آیا به تلویزیون 5G نیاز است؟

قطعا فناوری 5G از مهم ترین و جذاب ترین رویداد های سال 2020 بوده است و شرکت های فعال در این زمینه، تلاش خود را مبنی بر بروز کردن محصولات خود و ارتقاء به سطح 5G انجام می دهند. در این زمینه سوال پیش می آید که آیا نیاز به دریافت تلویزیون 5G می باشد یا خیر؟

در وضعیت کنونی، شرکت های سامسونگ، هواوی و نوکیا از پیشگامان فناوری نسل پنجم می باشند. این شرکت ها، در تلاش اند تا به افزایش زیرساخت های موجود و ارتقای کیفیت خدمات دهی، بتوانند نسل پنجم شبکه را در اختیار کاربران خود قرار دهند.

می خواهیم در این مقاله بررسی کنیم که آیا فناوری 5G به تلویزیون ها می آید؟ آیا نیاز به خرید تلویزیون 5G می باشد یا این فناوری بر روی تلویزیون، کارایی خاص خود را ندارد؟

تا انتهای این مطلب با سیراف کالا همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بدست آورید.

5G 4K Video Streaming - آیا به تلویزیون 5G نیاز است؟
5G 4K Video Streaming

مقدمه ای بر نسل پنجم شبکه ی ارتباطات و تلویزیون 5G

شبکه ی 5G، با قدرتی که دارد، می تواند تا چندین هزار دسته را در شعاع یک کیلومتری، پشتیبانی نماید که نسبت به 4G از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.

همینطور شبکه ی 5G باعث می شود دسترسی به اینترنت به میزان 20 برابر بیشتر از نسل قبل خود، صورت گیرد. بنابراین همه ی این عوامل دست به دست هم می دهند تا این فناوری بروز و جدید، وارد اکثر تکنولوژی هایی شوند که افراد به صورت مداوم در شبانه روز، با آن ها سر و کار دارد.

یکی از این وسایل، تلویزیون می باشد. آیا اتصال تلویزیون به شبکه ی 5G، می تواند کارساز باشد یا خیر؟

محتوای 8K با تلویزیون 5G

در مدتی قبل، شرکت سامسونگ در بیانیه ای اعلام کرد که این شرکت به همراه بزرگترین شرکت مخابراتی این کشور، قصد دارند با همکاری یکدیگر، تلویزیون 8K با فناوری 5G تولید نمایند.

پس از مشاهده ی چنین محتوایی، این سوال به ذهن خطور می کند که آیا تلویزیون 5G استفاده ی کاربردی دارد و نیاز است که یک تلویزیون، به چنین شبکه ی پر سرعتی متصل شود؟

تلویزیون 5G به همراه کیفیت 8K می تواند بسیار جذاب باشد - آیا به تلویزیون 5G نیاز است؟
تلویزیون 5G به همراه کیفیت 8K می تواند بسیار جذاب باشد

پاسخ به سوال مطرح شده از نگاه سنتی

اگر بخواهیم حالت سنتی از استفاده ی اینترنت در تلویزیون ها را بررسی نماییم، می توان گفت که تلویزیون برای مشاهده ی ویدئو، اخبار و موارد چند رسانه ای، می باشد. این موارد به وسیله ی فرستنده های تلویزیونی ارسال شده و کاربر به وسیله ی آنتن های نصب شده، آن را دریافت می کند.

پاسخ به سوال مطرح شده از نگاه جدید

پس از پیشرفت علم و بر روی کار آمدن فناوری های نوین، اینترنت گسترش یافت و استفاده از آن، دستخوش تغییراتی شد. در دوره ی کنونی از اینترنت برای تماشای محتوا بر بستر آن، استفاده می شود.

این موضوع هنگامی جذاب تر می شود که به وسیله ی تلویزیون خانگی، بتوان آن را مشاهده کرد. برای دسترسی به چنین امکانی، نیاز است اینترنت پر سرعت و تلویزیونی مجهز داشته باشید تا بتوانید بدون مشکل و با سهولت تمام، به چنین امکانی، دست یابید.

مثال

استریم یک محتوای 1080P با اینترنت پر سرعت 16 مگابیت بر ثانیه ممکن می باشد اما اگر افکت های HDR نیز به آن افزوده شود، اینترنت پر سرعت تری نیاز است.

اگر بخواهیم موضوع را بیشتر از قبل باز کنیم، می توانیم فرض کنیم سرعت اینترنت از طریق کابل عالی می باشد. در این حالت امکان تماشای محتوا با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم وجود دارد. در این حالت نیز نمی توان هیچ افکتی از HDR را مشاهده کرد.

توسعه ی شبکه ی 5G در دستور کار شرکت های بزرگ می باشد - آیا به تلویزیون 5G نیاز است؟
توسعه ی شبکه ی 5G در دستور کار شرکت های بزرگ می باشد

در این لحظه می باشد که نیاز به یک شبکه ی 5G و تلویزیون با کیفیت 8K احساس می شود. حال اگر تلویزیون 5G با کیفیت 8K داشته باشیم که بهتر از قبل هم می شود.

فناوری تلویزیون 5G به وسیله ی شرکت های بزرگ، در حال گسترش می باشد

شرکت های بزرگی مانند سامسونگ و هواوی در تلاش اند تا به وسیله ی اپراتور های بزرگ، این فناوری را گسترش دهند تا بتوان سریع ترین راه های ارتباطی در تلویزیون یعنی تلویزیون 5G ایجاد شود تا کاربر از داشتن تلویزیونی با کیفیت و تماشای محتوا با بالاترین رزولوشن، بهره مند شود.

البته این امکان تاکنون به وقوع نپیوسته است و ممکن است در سال های آینده، شاهد آن باشیم.

انتقاد به تلویزیون 5G و هزینه های گزاف برای آن

البته انتقاد های زیادی در این زمینه روانه ی این شرکت ها شده و بسیاری معتقد بوده اند که تلویزیون 5G مصرف خاصی ندارد و این کار فقط و فقط اتلاف هزینه و وقت می باشد.

البته در جواب این منتقدین باید عرض کرد که برای دستیابی به چنین امکاناتی، باید مودم 5G تهیه کرد و سپس، این فناوری باعث می شود دیگر نیازی به کابل و سیم کشی نداشته باشیم. همچنین عدم نیاز به تلویزیون در هر اتاق و سرعت و کیفیت خیره کننده ی این محصول، از دیگر ویژگی های آن می باشد.

تلویزیون 5G بخشی از آینده ی تسخیر شده توسط شبکه ی 5G می باشد

با گسترش روزافزون امکان 5G این فناوری روز به روز در سراسر جهان گسترانده می شود. با اینکه در حال حاضر به دلیل دسترسی محدود، قیمت آن برای کاربران عادی مقداری زیاد می باشد اما رفته رفته با افزایش این فناوری به سراسر جهان ( در افق 5 سال آینده ) شاهد کاهش قیمت این تکنولوژي، می باشیم.

همانطور که در تیتر این موضوع نیز اعلام شد، تلویزیون 5G تنها بخشی از آینده ی درخشان این تکنولوژی جذاب می باشد و به نظر می رسد تمام وسایل هوشمند اعم از یخچال، دوربین مدار بسته، لامپ های هوشمند و . . . به این تکنولوژی، مجهز شوند.

ویژگی های شبکه ی 5G - آیا به تلویزیون 5G نیاز است؟
ویژگی های شبکه ی 5G

جمع بندی نهایی

در جذاب بودن ویژگی 5G و قرار دادن آن درون وسایلی که به صورت مداوم در شبانه روز با آن کار داریم، شکی نمی باشد اما یک موضوع مهم در این زمینه پیش می آید: آیا نیاز به تلویزیون 5G در چنین شرایطی احساس می شود؟

اگر بخواهیم جواب این سوال را در کشور ایران دهیم، پاسخ خیر می باشد؛ زیرا بستر این شبکه در حال حاضر در کشور های پیشرفته ای همچون ژاپن، کره و آمریکا در مرحله ی تست می باشد و تا کنون خبری از آن در کشورمان، نمی باشد.

مورد بعدی نیز این می باشد که آیا برای تماشای محتوای آنلاین، نیاز است که چنین کیفیت بالا و قیمت زیادی برای آن استفاده شود؟ به صورت کلی جواب این سوال خیر می باشد اما این سوال، دارای پاسخ های شخصی می باشد و به نظر هر شخصی، پاسخ این سوال متفاوت می باشد.

امیدواریم از مقاله ی تلویزیون 5G که توسط تیم سیراف کالا تهیه شد، لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید