هارد-چیست؟ با مطالعه این مقاله بهترین هارد را انتخاب کنید

شاید با کلمه ی هارد برخورد زیادی داشته اید اما ندانید معنی آن چیست و چه کاربردی دارد. در ادامه می خواهیم با این محصول، آشنا شویم.

هارد دیسک ، قطعه ای می باشد که از آن به عنوان ذخیره سازی و حفظ و ضبط داده ها، استفاده می شود. همچنین این محصول برای پشتیبان گیری هرگونه داده ای که درون سیستمی می باشد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در چنین حالتی، اگر هارد دیسک شما خراب شود، می توانید به راحتی فایل ها و داده های خود را به هارد های دیگری منتقل سازید. لازم به ذکر است این محصولات دارای حجم های زیادی می باشند و می توانند تا ترابایت ها حجم برای شما ایجاد نمایند.

از معروف ترینزیر مجموعه های این وسیله، می توان اکسترنال را عنوان کرد که بسیاری از افراد با آن سر و کار دارند. این محصول دارای ظرفیت می باشد و می تواند به عنوان یک منبع ذخیره سازی از آن استفاده کرد. در ادامه بیشتر با این محصول آشنا می شویم.

در ادامه انواع هارد را معرفی می نماییم و تفاوت آن را با برخی از وسایل که بسیاری از افراد، با آن اشتباه می گیرند را بیان می کنیم. لطفا تا انتهای این مطلب همراه سیراف کالا باشید تا به دنیایی از اطلاعات، دست یابید.

هارد چیست؟

وقتی داده ها را ذخیره می کنید یا برنامه ها را روی رایانه خود نصب می کنید، اطلاعات معمولاً روی این وسیله، نوشته، ضبط و ذخیره می شود. از آنجا که داده ها به صورت مغناطیسی ذخیره می شوند، پس از خاموش شدن، اطلاعات ضبط شده روی هارد دیسک دست نخورده باقی می ماند. حال که با مفهوم این موضوع آشنا شدیم، بهتر است با انواع هارد نیز آشنا شویم.

این محصول انواع مختلفی دارد و در کاربرد های مختلفی از آن استفاده می شود. بنابراین لازم است حتما انواع آن، معرفی شود. اولین مورد که معروف ترین نوع آن می باشد، اکسترنال است.

هارد اکسترنال چیست؟

هارد اکسترنال - هارد-چیست؟ با مطالعه این مقاله بهترین هارد را انتخاب کنید
External Hard

هارد اکسترنال محصولی می باشد که به عنوان یک منبع ذخیره سازی یا پشتیبان گیری استفاده می شود و می توان آن را محلی برای نگه داشتن فایل های خود، دانست. این نوع از هارد بسیار شناخته شده می باشد و افراد زیادی در دنیا، در حال کار و استفاده از آن می باشند. این وسیله در ظرفیت های مختلفی وجود دارد و می توان آن را بنا به حجم مورد نیاز، تهیه کرد.

کار با این محصول نیز آسان است و کافی است تنها آن را به لپ تاپ یا کامپیوتر خود متصل نماییم و اطلاعات و داده هایی که لازم است انتقال یابد را به محصول، منتقل سازیم.

هارد اینترنال چیست؟

هارد اینترنال، یک نوع هارد دیسک است که در داخل کامپیوتر قرار دارد. اکثر رایانه ها با یک هارد اینترنال همراه هستند که شامل سیستم عامل و برنامه های از پیش نصب شده است. در حالی که لپ تاپ ها فقط یک هارد داخلی دارند، برخی از رایانه های رومیزی دارای چندین جایگاه هارد دیسک هستند که به شما امکان می دهد چندین هارد داخلی داشته باشید.

تفاوت میان این اینترنال و اکسترنال، در کاربرد آن می باشد. اینترنال به عنوان قطعه ای درونی داخل محصول مورد استفاده قرار می گیرد اما اکسترنال را می توان نسخه ی قابل حمل این محصول دانست که سهولت استفاده و کاربرد آن، به مراتب از اینترنال بیشتر است.

هارد اینترنال - هارد-چیست؟ با مطالعه این مقاله بهترین هارد را انتخاب کنید
هارد اینترنال

تفاوت بین هارد اکسترنال و اینترنال

نخستین تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال محل جای گیری آنها است. هارد اینترنال یا همان درایو داخلی، بزرگترین حافظه جانبی موجود در کامپیوتر یا لپ تاپ است که تقریباً تمامی داده‌ها از جمله سیستم عامل، فایل‌ها، برنامه‌ها و … روی آن قرار می‌گیرند. هارد اینترنال یک وظیفه دارد و آن حفظ دائمی داده‌ها است. بر خلاف هارد اینترنال که در درون دستگاه جای دارد، هارد اکسترنال در خارج از دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد و ارتباط آن با دستگاه توسط یک کابل رابط انجام می پذیرد و به پورتی مثل USB یا اترنت متصل می شود. هارد های اکسترنال قابلیت جابجایی دارند و پس از انتقال داده ها به این هاردها، کاربر می تواند به هر کجا که بخواهد آنها را با خود ببرد.

نمایی از هارد درونی و بیرونی اینترنال و اکسترنال 1024x323 - هارد-چیست؟ با مطالعه این مقاله بهترین هارد را انتخاب کنید
نمایی از هارد درونی و بیرونی ( اینترنال و اکسترنال )

هارد و رم، چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت اصلی بین  هارد (Hard Disk)  و رم (RAM) این است که رم برنامه ها و داده های مورد نیاز را به صورت کوتاه مدت و برای دسترسی سریع ذخیره می کند. داده های رم فرار هستند و با خاموش شدن پاک می شوند. اما هارد دارای حافظه ذخیره سازی دائمی است و برای ذخیره داده های خاص کاربر و پرونده های سیستم عامل استفاده می شود. داده های HDD ثابت هستند و حتی در صورت خاموش شدن نیز باقی می مانند.

Hard disk RAM 1024x336 - هارد-چیست؟ با مطالعه این مقاله بهترین هارد را انتخاب کنید
Hard disk & RAM

SSD و HDD چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

هارد ها در حالت کلی در دو مدل  HDD (درایو دیسک سخت) و SSD (درایو حالت جامد) ارائه شده است که هر کدام دارای ویژگی های متفاوت می باشند.

  • HDD در اکثر کامپیوتر ها و لپ تاپ ها نصب شده است. عملیات خواندن و نوشتن اطلاعات با چرخش صفحات انجام می شود و باعث صدای نویز هنگام حرکت صفحات می شود. کامپیوترها برای ذخیره دائمی اطلاعات به هارد سخت (HDD) متکی هستند. آن ها دستگاه های ذخیره سازی هستند که برای ذخیره و بازیابی اطلاعات دیجیتالی مورد نیاز برای رجوع به آن ها در آینده استفاده می شوند. اطلاعات ذخیره شده در هارددیسک ها ایمن و دست نخورده باقی می ماند مگر اینکه هارد دیسک از بین برود یا مشکلی در آن ایجاد شود.
  • SSD ها از تراشه های حافظه استفاده می کنند و از آن جا که در هنگام نوشتن و خواندن اطلاعات هیچ چرخشی ندارند، کاملاً بی صدا هستند و مصرف برق کمتری دارند. سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در SSD سریع تر انجام می شود.

همچنین شما می توانید با وارد شدن به این لینک داخل سایت سیراف کالا، نکاتی را که هنگام خرید SSD لازم است را بدانید

HDD SSD - هارد-چیست؟ با مطالعه این مقاله بهترین هارد را انتخاب کنید
HDD & SSD

جمع بندی نهایی

در این مطلب، سعی شد اطلاعات کامل و جامعی از تاریخچه Hard و موجودیت آن بیان شود و مخاطب با آن، آشنا شود. پس از آن، اطلاعاتی درباره ی انواع Hard بیان شد و تفاوت های آن با سایر تجهیزات و وسایل مانند رم، بررسی شد.

این محصول، از جمله وسایل جانبی بسیار مهمی برای هر سیستمی می باشد و معمولا افراد زیادی به آن ، نیاز پیدا می کنند. بنابراین باید در خرید آن، بررسی های لازم را انجام داد.

امیدواریم از خواندن این مقاله در سایت سیراف کالا، نهایت لذت را برده باشید و این مطلب، برایتان مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید