سوئیچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

سوئیچ شبکه از مهم ترین و پرکاربرد ترین تجهیزات شبکه های کامپیوتری می باشد. در این مقاله می خواهیم مطالبی جامعی درباره ی این محصول ارائه دهیم و به توضیح انواع آن بپردازیم. لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا به دنیای از اطلاعات توسط سیراف کالا، دستیابید.

سوئیچ شبکه چیست؟

در ابتدا باید توضیح دهیم که این محصول، چه می باشد. اگر بخواهیم به صورت ساده سوئیچ شبکه را توضیح دهیم، وسیله ای می باشد که برای اتصال چندین دستگاه به یک شبکه ی کامپیوتری خاص، مورد استفاده قرار می گیرد.

نمایی از سوئیچ های شبکه - سوئیچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟
نمایی از سوئیچ های شبکه

نقش اصلی این وسیله، اتصال به صورت فیزیکی منابع و دستگاه های آنلاین از طریق یک ورودی و خروجی که به آن پورت می گویند و به نحوی که کاربران متصل به این شبکه، بتوانند منابع خود را از طریق شبکه به اشتراک بگذارند.

چه منابعی به سوئیچ های شبکه متصل می شوند؟

شاید پس از ارائه ی توضیحی درباره ی این محصول، سوال پیش بیاید که این وسیله، از چه دستگاه هایی پشتیبانی می کند؟

در جواب باید بگوییم تمام سیستم های کامپیوتری، سرور ها، چاپگر ها، لپ تاپ ها، کنسول های بازی، تلویزیون های هوشمند، منابع تغذیه و . . . به سوئیچ های شبکه متصل می شوند و به وسیله ی آن، قادر خواهند بود تا شبکه را به اشتراک بگذارند.

البته ذکر این نکته نیز الزامی می باشد که این دستگاه به صورت اتصال کابلی عمل می کند تا فعالیت های شبکه ای موجود در فضای فیزیکی محدود شود مانند سالن یا دفتر کار.

این دستگاه چگونه کار می کند؟

سوئیچ های شبکه، انواع مختلفی دارد و متناسب با گونه های مختلف آن، کارکرد آن ها نیز متفاوت است.

سوئیچ ها همانطور که قبل تر اعلام شد، وظیفه ی هدایت بسته های اطلاعاتی از مبدا به مقصد را بر عهده دارند.

اگر بخواهیم به صورت ساده عنوان کنیم، سوئیچ شبکه را می توان به عنوان یک هاب USB در نظر گرفت. البته تفاوت اصلی این وسیله با این دستگاه در سوئیچ مخصوص پذیر کابل های اترنت یا RJ45 که وظیفه ی اشتراک گذاری اطلاعات چند دستگاه را فراهم می کند، می باشد.

نحوه ی کارکرد سوئیچ شبکه - سوئیچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟
نحوه ی کارکرد سوئیچ شبکه

ادامه ی نحوه ی کار سوئیچ های شبکه

این محصول، به عنوان یک پل چند پورتی عمل می کند و آدرس های MAC را برای انتقال در لایه پیوند داده در مدل OSI استفاده می کند. البته برخی از سوئیچ ها در لایه شبکه با قابلیت مسیریابی، هدایت می کنند.

استفاده از سوئیچ شبکه

معمولا برای هنگامی که نیاز به استفاده از شبکه های پیچیده با کاربران زیاد وجود دارد، وجود این محصول احساس می شود. همینطور اگر با تعداد زیادی از پرسنل کاری رو به رو هستیم، می توان از سوئیچ های شبکه از تعداد پورت 4 الی 50 تایی، استفاده کرد.

البته برای موارد خاص صنعتی، برخی از سوئیچ های 100 پورتی نیز استفاده می شود که خاص بوده و کمتر از چنین مواردی وجود دارد.

آیا می توان سوئیچ های شبکه را به یکدیگر متصل کرد؟

جواب سوال، بله می باشد. اگر در زمانی نیاز به چنین کاری باشد، به روش Daisy Chaining می توان دستگاه های سوئیچ را به یکدیگر متصل کرد. از اتصال چندین سوئیچ شبکه به یکدیگر، می توان مجموعه ای بزرگ از اتصالات را به وجود آورد که در صنایع و شرکت های بزرگ، کاربردی می باشد.

Daisy Chain - سوئیچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟
Daisy Chain

البته باید بگوییم که عامل اصلی در تصمیم گیری نوع و مدل سوئیچ های شبکه، مقدار تقاضا از نظر اندازه یا سایز و دامنه شبکه می باشد.

روتر؛ از معروف ترین سوئیچ های شبکه

یکی از مهم ترین و معروف ترین وسایلی که تحت عنوان سوئیچ های شبکه می باشد، روتر ها می باشند. در این حالت، سوئیچ های شبکه به صورت مستقیم به روتر یا سرور متصل می شوند و از این روش، می توان به صورت فیزیکی، پورت های بیشتری برای اتصال کابل های اترنت در مکان های مختلف به وجود آورد.

انواع سوئیچ های شبکه

Stackable

این نوع از سوئیچ، به کاربر اجازه می دهد تا چندین سوئیچ از برند های مختلف را به صورت مستقیم به هم متصل کند و به وسیله ی این امر، کارایی آن ها افزایش می یابد. در هنگام اتصال این سوئیچ فقط یک آدرس IP به سوئیچ ها اختصاص داده می شود.

سوئیچ Stackable - سوئیچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟
سوئیچ Stackable

به وسیله ی این ویژگی، دیگر نیازی به تفکیک جداگانه ی هر سوئیچ وجود ندارد. این نوع از سوئیچ ها نسبت به مدل های دیگر، گرانتر می باشند؛ زیرا به ماژول ها و کابل های مخصوص برای اتصال نیاز دارند.

سوئیچ غیر مدیریتی ( Unmanaged )

این نوع از سوئیچ ها، فقط در جهت تامین یک هدف یعنی تهیه ی اتصالات شبکه برای دستگاه های اترنت حرکت می کنند. به عبارتی این سوئیچ قابل برنامه ریزی نمی باشد و نمی توان روی ترافیک شبکه مدیریتی داشت. از مزایای این سوئیچ می توان به قابلیت Plug-and-play، آسان بودن استفاده و ارزان بودن، اشاره کرد.

سوئیچ مدیریتی ( Managed )

هدف این سوئیچ، مطابق با غیر مدیریتی می باشد اما ویژگی متمایز کننده ی آن، مدیریت، پیکربندی، نظارت و عیب یابی مشکلات شبکه می باشد. این سوئیچ ها به دلیل هوشمند بودن، به اسمارت سوئیچ معروف اند.

از مزایای این سوئیچ شبکه، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– قابل تنظیم بودن

– رابط کاربری مفید

– توسعه ی شبکه بدون اختلال

– مدیریت پهنای باند مصرفی

– قابلیت بروز رسانی نرم افزار سوئیچ

– صرفه جویی در کابل های مصرفی

– مدیریت دسترسی کاربران شبکه

سوئیچ شبکه PoE

اگر مقوله ی مدیریتی یا غیر مدیریتی سوئیچ را کنار بگذاریم، می توان سوئیچ را بر حسب PoE بودن ( Power Over Ethernet ) نیز دسته بندی کرد. به وسیله ی این سوئیچ، می توانید هزینه ی برق را کاهش و سرعت سیستم را افزایش دهید.

سوئیچ شبکه PoE - سوئیچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟
سوئیچ PoE

البته باید بدانید که هر دستگاهی با این فناوری سازگار نمی باشد و باید برای استفاده از آن، دستگاه دارای چنین قابلیتی را پیدا نمایید. از مهم ترین دستگاه هایی که این قابلیت را دارند می توان به تلفن های VOIP، دوربین مدار بسته IP و اکسس پوینت ها و RFID Readers اشاره کرد.

جمع بندی نهایی

به طور کلی، سوئیچ های شبکه از تجهیزات جذابی می باشد که برای افزایش سهولت و کیفیت و کارایی بیشتر، به کار می آید. بهترین سوئیچ های شبکه برای مصارف خانگی، لزوما بهترین آن ها در استفاده ی صنعتی یا سازمانی نمی باشند؛ بنابراین باید مطابق با نیاز خود، اقدام به خرید چنین وسیله ای کرد.

امیدواریم از خواندن این مقاله، لذت برده باشید.

نوعی از سوئیچ شبکه ی صنعتی - سوئیچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟
نوعی از سوئیچ های شبکه صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید