معرفی ipadOS 15 اپل با ویژگی های جدید

اپل در روز 17 خرداد 1400 ، برخی از محصولات و امکانات جدید خود را به عموم مردم معرفی کرد. یکی از این امکانات، ipadOS 15 می باشد که با ویژگی های جدید و مهیج، قرار است عرضه شود. این سیستم عامل که مختص تبلت های اپل می باشد، دارای ویژگی چند وظیفگی شده است. ( برای کسب اطلاعات بیشتر، روی این لینک کلیک کنید تا وارد سایت اپل شوید )

در ادامه بیشتر با قابلیت های جدید این آپدیت صحبت می کنیم و پرده از آن ها بر می داریم. لطفا تا انتهای این مطلب همراه سیراف کالا باشید.

مقدمه

کریگ فدریگی از مقامات ارشد اپل در واحد نرم افزاری درباره ی بروزرسانی ipadOS 15 این چنین می گوید:

ما برای بهبود بخشید به تجربه ی کاربری آیپد، ارتقای لازم برای ipadOS 15 را انجام داده ایم. چند وظیفگی، صفحه ی هوم جدید به همراه ویجت های یکپارچه و قابلیت App Library ، یادداشت برداری به وسیله ی Quick Note ، اپلیکیشن Translate اختصاصی ، Shareplay ، طراحی دوباره سافاری و ابزار های دیگر، از جمله ارتقا های جذاب در این سیستم عامل می باشند.

امکان قرار دادن ویجت در بین برنامه ها - معرفی ipadOS 15 اپل با ویژگی های جدید
امکان قرار دادن ویجت در بین برنامه ها

چند وظیفگی موجود در ipadOS 15 چه می باشد؟

در این ویژگی، می توانید به کمک یک منوی جدیدی که در بالای رابط کاربری ظاهر می شود، به وسیله ی تنها یک لمس، بین دو حالت موجود Split View و Slide Over جا به جا شوید. همچنین به وسیله ی گزینه ی جدید Shelf می توانید صفحاتی که در سافاری یا Pages موجود است را به نمایش بگذارید.

در این حالت اگر وضعیت روی Split View باشد، می توانید به راحتی و با حرکت به سمت پایین هر صفحه، در همان حالت به صفحه ی اصلی یا هوم برگردید و اپلیکیشن دیگری که لازم دارید را اجرا نمایید.

امکان شخصی سازی بیشتر در ipadOS 15

همانطور که پیش بینی می شد، مانند ios 14 در ipadOS 15 شاهد شخصی سازی بیشتری می باشیم. بدین وسیله کاربران می توانند ویجت ها را در بین برنامه ها و صفحه نمایش خود در ابعاد متوسط و بزرگ قرار دهند. برخی از این ویجت ها مانند پیش نمایش ویدیو، پیش نمایش موزیک، آب و هوا و . . . می باشند.

قابلیت Split View و Slide Over موجود در ipadOS 15 - معرفی ipadOS 15 اپل با ویژگی های جدید
قابلیت Split View و Slide Over موجود در ipadOS 15

App Library در ipadOS 15

یکی از قابلیت هایی که اپل در ipadOS 15 قرار داده است، دسترسی به دسته بندی اپ ها می باشد که می توانید از طریق داک در لبه ی پایینی نمایشگر، به آن دسترسی داشته باشید.

اپلیکیشن Note

در اپلیکیشن Note نیز می توانید تغییراتی زیادی را مشاهده نمایید. منشن کردن افراد، به اشتراک گذاشتن یادداشت ها به وسیله ی هشتگ، سازماندهی یادداشت ها، از جمله ویژگی هایی می باشد که در این نسخه از سیستم عامل، موجود است.

البته استفاده کنندگان می توانند به وسیله ی بخش جدیدی به نام Activity Viewer به تغییرات ایجاد شده در یادداشت ها دسترسی داشته باشند که در نوع خود، جدید و جالب می باشد.

همچنین اپل برای یادداشت برداری سریع نیز قابلیت Quick Note را معرفی کرده است که به وسیله ی آن کاربران می توانند به حرکت از گوشی ی نمایشگر به کمک قلم اپل ، صفحه ی یادداشت برداری خود را ظاهر کنند.

Quick Note از ویژگی های جذاب ipadOS 15 می باشد - معرفی ipadOS 15 اپل با ویژگی های جدید
Quick Note از ویژگی های جذاب ipadOS 15 می باشد

وجود برخی از ویژگی های ios 15 در ipadOS 15

اپل برای افزایش جذابیت، برخی از ویژگی هایی که در ios 15 گنجانده بود را به سیستم عامل آیپد اضافه کرده است. قابلیت صدای Spatial Audio که امکان شنیدن صدای 3 بعدی را به کاربر می دهد، حالت Portrait Mode که باعث جذابیت دو چندان تماس تصویری می شود، در ipadOS 15 موجود است.

ویژگی Shareplay

به وسیله ی این ویژگی، کاربران می توانند محتوای چند رسانه ای خود را مانند موسیقی، فیلم و . . . را در تماس های تصویری به اشتراک بگذارند. به وسیله ی Shareplay می توانید یک پلی لیستی آماده کنید و به همراه سایر افرادی که در تماس تصویری می باشند، آن ها را گوش دهید.

در طراحی جدید سافاری در ipadOS 15 چه خبر است؟

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اعلام کردیم، اپل سافاری موجود در آیپد را دوباره طراحی کرد و نمای جدیدی به آن اهدا کرد. در طراحی جدید، نوار آدرس، نوار ابزار و تب ها به صورت یکپارچه و جمع و جور تر شده اند و بدین صورت به کاربر نمایش داده می شوند تا کاربر بتواند از فضای بیشتری برای وب گردی استفاده کند.

همچنین تب جدیدی به نام Tab Groups به سافاری اضافه شده است تا به فرد اجازه دهد سایت های مختلفی را که مشاهده کرده است، دسته بندی کرده و به صورت یکجا آن را مشاهده نماید.

ویژگی live Text

در این ویژگی، می توانید به کمک یک موتور پردازش عصبی که در داخل تراشه های اپل موجود است، متن های موجود در یک عکس یا شماره هایی که در آن وجود دارد را جدا کرد. این ویژگی بخاطر این موضوع جذاب است که کاربر دیگر نیازی به دوباره نوشتن ندارد و دستگاه خود به صورت خودکار، مشخصات لازم را استخراج می کند.

امکان برداشت عدد و کلمات در Live Text - معرفی ipadOS 15 اپل با ویژگی های جدید
Quick Note از ویژگی های جذاب ipadOS 15 می باشد

سایر مشخصات موجود در ipadOS 15

– امکان Universal Control برای استفاده از تاچ پد و کیبورد مک به وسیله ی آیپد

– نمایش محتوا هایی که کاربر به اشتراک گذاشته مانند مقالات یا موسیقی در اپلیکیشن Messages

– بروزرسانی قابلیت Memories در داخل برنامه ی Photos

– ارتقای اپلیکیشن Maps و تغییر رابط کاربری آن

– اضافه شدن قابلیت های جدید به icloud+

– بهبود هایی در عملکرد دستگاه در بخش های مختلف

طراحی جذاب Maps - معرفی ipadOS 15 اپل با ویژگی های جدید
طراحی جذاب Maps

ipadOS 15 برای چه دستگاه هایی قابل دریافت می باشد؟

اپل بتای این آپدیت را در دسترس کاربران قرار داده است اما عرضه ی عمومی آن، احتمالا به پاییز امسال کشانده خواهد شد. همچنین اپل اعلام کرده است سیستم عامل ipadOS 15 برای دستگاه های زیر قابل دریافت می باشد:

– آیپد مینی 4 به بعد

– آیپد ایر 2 به بعد

– آیپد نسل پنجم به بعد

– تمام مدل های آیپد پرو

دیدگاهتان را بنویسید