نقد و بررسی Mi Band 5

 

در سالیان اخیر، فناوری بسیار پیشرفت کرده و با ظهور گجت های جذاب، باعث شده تا افراد استقبال بیشتری از این تکنولوژی های جذاب داشته باشند. یکی از معروف ترین و پر استفاده ترین گجت های موجود در دنیا، مچ بند هوشمند شیائومی می باشد. این مچ بند یا دست بند هوشمند چینی، در ایران نیز بسیار طرفدار دارد و بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند. آخرین نسخه ی این مچ بند هوشمند با نام Mi Band 5، چندی است که وارد بازار شده و بسیاری در تکاپو برای خرید آن می باشند. در این مقاله مفصل درباره ی این مچ بند توضیح می دهیم و شما را با جزئیات این گجت جذاب، آشنا می نماییم. لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

1 10 300x180 - نقد و بررسی Mi Band 5
Mi Band 5

نمای کلی از Mi Band 5

شرکت چینی شیائومی که در تولید وسایل هوشمند، بسیار موفق عمل کرده است، مدتی است که نسل پنجم از خانواده ی می بند را معرفی کرده است. Mi Band 5 دارای نسخه ی تکامل یافته ای نسبت به نسل چهارم آن می باشد. در بخش نمایشگر، این مچ بند دارای 0.2 اینچ نمایشگر بزرگتر می باشد. در پنل جلویی این نمایشگر نیز شیشه ی 2.5D وجود دارد که در نسل سوم این مچ بند ها نیز شاهد حضور آن بوده ایم. این مچ بند دارای 11.9 گرم وزن می باشد. در ادامه با تفکیک بخش های مختلف، بیشتر با Mi Band 5 آشنا می شویم.

طراحی و صفحه نمایش

شاید اگر Mi Band 5 را در کنار Mi Band 4 قرار دهیم، تفاوت های زیادی را مشاهده نکنیم اما در کارکرد و بهبود کیفیت، شاهد ارتقای چشمگیری می باشیم. در این نسل، ابعاد مچ بند چند میلی متر بزرگ تر شده اما تا وقتی افراد مختلف نگاهی به صفحه نمایش این محصول نکنند، متوجه تفاوت آن با نسل قبل نمی شوند. این مچ بند دارای حاشیه ی کمتر و صفحه نمایش بزرگتر می باشد و می تواند 294 در 126 پیکسل رزولوشن ایجاد نماید. رنگ های به کار رفته در صفحه نمایش AMOLED نیز دارایی هیجان و جذابیت بیشتری می باشند.

وضعیت روشنایی

شیائومی برای روشنایی این می بند نیز برنامه های خاصی پیاده کرده و مقدار آن را به 450 نیت رسانده است. Mi Band 5 دارای نمایشگر واضح و شفاف می باشد و در نور آفتاب، به خوبی می توانید متوجه صفحه نمایش شوید اما در محیط های کم نور، نور زیاد این دستگاه باعث اذیت و آزار چشم می شود. لازم به ذکر است در نسل 5 این مچ بند ها، تنظیم خودکار نور وجود ندارد و باید به صورت دستی نور آن را کم کرد. البته قابلیت Night Mode تا حدودی این مشکل را برطرف کرده است و به کاربران در این زمینه، کمک می کند.

2 10 300x183 - نقد و بررسی Mi Band 5
صفحه نمایش می بند 5

در قسمت پشت این مچ بند، شاهد حسگر اپتیکال ضربان قلب و پین برای اتصال به شارژر می باشیم. البته باید بگوییم Mi Band 5 دارای حسگر شتاب سنج و فشار سنج و ژیروسکوپ نیز می باشد. شاید عمده ترین و جذاب ترین تفاوت این مچ بند با نسل های قبلی، بخش شارژر آن باشد. داشتن شارژر مغناطیسی، باعث شده است برای شارژ مچ بند، نیاز به جدا کردن قسمت پشتی دستگاه نداشته باشیم و این یک پیشرفت جذاب برای می بند می باشد. به طور میانگین برای شارژ Mi Band 5 نیاز به 2 ساعت زمان می باشد.

بخش نرم افزاری

در بخش نرم افزاری نیز همانند نسل قبل، نیاز است از طریق بلوتوث، مچ بند را به برنامه ی Mi Fit متصل نماییم. این برنامه با داشتن قابلیت های گوناگون، قادر است عملکرد های ورزشی مانند بدمینتون یا پینگ پنگ را بررسی نماید و آمار و اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار دهد. همچنین امکان شخصی سازی فعالیت خاصی نیز وجود دارد تا با استفاده از آن، بتوانید سلامتی و میزان مصرف کالری خود را تشخیص دهید.

در صفحه ی اول Mi Band 5 شاهد تاریخ و ساعت و تعداد قدم های روزانه و ضربان قلب می باشیم. مطابق نسل قبل، برای رفتن به صفحات دیگر نیاز است صفحه ی نمایش را به بالا یا عقب فشار دهیم. همچنین مانند نسخه های قبل تر، در زیر صفحه نمایش دکمه ای دایره شکل وجود دارد که به وسیله ی آن می توانید به صفحه قبل مراجعه نمایید. به وسیله ی برنامه ی Mi Fit به راحتی می توانید صفحه و تم مچ بند خود را شخصی سازی نمایید و از تصاویر جذابی برای گجت خود، استفاده نمایید.

3 10 300x183 - نقد و بررسی Mi Band 5
حسگر ضربان قلب در می بند 5

ویژگی های Mi Band 5

شیائومی در این مچ بند، امکاناتی نظیر تایمر، کرنومتر، ریموت شاتر برای دوربین، کنترل پخش موسیقی و قابلیت پیدا کردن گوشی از طریق بوق به نام Find Device قرار داده است. در این مچ بند، اسپیکر به کار نرفته است اما قابلیت ویبره ی قدرتمندی وجود دارد تا کاربر از طریق آن، متوجه اعلانات یا سایر موارد، شود.

یکی از عمده ترین معایب Mi Band 5 برای ایرانیان، عدم پشتیبانی از زبان فارسی مانند نسل قبل خود است. بدین طریق که در نسل قبل، به صورت کادر های مستطیلی این متن ها نمایش داده می شد اما در نسل 5، به صورت حروف فارسی از هم گسیخته نمایش می دهد. بهرحال انتظار می رود شرکت شیائومی برای کاربران بی شمار ایرانی خود، این آپدیت را در نسل 5 یا نسل 6 خود قرار دهد.

از طریق نوتیفیکیشن های موجود در مچ بند، می توانید پیامک یا زنگ های ورودی بر روی گوشی خود را مشاهده نمایید. البته برای تماس های گرفته شده، تنها امکان سایلنت کردن یا رد کردن وجود دارد و همچنان امکان پاسخگویی از طریق مچ بند، فعال نشده است.

4 9 300x184 - نقد و بررسی Mi Band 5
شارژر Mi Band 5

بخش سلامتی در Mi Band 5

در این مچ بند، از GPS استفاده نشده است؛ لذا نمی توان از آن برای ورزش هایی مانند دوچرخه سواری یا دویدن استفاده کرد. در بخش خواب نیز، می بند 5 با استفاده از الگوریتم های مشابه با گوگل، می تواند به طور خودکار داده هایی که هنگام خواب از بدن شما دریافت کرده است را پایش کرده و آن ها را تحت اطلاعاتی نظیر ضربان قلب و میزان سبکی یا عمیقی خواب به شما تحویل دهد.

حالت های ورزشی موجود در Mi Band 5:

– دو خارجی

– تردمیل

– تمرین آزاد

– شنا در استخر

– طناب زنی

– دوچرخه سواری آزاد

– دوچرخه سواری سالنی

– یوگا

– پیاده روی

– دستگاه قایقرانی

– تمرین الپتیکال

باتری به کار رفته در Mi Band 5

در بخش باتری، شاهد تغییر و بهبودی نمی باشیم و این مچ بند نسبت به نسل قبل خود، دارای 10 میلی آمپر کاهش نیز می باشد. ظرفیت باتری این مچ بند 125 میلی آمپر ساعت می باشد که با توجه با بزرگتر شدن صفحه نمایش، می توان این انتظار را داشت که زودتر روند کاهش باتری را شاهد باشیم.

5 3 300x184 - نقد و بررسی Mi Band 5
دریافت اطلاعات سلامتی

قیمت

شرکت شیائومی برای می بند 5، قیمتی معادل 189 یوآن که معادل 26 دلار می باشد را برای نسخه ی استاندارد و برای نسخه ی NFC نیز 229 یوآن معادل 30 دلار تعیین کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید