاده از آن ها

مقدمه

با پیشرفت تکنولوژی و هوشمندی و به روی کار آمدن لوازم خانگی هوشمند، سهولت در انجام کار ها به شدت افزایش یافته و یک خانه ی هوشمند، مزایای فوق العاده ای به اشخاص ساکن در آن، می دهد. لوازم هوشمند، این امکان را به افراد می دهد تا به صورت کنترل از راه دور و به وسیله ی تلفن همراه هوشمند، آن ها را کنترل نمایند. چنین فناوری بروزی، باعث می شود افراد نفسی به راحتی بکشند و از داشتن دغدغه های ریز و درشت زندگی، پرهیز نمایند. در ادامه درباره ی لوازم خانگی هوشمند، حرف می زنیم و از مزایای فوق العاده ی آن ها که روی زندگی افراد تاثیر می گذارد، بیشتر اطلاع رسانی خواهیم کرد. لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

3 4 300x200 - لوازم خانگی هوشمند و مزایای استفاده از آن ها
ربات هوشمند جهت سهولت کار ها، ساخته شده اند

هوشمند سازی در کدام وسایل مورد استفاده قرار می گیرد؟

در عصر کنونی، ربات های متعددی به وجود آمده اند که به وسیله ی هوش مصنوعی، بسیاری از کارهای روزمره ی افراد را انجام می دهند. شاید اگر به دهه های قبل برگردیم، داشتن چنین تکنولوژی هایی تنها در فیلم های تخیلی امکان پذیر بود اما در حال حاضر، شاهد هنرنمایی آن ها در منازل می باشیم. گستره ی این لوازم، بسیار وسیع می باشد و وسایل و لوازم زیادی را در بر می گیرد. برای مثال در آشپزخانه، وسایل نظافتی، تجهیزات روشنایی، کنترل دما، سرگرمی ها و وسایل تفریحی، تجهیزات امنیتی و . . . انواع هوش مصنوعی به کار گرفته شده است. در ادامه به صورت جامع تر درباره ی لوازم خانگی هوشمند و اثر هوشمند سازی بر آن ها، سخن می گوییم.

لوازم خانگی هوشمند در بخش آشپزخانه

آشپزخانه از اصلی ترین مکان هایی می باشد که اشخاص رفت و آمد زیادی به آن دارند و به همین سبب، افزودن قابلیت هوشمند سازی به آن، بسیار جذاب می باشد. بسیاری از لوازم این مکان مجهز به هوشمند سازی می باشند. برای مثال با افزودن قابلیت هوشمند سازی به اجاق گاز، می توان ویژگی های زیر را برای آن، متصور شد:

– کنترل به وسیله ی تلفن همراه در هر مکانی و استفاده از آن به سهولت هر چه تمام تر

– قابلیت تنظیم مقدار گرما یا زمان گرم کردن غذا و تایمر مخصوص

– اتصال اجاق گاز به سیستم هوشمند سقف آشپزخانه که از آتش سوزی یا دود کردن غذا، جلوگیری می کند. این تجهیزات از طریق Wifi به یکدیگر متصل می شوند.

یا برای مثال دیگر، می توان یخچال و فریزر را عنوان کردن که توسط سیستم هوشمند، می توان به راحتی آن ها را مدیریت کرد. در زیر به برخی از ویژگی های یخچال و فریزر هوشمند اشاره شده است:

– یخچال های هوشمند با تکنولوژی بالا، می توانند مواد غذایی موجود در خود را تشخیص دهند و تاریخ انقضای آن ها را ذخیره کنند تا در هنگام سررسید این تاریخ، به افراد هشدار دهد.

– یخچال های هوشمند دارای یک بارکد مخصوص می باشند که بر اساس آن، اطلاعات لازم را جمع آوری می کنند و از طریق Wifi، به کاربر ارسال می کنند.

– موجود بودن صفحه نمایش چند اینچی، باعث می شود کارکردن با یخچال ساده تر شده و به راحتی بتوان لیست خرید یا میزان خنگی یخچال را تنظیم کرد.

– برخی از یخچال های پیشرفته، دارای قابلیت تنظیم ارتفاع می باشند تا دسترسی ساده تری به کودکان، داده شود.

1 4 300x200 - لوازم خانگی هوشمند و مزایای استفاده از آن ها
یخچال و فریزر هوشمند

سایر لوازم خانگی هوشمند

همچنین در سایر وسایل مانند ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی نیز این سیستم هوشمند، پیشروی کرده و ویژگی های جذابی را به آن ها داده است. این دسته از لوازم خانگی هوشمند، دارای ویژگی هایی مانند تنظیم میزان شستشو و نوع شستشو، شروع خودکار برنامه شستشو، کنترل دمای دستگاه و . . . می باشند.

یکی از جالب ترین لوازم خانگی هوشمند، جا تخم مرغی هوشمند است. این دستگاه دارای ظرفیتی مشخص ( 14 عدد ) می باشد که بر روی آن، چراغ های الی ای دی نصب شده است. این چراغ ها نمایانگر قدیمی ترین تخم مرغ موجود در خانه می باشند و این هشدار را به افراد می دهد که قبل از خراب شدن آن، اقدام به مصرف آن کنند. همچنین می توانید با نصب برنامه ی مخصوص آن روی تلفن همراه هوشمند، از تعداد تخم مرغ موجود در خانه، مطلع شوید.

4 4 300x147 - لوازم خانگی هوشمند و مزایای استفاده از آن ها
جا تخم مرغی هوشمند

لوازم خانگی هوشمند در بخش مرکزی خانه

مقداری که از فضای آشپزخانه دور شویم، مهم ترین نقطه ی خانه منطقه ی پذیرایی و مرکزی خانه، می باشد. شاید اولین وسیله ای که برای این مکان مناسب هوشمند سازی است، جاروبرقی باشد. نظافت خانه و لزوم ایجاد سطح بهداشت مناسب، باعث شده است که جارو برقی های هوشمند روانه بازار شود. این وسیله ها، دارای ویژگی های زیر می باشند:

– به دلیل وجود حسگر های دقیق در این دستگاه ها، ظرافت خاصی در تمیزی به خرج می دهند

– ذخیره سازی نقشه ی کامل خانه و از قلم نینداختن منطقه ای جهت نظافت

– شارژ شدن به وسیله ی پایه ی مخصوص

– داشتن دوربین دیجیتال جهت مشاهده ی مناطق تمیز سازی خانه و نظارت بهتر

از دیگر لوازم خانگی هوشمند مناسب برای هر خانه ای، می توان به سیستم روشنایی خانه اشاره کرد که بسیار پرکاربرد است. استفاده از لامپ های هوشمند، باعث می شود بتوانید به سادگی میزان نور خانه را تنظیم نمایید و رنگ های مناسب برای آن، برگزینید. همچنین به وسیله ی نصب اپلیکیشن مخصوص آن روی تلفن همراه هوشمند، می توانید به سادگی از راه دور اقدام به روشن یا خاموش کردن آن نمایید.

کنترل دما هوشمند نیز از دیگر لوازم خانگی هوشمند می باشد که کاربرد فراوانی دارد. به وسیله ی این سیستم هوشمند، می توانید دمای خانه را به صورت 24 ساعت تنظیم نمایید و هرگونه تغییر دما در منزل را مشاهده نمایید. برای مثال می توانید دمای اتاق کودک را بیشتر کنید یا دمای اتاق خواب خود را کمتر نمایید.

2 4 300x200 - لوازم خانگی هوشمند و مزایای استفاده از آن ها
گاز هوشمند

سایر لوازم خانگی هوشمند

بسیاری از لوازم های پر استفاده ی روزمره، در حال حاضر هوشمند شده اند. اسپیکر، تلویزیون، بخش امنیتی و . . . از جمله لوازم خانگی هوشمند شده می باشند که کاربرد زیادی در زندگی روزمره دارند و با هوشمند سازی آن ها، گامی موثر در جهت سهولت زندگی اشخاص، برداشته شده است.

امیدواریم از خواندن این مقاله، لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید