فناوری 5G چیست و چه تاثیری روی زندگی افراد دارد؟

جدیدترین نسل سیستم های ارتباطی تحت عنوان نسل پنجم ارتباطات می باشد که نام آن، فناوری 5G می باشد. بسیاری از افراد به جای خطاب کردن نسل پنجم ارتباطات، از عناوینی همچون نسل پنجم اینترنت یا نسل پنجم اپراتور های همراه یاد می کنند که اشتباه می باشد. این نسل از ارتباطات سیار که در مقایسه با 4G که دارای سرعت بالایی می باشد، بسیار پیشرفته تر و سریع تر می باشد. این تغییر که یک تغییر بزرگ در خطوط شبکه تلفن های همراه می باشد، سرعت انتقال داده ی بسیار بالایی دارد و کاملا با نسل چهارم، متفاوت است.

با روی کار آمدن فناوری 5G، بسیاری از شرکت های بزرگ، در صدد ساخت پایگاه های این فناوری می باشند و در حال حاضر بسیاری از کشورها مانند آمریکا، سوئیس، ژاپن، استرالیا، نروژ و . . . در حال تست این فناوری می باشند. برخی از افراد فعال در این زمینه پیش بینی کرده اند که حدود 40% از افراد ساکن در کره زمین تا 4 سال آینده، به این شبکه ی پر قدرت، متصل می شوند. در ادامه بیشتر با این تکنولوژی نوظهور، آشنا می شویم. لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

1 1 300x169 - فناوری 5G چیست و چه تاثیری روی زندگی افراد دارد؟
بسیاری از کشور های توسعه یافته جهان، در پی دستیابی به نسل پنجم ارتباطات، می باشند

فناوری 5G چگونه کار می کند؟

در بالا به صورت جامع، درباره ی این فناور صحبت کردیم و با ماهیت آن آشنا شدیم. حال باید بدانیم که این فناوری چگونه می تواند روی زندگی ما، تأثیر خود را بگذارد. این تکنولوژی، چیزی در حدود 10 الی 20 برابر سریع تر از فناوری نسل قبل خود یعنی 4G کار می کند. به دلیل بهره بردن از طیف موج میلی متری، فناوری 5G قادر است حدود یک میلیون دستگاه هوشمند را در هر کیلومتر مربع، پشتیبانی کند؛ در حالی که 4G تنها قادر به پشتیبانی از 4 هزار دستگاه در همین محدوده، می شد. همچنین فناوری 5G، دارای یک تکنولوژی جدید به نام Massive MIMO می باشد که مخفف Multiple Input Multiple Output می باشد و به معنای چند ورودی چند خروجی، می باشد. این فناوری به جهت ردیابی برای کاربران اطراف سلول و افزایش میزان پوشش دهی و سرعت شبکه، مورد استفاده قرار می گیرد.

3 1 300x200 - فناوری 5G چیست و چه تاثیری روی زندگی افراد دارد؟
در شبکه ی 5G، ارتباطات و انتقال داده، با سرعتی بالا امکان پذیر می باشد

فناوری 5G با فناوری 4G چه تفاوت هایی دارد؟

در بدو ورود شبکه 4G، ویژگی های حیرت انگیز آن همه را شگفت زده کرد. پخش ویدیو با کیفیت های جذاب و در عین حال، تماس تصویری و ویدیویی، باعث شد کاربران به شدت به این نسل، علاقه مند شوند اما رفته رفته با مرور زمان با رشد سیگنال های ویدیویی، منجر به افزایش ازدحام در شبکه، شد. بدین ترتیب از ویژگی های جذاب 4G، کاسته شد.

این نسل، با محدودیت شدید حجم اطلاعاتی رو به رو شده که منجر به کاهش سرعت آن در بلوک های طیفی، می شد. با روی کار آمدن فناوری 5G، ازدحام در شبکه ای وجود ندارد و کاربران می توانند به راحتی در ساعات اوج شلوغی نیز بدون سختی، به فعالیت های خود ادامه دهند. شاید جذاب ترین ویژگی 5G، ارائه دهنده ی فناوری اینترنت اشیا یا Internet of Things باشد. این فناوری باعث می شود انسان ها و اشیا با یکدیگر مرتبط شوند و به هم، متصل شوند.

پهنای باند و طیف فرکانسی فناوری 5G، چه مقدار است؟

این امکان وجود دارد که در شبکه های 5G، هر اپراتور طیف فرکانس مخصوص خود را روی یک فرکانس رادیویی، ست نماید. این ظرفیت ها توسط کاربران با یکدیگر تجمیع شده و میزان ظرفیت و سرعت شبکه را تعیین می کنند. همچنین تاخیر در شبکه های نسل چهارم، 20 الی 30 میلی ثانیه بوده است که در نسل پنجم، این مقدار به زیر 10 میلی ثانیه رسیده است که باعث می شود کاربر به راحتی بتواند اقدام به تبادل اطلاعات و داده، کند.

سرعت شبکه ی 5G چه مقدار است؟

شاید باورش سخت باشد اما فناوری 5G، سرعتی 10 برابر شبکه ی 4G دارند؛ این بدان معنا می باشد که به راحتی و بدون کُندی، می توانید یک ویدیو با کیفیت 4K را تماشا کنید. البته این نکته هم باید اعلام کرد که برای کاربران عادی تلفن همراه، این سرعت مورد استفاده قرار نمی گیرد و نسل چهارم، کفاف این دسته از افراد را می دهد.

2 1 300x185 - فناوری 5G چیست و چه تاثیری روی زندگی افراد دارد؟
شبکه ی 5G، چیزی در حدود 10 برابر شبکه ی 4G، سرعت دارد

شبکه ی 5G چگونه بحران کرونا را مرتفع می کند؟

چندی پیش، کره جنوبی اعلام کرده است که قصد دارد با احیا کردن و برقراری فناوری های 5G و Al، بحران کرونا را پشت سر بگذارد؛ به عبارت دیگر این کشور قصد دارد از سرویس های جدید دیجیتالی در جهت دور زدن اقتصاد ضربه خورده، استفاده نماید. کشور کره جنوبی از اولین کشور های فعال در زمینه ی برقراری شبکه ی 5G بوده است و بیش از یک سال است که در توسعه ی چنین تکنولوژی نوظهوری، اقدام کرده است.

4 1 300x191 - فناوری 5G چیست و چه تاثیری روی زندگی افراد دارد؟
می توان با برقراری این شبکه ی نوظهور، اقدامات گسترده ای در جهت مقابله با ویروس کرونا، انجام داد

چگونگی حضور فناوری 5G در ایران

دو اپراتور بزرگ در ایران یعنی همراه اول و ایرانسل، در این زمینه اقداماتی را انجام داده اند؛ به طوری که ایرانسل در در اوایل مرداد ماه از نخستین سایت 5G خود رونمایی کرد و در برخی از مناطق شهر تهران، آن را آزمایش کرد. همچنین شرکت همراه اول نیز در اواخر شهریور ماه، این اقدامات را انجام داده و فناوری 5G را در 5 نقطه از شهر تهران به صورت موقتی، امتحان کرده است. البته بنا به نظر بسیاری از کارشناسان، این فناوری در ایران به صورت پایه راه اندازی شده است؛ زیرا یک فناوری 5G دارای 3 خصوصیت اصلی می باشد:

1) دارای سرعت بالای 10 گیگابایت باشد

2) تاخیر در فناوری 5G راه اندازی شده، زیر 10 میلی ثانیه باشد و پایداری آن، به صورت 100 درصدی باشد

3) امکان ارائه ی اتصالات انبوه برای انواع ماشین ها در یک فضای محدود را داشته باشد

از ویژگی های اعلام شده، در حال حاضر هیچ کدام در فناوری 5G موجود در ایران، مشاهده نمی شود و این خود دلیلی است که این اتصالات را از نوع پایه بدانیم. بنابراین می توانیم خوش بین باشیم که به زودی شاهد نسل جدید و قدرتمند این شبکه ها در ایران باشیم و بتوانیم به خوبی و با سرعت بالا در سراسر ایران و جهان، به ارتباطات مشغول باشیم. امیدواریم از خواندن این مطلب، لذت کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید