اینترنت ماهواره ای استارلینک؛ تحولی در اینترنت جهان

مقدمه ای بر اینترنت ماهواره ای استارلینک؛ ظهور یک تکنولوژی جذاب

در دوره ی کنونی، بسیاری از افراد از  رنج سنی پایین تا بالا، با اینترنت آشنا می باشند و از آن برای رفع امورات روزانه ی خود، بهره می برند. با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن فناوری های نوین، این پیشرفت به زمینه ی اینترنت نیز رسیده و شاهد افزایش کیفیت و بهبود عملکرد اینترنت در سراسر دنیا می باشیم. حال پدیده ای جدید به نام اینترنت ماهواره ای استارلینک، بسیار خبرساز شده و این شرکت اعلام کرده به زودی به وسیله ی این مدل، قصد دارد به سراسر مردم در جهان، خدمات اینترنتی ارائه دهد. این مدل از اینترنت ماهواره ای استارلینک، اسپیس ایکس نام دارد. در ادامه بیشتر با این تکنولوژی نوظهور آشنا می شویم و ویژگی های آن را بر می شماریم. لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

1 8 300x167 - اینترنت ماهواره ای استارلینک؛ تحولی در اینترنت جهان
starlink satellite internet

چکیده ای از استفاده ی اینترنت در سراسر جهان

شاید اگر بخواهیم تخمینی بزنیم، می توان گفت در حال حاضر چیزی در حدود 3 میلیارد نفر که 40 درصد از جمعیت دنیا را به خود اختصاص می دهند، از دسترسی به اینترنت محروم اند که این موضوع، علل خاصی دارد. همچنین بیش از 4 میلیارد از افرادی که در حال حاضر به اینترنت دسترسی دارند، از داشتن یک اینترنت مناسب و با کیفیت، محروم اند. حال سوال پیش میاد که چگونه باید این مشکل را حل و فصل کرد؟ شرکت استارلینک در حال توسعه ی نسل جدیدی از اینترنت به نام اینترنت ماهواره ای می باشد که باعث می شود مشکلات ذکر شده، به خوبی حل شوند. اینترنت ماهواره ای استارلینک مدل اسپیس ایکس دارای خصوصیات جذابی می باشد که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا می شویم.

ایده ی اینترنت نوع ماهواره ای از کجا آمد؟

شاید برخی از افراد با شنیدن موضوع این مقاله، تعجبی نکنند؛ زیرا در حال حاضر نیز شرکت هایی وجود دارند که اقدام به ارائه ی اینترت ماهواره ای می کنند. از جمله این شرکت ها می توان به ویاست ( ViaSat ) و هیوزنت ( HughesNet ) اشاره کرد. در کشور آمریکا، شرکت هیوزنت دارای 1.3 میلیون کاربر فعال دارد که در نوع خود جالب است. سوال اصلی اینجا پیش می آید که اینترنت ماهواره ای استارلینک چه فرقی با این شرکت ها دارد؟

2 8 300x240 - اینترنت ماهواره ای استارلینک؛ تحولی در اینترنت جهان
سرعت و کیفیت اینترنت ماهواره ای استارلینک

اصلی ترین دلایل تفاوت اینترنت ماهواره ای استارلینک با سایر رقبا چیست؟

به طور کلی، اینترنت ماهواره ای استارلینک در موارد زیر از سایر رقبا متمایز می شود:

  • مشخص ترین تفاوت این شرکت، ارائه ی خدمات به سراسر جهان می باشد و این خدمات، محدود به منطقه ی جغرافیایی خاصی نمی باشد و تمام کره ی زمین را در بر می گیرد.
  • به دلیل داشتن تعداد بیشتری از ماهواره، استارلینک قادر است سرویس دهی بهتری به افراد داشته باشد و پهنای باند استفاده شده توسط این کاربران، بیشتر است. همچنین این ماهواره، قادر است تعداد مخاطبین بیشتری نسبت به سایر رقبا، داشته باشد.
  • استارلینک، دارای سرعت بسیار بیشتر و تاخیر ( Latency ) کمتری نسبت به سایر اینترنت های ماهواره ای، می باشد.

سرعت بالا و تاخیر کم؛ از ویژگی های هیجان انگیز اینترنت ماهواره ای استارلینک

از مهم ترین دلایلی که بسیاری از افراد در سراسر دنیا از اینترنت شاکی می باشند، سرعت کم و تاخیر زیاد آن می باشد. علت این امر نیز این می باشد که اینترنت ماهواره ای شرکت، در مدار زمین به صورت ثابت قرار دارد؛ در حالی که در ماهواره ی استارلینک، این موضوع برعکس است و این ماهواره با سرعت چرخش زمین به دور آن می چرخد. این امر بدین معنا می باشد که شما شاهد جسمی می باشد که ثابت است اما در عمل، با سرعت کره ی زمین، در حال چرخش است. این حرکت، باعث می شود تاخیر به کمترین حد خود برسد و میزان آن، به 550 میلی ثانیه تا 600 میلی ثانیه، برسد. همچنین سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک با توجه به تست های به عمل آمده، دارای تاخیر 30 تا 90 میلی ثانیه می باشند که عددی جذاب و هیجان انگیز می باشد.

4 7 300x168 - اینترنت ماهواره ای استارلینک؛ تحولی در اینترنت جهان
نحوه ی ارائه ی اینترنت در مدار زمین توسط اینترنت ماهواره ای استارلینک

چگونه می توان به این اینترنت، متصل شد؟

برای متصل شدن به اینترنت ماهواره ای، باید آنتن مخصوصی مورد استفاده قرار گیرد. برای این نسل از اینترنت استارلینک نیز این رویه مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع، ارائه دهنده ی این بحث می باشد که اینترنت ماهواره ای بر خلاف سایر اینترنت های 4G و 5G، به راحتی و با گوشی موبایل متصل نمی شود. شرکت استارلینک برای دستیابی به چنین اینترنتی، اعلام کرده است که کاربر باید آنتن مخصوصی به نام آرایه فازی ( Phased Array Antenna ) استفاده کند. نحوه ی کار این آنتن نیز بدین صورت ی باشد که نیاز به چرخیدن فیزیکی در آن نمی باشد و به وسیله ی قابلیت برهم نهی امواج، قادر است سیگنال را دریافت و در جهات مختلف، ارسال نماید.

3 8 300x200 - اینترنت ماهواره ای استارلینک؛ تحولی در اینترنت جهان
آنتن مخصوص دریافت سیگنال در اینترنت ماهواره ای استارلینک

آیا باید اینترنت ماهواره ای تهیه نماییم؟

همانطور که پیشتر اعلام شد، این ماهواره، دارای ویژگی های جذابی نظیر سرعت بالا و تاخیر کم می باشد که می تواند برای هر کاربری وسوسه کننده باشد اما هزینه های آن نیز به تبع آن، بیشتر می باشد. در ابتدا باید این بحث مورد گفتگو قرار گیرد که در تست های اولیه، سرعت این ماهواره بین 17 الی 60 مگابایت برآورد شده که آنچنان انقلابی در این عرصه نمی باشد و بسیاری از اینترنت ها نظیر فیبر نوری و سرویس های DSL، دارای سرعت بیشتری نسبت به این اینترنت ماهواره ای، می باشند.

در بحث بعدی، باید اعلام شود که قیمت این اینترنت نسبت به سایر موارد، بسیار بیشتر است و هزینه ی اشتراک ماهانه ی آن، به 99 دلار می رسد. ( به طور متوسط اینترنت های DSL دارای اشتراک 43 دلاری می باشند ) همچنین آنتن آرایه ی فازی این اینترنت نیز دارای قیمت 500 دلاری می باشد که برای راه اندازی اولیه، لازم است.

حال این موضوع پیش می آید که این اینترنت، مناسب چه افرادی می باشد؟

در بسیاری از کشور ها از جمله آمریکا و استرالیا، افرادی زیادی در حاشیه شهر ها زندگی می کنند و دسترسی به اینترنت ندارند؛ بنابراین اینترنت ماهواره ای، مناسب این افراد می باشد. در واقع می توان بیان کرد که یکی از دلایل عمده در تولید اینگونه اینترنت ها، افزایش محدوده ی دسترسی به اینترنت می باشد.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید