لوازم خانگی گارانتی دار یا بدون گارانتی بخریم؟

آیا خرید لوازم گارانتی دار در ایران کار درستی است؟ گارانتی نوعی ضمانت می باشد که در صورت خرابی یا مشکل وسیله ی خریداری شده در طی مدت مشخصی، شرکت تولید کننده آن را پس می گیرد و یک کالای نو، تحویل می دهد یا کالای مورد نظر را به رایگان تعمیر می کند.

بسیاری از مواقع هنگام خرید وسایل، از فروشنده راجع به داشتن ضمانت یا گارانتی وسیله ی خریداری شده سوال می پرسیدم و پیگیر آن می شویم. آیا خرید لوازم گارانتی دار در ایران کار درستی است؟ گارانتی نوعی ضمانت می باشد که در صورت خرابی یا مشکل وسیله ی خریداری شده در طی مدت مشخصی، شرکت تولید کننده آن را پس می گیرد و یک کالای نو، تحویل می دهد یا کالای مورد نظر را به رایگان تعمیر می کند. در این مقاله سعی داریم موضوعاتی را مطرح نماییم تا بدانیم که آیا ضمانت یا گارانتی وسایل در ایران، دارای اعتبار می باشد یا خرج کردن بی مورد پول می باشد؟

لوازم خانگی گارانتی دار بخریم یا بدون گارانتی؟

شاید در بسیاری از مواقع و در مکان های مختلف، جمله ی « گارانتی در ایران بدرد نمی خورد و کاربردی ندارد» به گوشمان خورده باشد. شاید در نگاه اول این جمله درست باشد و به دلایل گوناگون، در ایران گارانتی کارکرد واقعی خودش را نداشته باشد اما بسیاری از افراد با توجه به افزایش بیش از حد قیمت ها، مایل به گرفتن گارانتی از فروشنده می باشند تا در صورت هرگونه مشکلی که در آینده برای این وسیله ی گارانتی دار پیش بیاید، به فروشنده مراجعه نموده تا بی دردسر، مشکل را حل نماید. البته باید دقت نماییم که در هنگام خرید لوازم خانگی گارانتی دار، چه چیزهایی درون این گارانتی قید شده است که در صورت خرابی، بدانیم که گارانتی مشمول آن می شود یا خیر. در ادامه با برخی از موضوعاتی که حول گارانتی وجود دارد، صحبت می نماییم.

افراد زیادی، گارانتی را نمادی از کالای اصل می دانند - لوازم خانگی گارانتی دار یا بدون گارانتی بخریم؟
افراد زیادی، گارانتی را نمادی از کالای اصل می دانند

 

هنگام خرید لوازم خانگی، بیمه دریافت کنیم یا گارانتی؟

بسیاری از افراد تفاوت بیمه با گارانتی را نمی دانند. بسیاری از لوازم خانگی، علاوه بر داشتن گارانتی، دارای بیمه نیز می باشند. در حقیقت، گارانتی برخی از مشکلات به وجود آمده ( چه عمدی و چه سهوی ) را تحت پوشش قرار می دهد و آن را تعمیر می نماید اما بیمه، برعکس گارانتی می باشد و خرابی هایی که در گارانتی تحت پوشش نمی باشند، بیمه پوشش می دهد. برای مثال هنگامی که در جاروبرقی مشکلی ایجاد شد که این مشکل در گارانتی قید نشده باشد، بیمه آن را پوشش می دهد و نسبت به تعمیر آن، عمل می نماید.

آیا برای دریافت گارانتی، باید مبلغ اضافه تری بپردازیم؟

در هنگام خرید لوازم خانگی، این سوال به ذهن خریدار خطور می نماید که آیا برای آن، گارانتی تهیه کنم یا خیر؟ شرکت ها برای اینکه به مشتری این اطمینان را دهند که کالای خریداری شده، با کیفیت بوده و در صورت به وجود آمدن مشکلی، شرکت از آن پشتیبانی می کند، اقدام به ایجاد گارانتی برای وسیله ی مورد نظر می نمایند.

از طرفی، خریدار مایل به پرداخت هزینه ی کمتر برای محصول خریداری شده می باشد ولی از طرف دیگر، تهیه نکردن گارانتی می تواند یک حرکت ریسکی باشد که در صورت خرابی محصول، هیچ کاری نمی تواند انجام دهد و حس نا امنی در شخص ایجاد می شود. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که لوازم خانگی گارانتی دار در ایران، ناکارآمد می باشد و فقط هزینه ی اضافی روی دست شخص می گذارد و اگر محصول سالیان سال بدون مشکل کار کند، در واقع هزینه ی انجام شده برای محصول، بلااستفاده می باشد.

آیا استفاده از گارانتی در ایران عاقلانه است؟

در کشور های خارجی، گارانتی بدین صورت می باشد که با خرید یک کالا، از کیفیت آن آگاه می شوید و در صورتی که هر گونه مشکلی برای این محصول به وجود آمد، با توجه به مدت زمان گارانتی، می توانید کالای مورد نظر خود را تعویض یا پس داده و وجه خود را پس بگیرید اما این قضیه در ایران متفاوت است. اکثر افراد در ایران اعتقادی به گارانتی ندارند و تمایلی به خرید لوازم خانگی گارانتی دار ندارند. دلیل آن نیز این می باشد که بیشتر صرفه ی تبلیغاتی دارد و کارکرد آن چنانی ندارند.

بیشتر شرکت های تولید کننده در حال حاضر در ایران نمایندگی ندارند و بدین ترتیب، روی کار متولیان خود نظارت ندارند و از طرفی دیگر، فروشندگان تنها به کسب سود خود راغب هستند و به موارد دیگری مانند متضرر شدن خریدار، توجهی ندارند. همین عامل باعث شده است تا گارانتی در ایران جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد و بسیاری از افراد، وسایل گارانتی دار را با کیفیت و اصل بدانند و به همین دلیل، آن را خریداری نمایند.

برخلاف کشور های دیگر، در ایران گارانتی آنچنان کارکرد ندارد - لوازم خانگی گارانتی دار یا بدون گارانتی بخریم؟
برخلاف کشور های دیگر، در ایران گارانتی آنچنان کارکرد ندارد

 

دلیل استفاده از کالای بدون گارانتی در قبال کالای گارانتی دار چه می باشد؟

در گذشته، تعداد کمی از شرکت ها برای وسایل خود گارانتی قرار می دادند و تعداد آن ها، به اندازه ی انگشتان دست می رسید. دلیل این امر، تفاوت قیمت فاحش کالای گارانتی دار با کالای بدون گارانتی بود. بسیاری از افراد به دلیل قیمت بالای محصول گارانتی دار، علاقه ای به خرید آن نداشتند و اغلب به استفاده از محصول بدون گارانتی، مشغول می شدند.

همینطور بسیاری از مشکلاتی که محصولات گارانتی دار داشتند، محصول فاقد گارانتی نداشتند. برای مثال هنگامی که افراد به شرکت مورد نظر برای تعمیر مراجعه می کردند، با مشکلاتی مانند  معطل شدن زیاد از حد، سخت گیری های شدید و . . . رو به رو می شدند و به همین علت، متمایل به خرید لوازم بدون گارانتی می شدند و در صورت ایجاد هرگونه مشکل، به تعمیرکاران معمولی مراجعه می کردند. این عمل، باعث صرفه جویی در هزینه و وقت می شد. همچنین شرکت های نامعتبر، سود جو بودن، پشتیبانی نکردن نیز از عوامل دیگر ترغیب شدن مردم، به لوازم خانگی فاقد گارانتی در ایران، می باشد.

سخن پایانی

همانطور که در مقاله به این موضوع اشاره شد، در ایران به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی و عدم حضور شرکت های معتبر برای نظارت های بیشتر، لوازم خانگی گارانتی دار، اغلب بلااستفاده می باشد و مردم به دلیل مشکلات عدیده ای که برای دریافت گارانتی وجود دارد، قید آن را زده و از هزینه های بیشتری که برای آن باید صرف کنند، اجتناب می نمایند. البته نباید منکر ویژگی های مثبت گارانتی شد و آن را ضمانتی برای محصول خود، ندانست اما این امر در ایران، پاسخگو نمی باشد و پیشنهاد می شود که هزینه ای بابت گارانتی در ایران پرداخت نشود.

دیدگاهتان را بنویسید