مقایسه ی کیفیت 4K در برابر 1080

شاید با خود فکر کرده اید که خرید تلویزیون، کار آسانی باشد و با در نظر گرفتن محیط لازم و اندازه ی تلویزیون، می توان یک خرید ایده آل داشت اما چنین نمی باشد. اگر تا به حال یک تلویزیون خریده باشید، خواهید دانست که باید این وسیله، از فیلتر های نظیر کیفیت 4K یا 1080 ، رزولوشن، برند، کیفیت صدا و . . . عبور کند.

در این مقاله می خواهیم به یکی از این موارد یعنی کیفیت تصویر بپردازیم که در حال حاضر، دو کیفیت فوق العاده با نام های 4K و 1080 را می خواهیم باهم بررسی کنیم.

آیا تا به حال پس از شنیدن اسم 4k یا 1080 به این فکر افتاده اید که این 2 عنوان چه مزایایی دارند و با یکدیگر چه تفاوت هایی دارند؟ در ادامه بیشتر با این تمایز ها آشنا خواهیم شد.

لطفا تا انتهای این مطلب همراه سیراف کالا باشید تا به اطلاعات جذابی درباره ی کیفیت تصاویر در تلویزیون ها، پی ببرید.

عمده تفاوت این 2 کیفیت، در تعداد پیکسل های آن ها می باشد - مقایسه ی کیفیت 4K در برابر 1080
عمده تفاوت این 2 کیفیت، در تعداد پیکسل های آن ها می باشد

کیفیت 1080 چیست؟

اگر بخواهیم کیفیت 1080 را تعریف نماییم، می توان به صورت خلاصه اینطور بیان کرد که تلویزیون مبتنی بر رزولوشن 1080، دارای 1080 پیکسل در عرض و 1920 پیکسل در ارتفاع می باشد که به طور کامل، دارای 2 میلیون پیکسل می باشد.

اگر دقت کرده باشید، معمولا این کیفیت را به صورت 1080p خطاب می کنند که حرف p موجود در آخر آن، نشان از progressive scanning می باشد و به معنای اسکن پیش رونده است.

خب این قابلیت چه ویژگی دارد؟ به کمک این خصوصیت، می توان تصاویر و پیکسل های دریافتی را در یک زمان پردازش کرد؛ به همین علت، می توان تصاویر دریافتی از آن را روان و بدون لرزش دریافت کرد که یک ویژگی جذاب برای چنین کیفیتی می باشد.

کیفیت 4K چیست؟

پس از آنکه کیفیت 1080 را باهم بررسی کردیم، نوبت آن رسیده است از کیفیت 4k نیز تعریفی به میان بیاوریم. در تلویزیون هایی که از کیفیت 4k پشتیبانی می کنند، شاهد عرض 3840 و ارتفاع 2160 پیکسل می باشیم که در مجموع، این پیکسل ها به 8 میلیون می رسند.

در پسوند این نام، خبری از حرف P نمی باشد اما در عوض، کلمه ی 4K خود دارای معنی خاصی می باشد که عنوان 4000 پیکسل در عرض نام دارد.

کیفیت 4k تحولی در دنیای تصاویر به وجود آورد - مقایسه ی کیفیت 4K در برابر 1080
کیفیت 4k تحولی در دنیای تصاویر به وجود آورد

تفاوت 1080 با 4K چه می باشد؟

حالا که تعریفی از این دو کیفیت عنوان شد، باید بدانیم چه تفاوت هایی درون آن ها می باشد و کدامیک می تواند کیفیت بهتری را به مخاطبین ارائه دهد. در ادامه با برخی از این تفاوت ها آشنا می شویم:

1- رزولوشن

شاید مهم ترین تفاوت این کیفیت ها، به رزولوشن آن ها برگردد؛ جایی که در آن کیفیت 4K حدود 4 برابر بیشتر از کیفیت 1080p پیکسل دارد. این تفاوت باعث می شود در کیفیت 4k جزئیات بیشتری وجود داشته باشد و به تصویر کشیده شود.

این مزیت در تلویزیون هایی با اندازه ی بزرگتر بیشتر احساس می شود و می توان در آن ها، مشخصات بیشتری از تصاویر احساس شود. بنابراین در زمینه ی رزولوشن، کیفیت 4K بهتر و قدرتمند تر از رقیب خود می باشد.

2- رنگ ها

دیگر تفاوتی که بین این کیفیت ها وجود دارد، در بحث رنگ می باشد. به دلیل اینکه در 4K پیکسل های بیشتری وجود دارد، بنابراین رنگ ها دارای جذابیت و عمق بیشتری نیز می باشند. البته در چنین موردی، باید نوع نمایشگر که می تواند LCD یا OLED باشد را هم در نظر گرفت تا به صورت مطمئن تر بتوان درباره ی آن نظر داد.

کیفیت 1080 دارای قدمت بیشتری از 4k می باشد - مقایسه ی کیفیت 4K در برابر 1080
کیفیت 1080 دارای قدمت بیشتری از 4k می باشد

نکته ای که در این مورد قابل ذکر است، این می باشد که اگر می خواهید کیفیت HDR را دریافت کنید، بهتر است تلویزیونی را انتخاب کنید که از کیفیت 4K برخوردار باشد.

3- محتوا

از نظر محتوا، در حال حاضر کیفیت 1080p بهتر از رقیب خود می باشد. با اینکه روز به روز بر تعداد محتوا هایی که مبتنی بر 4K هستند افزوده می شود اما پیدا کردن محتوایی که با کیفیت 1080 سازگار باشد، بسیار آسان تر از 4K می باشد.

بنابراین در بحث محتوا، می توان کیفیت 1080 را بهتر از رقیب خود دانست.

4- وضعیت بازار

از نظر وضعیت بازار نیز می توان این 2 کیفیت را رقیب دانست؛ زیرا کیفیت 1080 در بازار وجود دارد و می توان بین آن ها، گزینه ی مناسب تری را انتخاب کرد اما از طرفی تفاوت قیمتی زیادی نیز به این 2 کیفیت وجود دارد که می تواند در هنگام خرید، خریدار را تحت تاثیر قرار دهد.

مزایای 1080p نسبت به 4K

– کامل بودن فناوری 1080p و به بلوغ رسیدن آن

– قیمت مناسب

– اپلیکیشن های متنوع و زیاد

– در برگیرنده ی مجموعه ی زیادی از محتوا

مزایای 4K در قیاس با 1080p

– برخورداری از پیکسل های بیشتر که موجب دریافت تصویر بهتری می شود

– تکنولوژی روز دنیا

– قابلیت HDR

– قابلیت استریم

جمع بندی نهایی

هر کدام از این کیفیت ها، مزایای ویژه ی خود را دارند - مقایسه ی کیفیت 4K در برابر 1080
هر کدام از این کیفیت ها، مزایای ویژه ی خود را دارند

همانطور که در مطالب فوق خوانده اید، هر 2 کیفیت دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. کیفیت 4K کیفیت جدید و بروزی می باشد که ممکن است بسیار جذاب باشد و کاربران زیادی را به سمت خود بکشاند.

از طرفی دیگر کیفیت 1080 نیز به دلیل اینکه بسیار مورد استفاده قرار گرفته و از امتحان های متعددی سربلند بیرون آمده است، رقیبی سرسخت اما قدیمی برای 4k می باشد.

اگر تصمیم دارید یک تلویزیون بخرید، پیشنهاد می کنیم حتما درباره ی اینکه کیفیت تصویر آن چه باشد، تحقیقات لازم را انجام دهید؛ زیرا کیفیت تصاویر در وسیله ای مانند تلویزیون، بسیار مهم و ضروری می باشد.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید و این مقاله توانسته باشد در افزایش اطلاعات شما، کمک کرده باشد.