تکنولوژی Mini LED چه می باشد و کاربرد آن چیست؟

مقدمه

تکنولوژی در زمینه ی نمایشگر تلفن همراه دائما در حال تغییر و جایگزینی می باشد و محصولات قدیم، جای خود را به محصولات جدید و پیشرفته داده اند. به عنوان مثال دیگر از پنل LCD استفاده نمی شود و این پنل، جای خود را به نسل پیشرفته تری به نام OLED داده است. اخیرا تکنولوژی جدیدی در زمینه ی صفحه نمایش راهی بازار شده است که نام آن Mini LED می باشد.

این محصول که ویژگی های خاص خود را دارد، باعث شده برند های معتبری را به سمت خود بکشاند. گل سر سبد این برند ها نیز اپل می باشد که قصد دارد در آیپد و نوت بوک های جدید خود که در سال 2021 راهی بازار می شوند را به Mini LED تجهیز کند.

در ادامه بیشتر با این فناوری آشنا می شویم و نحوه ی کارکرد و ویژگی های آن را باهم مرور می کنیم. لطفا تا انتهای این مطلب همراه سیراف کالا باشید تا به اطلاعات جذاب و سرشاری از این محصول، دستیابید.

نمایی از پنل نمایشگر - تکنولوژی Mini LED چه می باشد و کاربرد آن چیست؟
نمایی از پنل نمایشگر

Mini LED چه می باشد؟

همانطور که پیشتر اعلام شد، Mini LED نام نوعی نمایشگر می باشد که از LED های بسیار کوچکی تشکیل شده و برای تامین نور نمایشگر صفحه، مورد استفاده قرار می گیرد. گذشته ی این تکنولوژی، به بک لایت های LCD بر می گردد.

تفاوت Mini LED و LCD ها نیز به این مورد بر می گردد که درون LCD ها از چند بک لایت کوچک یا بزرگ استفاده می شود اما درون Mini LED ها از هزاران بک لایت LED استفاده می شود که اندازه ی آن ها بسیار ریز می باشد.

این بک لایت های کوچک، باعث می شود میزان روشنایی قابل توجهی توسط صفحه نمایش تولید شود و این مورد، از محسوس ترین ویژگی های این فناوری می باشد.

فناوری Local Dimming درون Mini LED ها برای چه می باشد؟

فناوری Local Dimming که معنای فارسی آن، کنترل روشنایی و تاریکی موضعی می باشد، درون نمایشگر های LCD از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و در صورت تضعیف آن ها، موجب کاهش کیفیت نرخ کنتراست و نمایش رنگ ها شود.

این ویژگی درون نمایشگر های OLED متفاوت تر است و به این صورت که هر پیکسل جداگانه خاموش و روشن می شود.

و اما درون Mini LED ها نیز این قاعده متفاوت است. در این فناوری که به صورت هیبریدی برای این دسته از پنل ها ساخته شده است، با پیچیدگی کمتری تولید شده است.

استفاده از هزاران بک لایت، این امکان را به محصول می دهد تا به رنگ مشکی عمیق تر و نرخ کنتراست مطلوب تری دسترسی داشته باشد. این امکان، باعث می شود تا محصول از HDR پشتیبانی کند که یک امکان فوق العاده هیجان انگیز می باشد.

همچنین مقیاس پذیری Mini LED ها بسیار زیاد است و به وسیله ی آن ها می توان هم پنل های کوچک و هم پنل های بزرگی ساخت.

Mini LED ها تفاوت های جذابی نسبت به Micro LED ها دارند - تکنولوژی Mini LED چه می باشد و کاربرد آن چیست؟
Mini LED ها تفاوت های جذابی نسبت به Micro LED ها دارند

Mini LED چه فرقی با Micro LED دارد؟

Mini LED از فونداسیون تکنولوژی LCD ساخته شده و از دیود های کوچکتری برای بک لایت، بهره می برد اما در طرف مقابل، Micro LED نسل توسعه یافته از OLED می باشد که از LED های کوچکتر تولید شده و رنگ های آن، قرمز، سبز و آبی می باشد.

به عبارت دیگر در Micro LED ها به ازاری هر پیکسل، نور مخصوص خود را تولید می نماید.

کدام یک، کاربردی تر و بهتر می باشد؟

در مقایسه ی Mini LED و Micro LED باید بگوییم که Mini LED از تکنولوژی بهتر و متمایز تری نسبت به Micro LED استفاده می کند.

به عنوان مثال قرار دادن میزان انبوه و زیادی از OLED های کوچک شای درون تلویزیون های بزرگی مانند 110 اینچ مشکل نباشد اما قرار دادن این تکنولوژی در محصولات کوچک تر، دشواری های خاص خود را دارد  و موجب می شود تراکم پیکسلی بالاتر برود.

اما در Mini LED ها این مشکل وجود ندارد؛ زیرا آن ها به تراکم پیکسلی وابسته نمی باشند و می توانند مقرون به صرفه باشند.

از نگاهی دیگر، Micro LED ها از نرخ کنتراست و عمق رنگ مشکی بیشتری برخوردار می باشند و در مقایسه با رقیب خود، از قدرت بیشتری برخوردار می باشند اما باید این نکته را هم در نظر بگیریم که چنین امکانی، باعث می شود قیمت محصول به مراتب بیشتری از Mini LED شود.

آیا باید از Mini LED ها استفاده کنیم؟

در حال حاضر Mini LED ها دارای بهترین ویژگی های موجود در دنیا می باشند. این فناوری کیفیت رنگ و نرخ کنتراست بالایی دارد و باعث می شود OLED ها بدون رقیب نمانند و آن ها را به چالش بکشند.

البته این نکته بسیار مهم نیز باید گفته شود که هر محصول یا فناوری به تازگی وارد بازی شود، دارای قیمت بالا و مخصوص می باشد اما با گذشت زمان و همه گیر شدن این تکنولوژی، می توان شاهد قیمت مقرون به صرفه و مناسب این محصول، بود.

بزودی شاهد قرار گیری Mini LED روی نمایشگر برند های معتبری همچون اپل می باشیم - تکنولوژی Mini LED چه می باشد و کاربرد آن چیست؟
بزودی شاهد قرار گیری Mini LED روی نمایشگر برند های معتبری همچون اپل می باشیم

جمع بندی نهایی

همانطور که گفته شد، بازار محصولات و فناوری ها دائما در حال تغییر می باشد و بروزرسانی های مداومی برای افزایش کیفیت، در حال اتفاق افتادن است. بنابراین در هر لحظه باید منتظر یک بروزرسانی برای محصولی باشیم.

Mini LED ها از جدیدترین و جذاب ترین پنل های صفحه نمایش می باشند که می توان از آن ها بر روی تلویزیون ها و نمایشگر گوشی، استفاده کرد. این محصولات به دلیل داشتن ویژگی های جذاب و قیمت مقرون به صرفه، مورد انتخاب برند های معتبری همچون اپل، واقع شده است.

بنابراین باید در آینده ای نزدیک، نظاره گر ارائه ی محصولات جدید برند ها تحت عنوان نمایشگر های Mini LED باشیم.

امیدواریم از خواندن این مقاله در سیراف کالا لذت برده باشید.