آون توستر بخریم یا مایکروفر؟

آون توستر و مایکروفر، هر دو از وسایل برقی آشپزخانه می باشند که جهت پخت و پز غذا و بنا به سلیقه و نوع پخت غذا، از آن ها استفاده می شود. این دو وسیله، از مهم ترین وسایلاتی بوده اند که بشر آن را ساخت تا بسیاری از کار های خانگی به وسیله ی آن ها، انجام شود. با تهیه آون توستر یا مایکروفر، می توانید در کمترین زمان و به سهولت هر چه ممکن، مواد غذایی خود را آماده کنید و از آن ها استفاده نمایید.

یکی از مزیت های اصلی این دو دستگاه نسبت به فر، این می باشد که محیط خانه و آشپزخانه را گرم نمی کنند. حتما تا به حال برایتان این سوال پیش آمده است که آون توستر بهتر است یا مایکروفر؟ فرق این دو دستگاه چه می باشد؟ کدام یک بیشتر مفید است؟ در این مقاله می خواهیم با تعریف این دو دستگاه و ارائه ویژگی های آن ها، بدانیم کدام یک از این دو دستگاه، برای استفاده مناسب تر می باشند.

مایکروفر و آون توستر، عملکردی شبیه یکدیگر دارند - آون توستر بخریم یا مایکروفر؟
مایکروفر و آون توستر، عملکردی شبیه یکدیگر دارند

 

1- آون توستر چیست؟

نام دیگر آون توستر، فر برقی می باشد که برای مصارف رومیزی مورد استفاده قرار می گیرد و از نظر ظاهر، شباهت های بسیاری به مایکروفر دارد اما در زمینه ی کاربرد، به فر شباهت بیشتری دارد. آون توستر در طرح های مختلف و مجهز به جوجه گردان یا کلید های لمسی می باشد و برای تنظیم میزان حرارت یا زمان لازم برای پخت و پز به کار می رود.

نحوه ی کار آون توستر، بدین صورت می باشد که به وسیله ی فناوری های به کار رفته در این دستگاه، حرارت لازم جهت پخت و پز غذا تولید و به مواد غذایی منتقل می شود. آون توستر مانند فر غذا را طبخ می نماید و از این نظر، یک جانشین مناسب برای فر می باشد. در آپارتمان و ساختمان هایی که لوله کشی گاز، به طور مناسبی وجود ندارد، کاربرد آون توستر بیشتر احساس می شود. همچنین آون توستر در کنار مزیت هایش، معایبی همچون ظرفیت کم، مصرف انرژی زیاد و داغ شدن بدنه در اثر استفاده می باشد.

نمونه ای از آون توستر 1024x1024 - آون توستر بخریم یا مایکروفر؟
نمونه ای از آون توستر

 

1-2- کاربرد و موارد استفاده از آون توستر

آون توستر ها در تنوع و طرح های مختلفی وجود دارند و به نوعی، کاربرد آن ها از ترکیب فر و توستر به وجود می آید. آون توستر، نان را گرم و برشته و تست می نماید و کاربرد های دیگر آن می توان به سرخ کردن غذا، گرم نمودن غذا، پخت و پز کیک، منجمد زدایی انواع غذا ها و . . . اشاره کرد. البته ذکر این نکته الزامی می باشد که آون توستر ها در تنوع مختلف و با امکانات گوناگونی تولید می شود. آون توستر های پیشرفته تر که دارای قیمت بیشتری نیز می باشد، دارای فناوری گریل جهت برشته کردن غذا و فناوری کانوکشن جهت پخش حرارت یکسان در سراسر غذا می باشد. نآآس

1-3- فواید استفاده از آون توستر

  • پایین تر بودن قیمت آون توستر نسبت به مایکروفر

به دلیل کم حجم بودن آون توستر و عدم مصرف از گاز، قیمت آن از فر و مایکروفر پایین تر بوده و بدین سان می توان از حرارت در محیط کوچکتر برای پخت و پز غذا، استفاده نمود.

  • پاکسازی و تمیز کردن آون توستر، آسان تر می باشد
  • جمع و جور بودن و اشغال کردن فضای کمتر
  • سرعت پخت و پز به دلیل فضای کوچک، بهتر و سریع تر خواهد بود
آون توستر ها، فضای کمی را اشغال می نمایند. - آون توستر بخریم یا مایکروفر؟
آون توستر ها، فضای کمی را اشغال می نمایند.

 

2- مایکروفر چیست؟

مایکروفر ها، در سه نوع توکار، کشویی و رومیزی وجود دارند که هرکدام دارای ویژگی و امکانات خاص خود می باشند. بنابراین مایکروفر نسبت به آون توستر، از تنوع بیشتری برخوردار می باشد.

مایکروفر رومیزی، قابل حمل می باشند و می توان آن را روی کابینت یا میز قرار داد.

مایکروفر توکار، باید درون کابینت یا فضایی مناسب نصب شوند. این نوع از مایکروفر به دلیل هزینه نصب بیشتر، نسبت به مایکروفر رومیزی، دارای قیمتی بیشتر می باشد.

در حال حاضر شرکت های زیادی به تولید مایکروفر مشغول می باشند. سامسونگ، ال جی، بوش، پاناسونیک، الیت و . . . از جمله شرکت هایی می باشند که مشغول به تولید مایکروفر می باشند.

نمونه ای از مایکروفر - آون توستر بخریم یا مایکروفر؟
نمونه ای از مایکروفر

 

عواملی همچون میزان گنجایش، امکانات و فناوری های موجود، روی قیمت مایکروفر، تأثیر می گذارند.

2-2- کاربرد و موارد استفاده از مایکروفر

این دستگاه دارای چند کاربرد می باشد. این کاربرد ها عبارتند از: پخت و پز انواع غذا، انجماد زدایی مواد غذایی و گرم کردن مواد غذایی. برخی از برند های تولید مایکروفر، به جهت پیشرفته نمودن دستگاه، از فناوری ها و تکنولوژی های جدید مانند گریل، پخت غذا با بخار، کانوکشن و . . . استفاده می کنند. کاربرد مایکروفر بسیار شبیه فر می باشد. قیمت مایکروفر، متناسب با تکنولوژی های به کار رفته در آن، متفاوت می باشد. برخی از مدل های مایکروفر، به تکنولوژی اینورتر مجهز می باشند. به وسیله ی این تکنولوژی، مایکروفر قادر خواهد بود مصرف انرژی مصرفی را کاهش دهد، سرعت پخت مواد غذایی افزایش یابد و کیفیت پخت غذا نیز افزایش یابد.

2-3- فواید استفاده از مایکروفر

  • مصرف پایین انرژی
  • گنجایش بیشتر نسبت به آون توستر
  • پخت به وسیله ی رطوبت غذا انجام می شود و نیاز به افزودن کره یا روغن نمی باشد
  • حفظ ارزش های موجود در غذا
مایکروفر ها، به خوبی غذا را گرم و طبخ می نمایند - آون توستر بخریم یا مایکروفر؟
مایکروفر ها، به خوبی غذا را گرم و طبخ می نمایند

 

جمع بندی نهایی

همانطور که مطالعه نمودید، آون توستر و مایکروفر، بسیار شبیه یکدیگر می باشند و هر دو در گرم نمودن و پختن غذا، کمک شایانی می کنند. انتخاب اینکه کدام یک از این دو نوع وسایل را بگیریم، بسته به سلیقه ی شخصی دارد. در آون توستر، تمیز کردن به سهولت بیشتری انجام می شود و قیمت کمتری دارد اما در مایکروفر، حجم بیشتری از غذا را می توان پخت، مصرف انرژی کمتری مصرف کرد و تنوع مختلفی در آن وجود دارد.

بنابراین هنگام خرید یکی از دو وسیله ی برقی موردنظر، حتما حجم مورد نیاز برای قرار گیری در خانه را اندازه بگیرید و متناسب با آن و نیاز شخصی خود، اقدام به خرید یکی از این دو وسیله ی برقی نمایید. لازم به ذکر است در هنگام خرید باید به ویژگی های این دو وسیله دقت کرد و هرکدام را که به آن نیاز دارید، بخرید. قیمت بالاتر نشان از کیفیت بیشتر نمی باشد؛ زیرا قیمت بالاتر، نشان دهنده ی ویژگی ها و فناوری های به کار رفته ی بیشتری در آون توستر یا مایکروفر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید