انواع کابل های کامپیوتر

مقدمه ای درباره ی کابل ها

امروزه کامپیوتر ها نقش اساسی در زندگی و کار افراد دارند و به نوعی زندگی بدون آن ها، عملا غیر ممکن می باشد. برای همین موضوع، نقش تجهیزات جانبی این وسیله، بسیار پر رنگ تر احساس می شود. کابل ها، یکی از انواع وسایل جانبی می باشند که برای اتصال وسایل گوناگون به کامپیوتر ها، استفاده می شوند.

در این مقاله می خواهیم با انواع کابل ها و ویژگی های آن ها آشنا شویم و بدانیم هر کابلی برای چه استفاده ای تولید شده است. توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب همراه سیراف کالا باشید تا به دنیایی از اطلاعات دست یابید.

انواع کابل ها

1- کابل VGA

این نام که مخفف Video Graphic Array می باشد، در دهه 1980 تولید شد و برای اتصال مانیتور به کیس کامپیوتر، ساخته شده است. به دلیل تغییراتی که پیشرفت و تکنولوژی ایجاد کرده است، اکنون استفاده از این کابل بسیار کم شده و محبوبیت خود را از دست داده است.

کابل VGA - انواع کابل های کامپیوتر
کابل VGA

اتصالات VGA شامل 15 پین می باشد که در سه ردیف پنج تایی قرار دارد و هر سطر، دارای سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی می باشد.

2- کابل DVI

این نام مخفف Digital Visual Interface می باشد و برای اتصال به صورت آنالوگ می باشد که به نوعی جانشین VGA شده اند. از این وسیله برای اتصال نمایشگر های دیجیتالی که دارای پنل LCD می باشند استفاده می شود.

کابل DVI دارای 3 نوع مختلف می باشد:

1) DVI-A : سیگنال های آنالوگ در این اتصال شناسایی و منتقل می شوند و مناسب برای مانیتور های CRT یا LCD های قدیمی می باشد.

2) DVI-D : سیگنال های جدیدتری را منتقل می کند.

3) DVI-I : توانایی انتقال سیگنال های آنالوگ و دیجیتال را باهم دارد.

DVI - انواع کابل های کامپیوتر
DVI

3- کابل HDMI

HDMI مخفف High Definition Multimedia Interface می باشد که برای انتقال صدا و تصویر مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه بسیاری از دستگاه ها ورودی و خروجی HDMI دارند و کاربرد این کابل در حال حاضر، بسیار زیاد می باشد و مورد توجه بسیاری از افراد می باشد.

از جمله موارد استفاده ی زیاد این وسیله ی اتصالاتی، متصل کردن کنسول بازی یا لپ تاپ به تلویزیون می باشد. HDMI نیز دارای 4 نوع مختلف می باشد:

1) نوع A که بسیاری رایج بوده و از 19 پین بر روی سوکت، تشکیل شده است. این نوع از HDMI با DVI-D نیز سازگار می باشد.

2) نوع B که از اندازه ی بزرگتری نسبت به نوع A برخوردار است و دارای 29 پین می باشد.

3) نوع C که 19 پین تشکیل شده و اغلب برای دستگاه هایی مانند دوربین فیلمبرداری، استفاده می شود.

4) نوع D که تشابه زیادی به USB دارد و از 19 پین تشکیل شده است.

کابل HDMI - انواع کابل های کامپیوتر
کابل HDMI

4- کابل USB

USB که مخفف Universal Serial Bus می باشد، معروف ترین وسیله ی اتصالاتی می باشد و اکثر افراد آن را می شناسند. USB راه اتصالاتی بسیاری از تجهیزات مانند موس، کیبورد، هدست، فلش و . . . می باشد.  USB ها نیز دارای 3 دسته می باشند:

1) USB 1.0/1.1 : نسل قدیمی از USB ها می باشد که که سرعت انتقال 12 مگابیت بر ثانیه دارد.

2) USB 2.0 : این نوع از اتصالات، دارای سرعت انتقال 480 مگابیت بر ثانیه می باشند و با USB های نسل قدیم نیز سازگار می باشند.

3) USB 3 : جدیدترین نسل از USB ها دارای سرعت انتقال 4.8 گیگابایت بر ثانیه می باشند و با نسخه های قدیم نیز سازگار می باشند.

USB - انواع کابل های کامپیوتر
USB

5- کابل IDE

این نوع از اتصالات که مخفف Integrated Drive Electronics می باشند، برای اتصال دستگاه های ذخیره سازی به مادربورد، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این نوع از کابل ها را درون کیس کامپیوتر مشاهده می کنیم که برای اتصال به مادربورد، در نظر گرفته می شود.

این کابل از 40 پین تشکیل شده است و در نمونه های کوچکتر آن نیز، شاهد 44 پین می باشیم.

کابل IDE - انواع کابل های کامپیوتر
کابل IDE

6- کابل ساتا

ساتا مخفف Serial Advanced Technology Attachment می باشد که نسلی جدید از IDE ها می باشند و عملکرد و کارایی آن نیز بهبود یافته تر از نسل قبل می باشد. ساتا از دو کانکتور تشکیل شده که هر کدام دارای 7 پین می باشند و به شکلی L طراحی شده اند.

اتصالات ساتا - انواع کابل های کامپیوتر
اتصالات ساتا

7- کابل eSATA

eSATA مخفف کلمه ی External Serial Technology Attachment می باشد که نسل ارتقا یافته از ساتا می باشند. این نوع از کابل ها برای اتصالات بیرونی مانند هارد های اکسترنال یا سی دی و دی وی دی استفاده می شود.

این نوع از اتصالات دارای کارایی بسیاری می باشند؛ زیرا دارای سرعت انتقال بیشتری نسبت به USB می باشند.

اتصالات eSATA - انواع کابل های کامپیوتر
اتصالات eSATA

8- کابل FireWire

این کابل که کارایی آن مشابه USB ی باشد، برای انتقال داده با سرعت بالاتری ساخته شده است. دستگاه هایی که نیاز به پهنای باند بیشتری دارند، اغلب از این کابل استفاده می کنند. پرینتر و اسکنر، از جمله این دستگاه ها می باشند.

سرعت انتقال این اتصالات، 400 مگابایت بر ثانیه می باشد که برخی از مدل های آن نیز تا 800 مگابایت بر ثانیه، پشتیبانی می کنند.

FireWire - انواع کابل های کامپیوتر
FireWire

9- کابل اترنت

این نوع از اتصالات در تنظیم شبکه های محلی به کار می رود و اغلب به عنوان اتصال به روتر و مودم مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال اگر می خواهید تلویزیون خود را به اینترنت متصل کنید و از طریق وای فای نمی توانید، کابل اترنت مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل اترنت - انواع کابل های کامپیوتر
کابل اترنت

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی شد مطلب جامعی درباره ی انواع کابل ها بیان شود. این وسایل و تجهیزات جانبی در بسیاری از موارد، راهگشای افراد می باشند و می توانند در بسیاری از امور، سهولت و کارایی را برای شخص به ارمغان بیاورند.

امیدواریم از خواندن این مطلب، لذت برده باشید و محتوای آن برایتان، مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید