تکنولوژی شارژر سریع و ویژگی های آن

در دوره ی کنونی، بسیاری از گوشی های موجود در بازار از فناوری شارژر سریع یا Fast Charge استفاده می کنند. این مورد در حالی می باشد که تا 5 سال پیش، گوشی هایی که دارای این ویژگی بودند، تعداد کمی را شامل می شدند.

شرکت کوالکام، پیشگام در عرصه ی شارژر های سریع بود و توانست با ابداع آن، نام Quick Charge را بر روی آن ها، بگذارد.

از آن دوره به بعد، در اکثر گوشی های جدید ( غیر از برخی گوشی های پایین رده و ارزان قیمت ) شاهد استفاده از شارژر سریع می باشیم و شارژر های کند و معمولی قدیمی، دیگر کاربردی ندارند. در این مقاله سعی داریم بیشتر با مفهوم شارژر سریع آشنا شویم و بدانیم تفاوت این شارژر با شارژر معمولی، در میزان سرعت شارژ باتری می باشد یا عواملی دیگری را نیز شامل می شود.

برای دریافت پاسخ های این سوالات، تا انتهای این مطلب همراه سیراف کالا باشید.

اگر گوشی هوشمند فاقد ویژگی شارژ سریع باشد، نمی توان آن را با سرعت شارژ کرد - تکنولوژی شارژر سریع و ویژگی های آن
اگر گوشی هوشمند فاقد ویژگی شارژ سریع باشد، نمی توان آن را با سرعت شارژ کرد

تفاوت شارژر سریع با شارژر معمولی در چیست؟

فرآیند شارژ گوشی های هوشمند، بدین صورت می باشد که برای دریافت ولتاژ و انرژی، به یک شارژی متصل می شوند.

در گوشی های قدیمی، شارژر های معمولی مقدار ولتاژ ثابتی را به گوشی تزریق می کردند و بدین ترتیب، فرآیند شارژ شدن گوشی، طولانی می شد.

در Quick Charger های جدیدی، مقدار ولتاژ بیشتری به گوشی منتقل می شود و این امر باعث می شود گوشی نسبت به حالت عادی، زودتر شارژ شود.

لازم به ذکر است که به این نوع از شارژر ها، فست شارژ یا توربو شارژ نیز می گویند.

نکته ی مهم

نکته ی مهمی که درباره ی این شارژر ها باید گفت، این می باشد که سرعت بالای این شارژر ها، تا حد معینی قابل استفاده می باشد.

به عنوان مثال، از صفر تا 50 درصد شارژ گوشی، با شارژر سریع تغذیه می شود و مابقی، با شارژ معمولی تغذیه می شود. این اندازه ی معین، بستگی به نوع گوشی ها متفاوت می باشد. این ویژگی، به دلیل افزایش عمر باتری وجود دارد و باعث می شود سلامت باتری گوشی، حفظ شود.

آیا می توان شارژر سریع را برای هر گوشی استفاده کرد؟

برای پاسخ به این سوال، باید 3 مورد را بررسی نمایید:

1) قابلیت و پشتیبانی تلفن هوشمند شما از شارژر سریع

2) قابلیت شارژر گوشی

3) قابلیت کابل شارژر از ویژگی فست شارژ

برای استفاده از شارژر سریع، باید الزامات آن را داشته باشید - تکنولوژی شارژر سریع و ویژگی های آن
برای استفاده از شارژر سریع، باید الزامات آن را داشته باشید

در مورد هر یک از موارد فوق، اگر قابلیت ذکر شده وجود نداشته باشد، نمی توانید از شارژر سریع استفاده نمایید. برای مثال اگر گوشی و شارژر شما پر سرعت باشد اما کابل مخصوصی را استفاده نکنید، شارژ شدن گوشی شما مطابق با سرعت معمولی می باشد.

آیا شارژر سریع، باعث آسیب رسیدن به گوشی می شود؟

اگر بخواهیم به صورت کلی و جامع به این سوال جواب بدهیم، پاسخ بله می باشد. البته سرعت آسیب رسیدن به گوشی و باتری بسیار کند می باشد و ممکن است مدت زمان زیادی بدون مشکل، عمل نماید.

فرآیند شارژ سریع، بدین صورت می باشد که با افزایش ولتاژ شارژ، مقدار گرمای بیشتری تولید می شود و این گرما، دشمن باتری گوشی می باشد.

البته در دوره ی کنونی، شرکت های تولید کننده ی گوشی در پی رسیدن به راه حلی برای محافظت از باتری گوشی می باشند و برخی از آن ها نیز موفق شدند هنگام گرم شدن بیش از اندازه ی باتری، طی پیغامی به کاربر و باتری، باعث کاهش ولتاژ شارژ، شوند.

مزایا و معایب شارژر سریع

مزایا:

1- صرفه جویی در وقت

اولین و اصلی ترین ویژگی این شارژر ها، زمان کمتر جهت شارژ کامل می باشد. در این حالت، در وقت ی کاربران صرفه جویی به خصوصی می شود.

امروزه گوشی های موبایل، دارای باتری هایی با ظرفیت بالا می باشند و اگر قرار باشد با همان شارژر های معمولی شارژ شوند، ممکن است فرآیند شارژ، 3 الی 5 ساعت طول بکشد اما به وسیله ی فرآید شارژر سریع، این مدت زمان به زیر 2 ساعت رسیده است.

2- بهبود مشخصات فنی تلفن همراه

گوشی های هوشمندی که از این قابلیت برخوردار می باشند، دارای تجهیزات به روز تر و قوی تری می باشند که باعث می شود در صورت رسیدن گرمای بیشتر به باتری، ولتاژ شارژ به صورت خودکار کاهش یابد. این امر باعث افزایش طول عمر و سلامتی باتری می شود.

3- افزایش مدت زمان استفاده از تلفن همراه

این مورد همسو با مورد اول، یعنی صرفه جویی در زمان می باشد. هنگامی که گوشی سریع تر شارژ شود، امکان استفاده ی بیشتری از آن می باشد.

در طولانی مدت، شارژر سریع به باتری گوشی آسیب می زند - تکنولوژی شارژر سریع و ویژگی های آن
در طولانی مدت، شارژر سریع به باتری گوشی آسیب می زند

معایب:

1- آسیب به باتری

اصلی ترین ضرر و عیب شارژر سریع، آسیب رساندن به باتری گوشی می باشد؛ این عمل بدین صورت می باشد که رفته رفته از میزان سلامتی باتری کاسته می شود و طول عمر باتری را کاهش می دهد.

البته همانطور که پیشتر عنوان شد، این روند و فرآیند، سرعت کندی دارد و ممکن است طی مدت زمان زیادی، به چشم نیاید.

2- نیازمندی به شارژر های مخصوص

شارژر سریع، نیاز به کابل های مخصوص دارد تا بتواند این ولتاژ بالا را به گوشی منتقل کند. در صورتی که این شارژر مهیا نشود، این ولتاژ بالا به گوشی منتقل نمی شود و عملا فرآیند شارژ سریع، با مشکل رو به رو می شود.

جمع بندی نهایی؛ استفاده از شارژر سریع یا شارژر معمولی؟

ظهور تکنولوژی جدید شارژر سریع، باعث شده بسیاری از افراد، در وقت و زمان خود صرفه جویی نمایند و بتوانند مدت زمان بیشتری برای اهداف خود، برنامه ریزی نمایند.

حال سوال پیش می آید که آیا شارژر سریع استفاده کنیم یا خیر؟

به طور کلی پیشنهاد می شود در صورتی که قصد ندارید تا 4 الی 5 سال دیگر گوشی خود را عوض کنید، از شارژر های معمولی استفاده کنید تا عمر باتری، حفظ شود اما اگر مدت زمان استفاده از تلفن همراه، در همین حدود می باشد، پیشنهاد می کنیم از شارژر سریع استفاده نمایید تا از ویژگی های آن بهره مند شوید.

شارژر سریع، باعث افزایش سرعت فرآیند شارژ، می شود - تکنولوژی شارژر سریع و ویژگی های آن
شارژر سریع، باعث افزایش سرعت فرآیند شارژ، می شود

لازم به ذکر است که مدت زمان اعلامی، حدودی می باشد و ممکن است از این اعداد فراتر یا کمتر نیز باشد.

امیدواریم از خواندن این مقاله در سیراف کالا، لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید