آشنایی با مانیتور گیمینگ و انواع آن

امروزه یکی از تفریحات بسیار لذت بخش و جذاب، بازی های کامپیوتری و گیمینگ است. برای اجرای این بازی‌ها در درجه اول نیاز به یک سخت ‌افزار پردازشی مناسب و یک مانیتور گیمینگ دارید. در اینجا سوال پیش می آید که مانیتور گیمینگ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ در این مطلب از سیراف کالا، قصد داریم به سراغ مانیتور هایی گیمینگ برویم و ویژگی هایی که آن ها دارند را باهم ببینیم.

اگه به بازی علاقه مند هستید یا گیمر هستید، به هیچ وجه این مطلب را از دست ندهید که خیلی برایتان مفید خواهد بود. لطفا تا انتهای این مطلب با سیراف کالا همراه باشید.

Asus ROG Switch PG35VQ 01 مانیتور گیمینگ 1024x683 - آشنایی با مانیتور گیمینگ و انواع آن
Asus-ROG-Switch-PG35VQ-01 مانیتور گیمینگ

مانیتورهای گیمینگ چیست؟

مانیتورهای گیمینگ یکی از قطعات مهم سخت ‌افزاری رایانه هستند که بدون آن دیگر قطعات هیچ ارزشی ندارند، چون در حال بازی، مشاهده یا ویرایش عکس و فیلم یا حتی خواندن متن در وب سایت های مورد علاقه خود لازم است، و هر چقدر کیفیت نمایش مانیتور خوب باشد بهتر و راحت تر است.

معمولا گیمر ها به مانینور گیمینگ توجه ویژه ای دارند و از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برای انتخاب یک مانیتور گیمینگ خوب باید در ابتدا ویژگی مانیتور گیمینگ را بدانیم. در این مقاله تعدادی از این ویژگی های یک مانیتور گیمینگ خوب را به شما می‌گوییم.

ویژگی های مانیتورهای گیمینگ

response time (زمان پاسخگویی )

مدت زمانی که طول می‌کشد تا مانیتور تصویر فعلی را با تصویر بعدی تغییر دهد، response time (زمان پاسخگویی) می‌گویند. حال هر چه قدر این زمان پاسخگویی کمتر باشد سرعت پردازش تصویر نیز بالاتر میرود.

به عنوان مثال اگر در یک بازی قصد دارید به صورت ناگهانی زاویه دید خود را تغییر دهید، و این تعویض تصویر آهسته باشد، در حین تعویض تصویر شما سایه ای از تصویر قبلی را در تصویر جدید خواهید دید که به هیچ عنوان یک کاربر حرفه ای نمیتواند آن را تحمل کند. زیرا در این شرایط تجربه بازی سخت خواهد شد و درست همانند این است که دو تصویر بر روی یکدیگر افتاده باشد.

Screen size (سایز مانیتور با توجه به بازی)

در زمان انتخاب و خرید مانیتور گیمینگ همیشه اولین و مهمترین موردی که باید به آن توجه کنید، Screen size یا سایز صفحه نمایش مانیتور است که در تمامی مانیتورهای بر حسب اینچ محاسبه می‌شود. معمولا برای گیمرها سایز ایده آل بین ۲۴ تا ۳۴ اینچ است؛ که البته باید به فضای میز خود نیز توجه کنید.

مانیتور گیمینگ سامسونگ با فناوری QLED - آشنایی با مانیتور گیمینگ و انواع آن
مانیتور گیمینگ سامسونگ با فناوری QLED

Resolution (رزولوشن مناسب)

رزولوشن Resolution بر کیفیت تصاویر تاثیر مستقیم دارد، هرچه میزان رزولوشن بالاتر باشد کیفیت بافت های تصاویر نیز بالاتر خواهد رفت. برای گیمرها در کنار مانیتورهای رزولوشن بالا، به کارت گرافیک قدرتمند هم نیاز خواهید داشت. اگر کارت گرافیک بی کیفیت و نامناسب باشد، با وجود یک مانیتور رزولوشن بالا هم تجربه خوبی از بازی نخواهید داشت. پیشنهاد ما به حرفه ای ها یک مانیتور گیمینگ با وضوح ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل به بالا است.

Viewing Angle (زاویه دید)

مشخصه Viewing Angle (زاویه دید) بیانگر این است که مانیتور تا چه زاویه دیدی رنگ های واقعی را نمایش می‌دهد. اگر فراتر از زاویه دید مانیتور به نمایشگر نگاه کنیم رنگ ها و کیفیت در تصاویر دجار نقص خواهد شد که این ویژگی به صورت مستقیم وابسته به فناوری به کار رفته در پنل است.

Panel Type (نوع پنل)

انتخاب Panel Type (نوع پنل) تا حدی سلیقه ای است و تا حدی بر کیفیت تصاویر تاثیر گذار است. به عنوان مثال پنل IPS برای گیمیرها و به خصوص گرافیست ها که با رنگ سر و کار دارند بسیار مناسب است، زیرا رنگ های واقعی و زنده ای را نمایش میدهد. البته پنل های دیگر نظیر TN نیز برای بازی مناسب است و در انتخاب پنل آنچنان وسواس به خرج ندهید.

برای پنل ها، ما برای نمایش کیفیت تصویر و زاویه دید برتر ، نمایشگرهای IPS را بیش از TN ترجیح می دهیم، هر چند پانل های VA تقریباً نزدیک هستند.

اگر درگیر بازی های رقابتی مانند Counter Strike یا Call of Duty هستید، ممکن است بخواهید با نمایشگر ۱۴۴۰p به دنبال سرعت تجدید بالاتری باشید. یکی از اشکال مانیتورهای IPS این است که آنها اغلب زمان پاسخگویی کندتر و نرخ تازه سازی دارند، بنابراین در اینجا پنل TN مفید است.

مانیتور های گیمینگ، تجربه ی جذابی را به کار می دهند - آشنایی با مانیتور گیمینگ و انواع آن
مانیتور های گیمینگ، تجربه ی جذابی را به کار می دهند

 Refresh Rate (رفرش ‌ریت)

تعداد دفعاتی که مانیتور می‌تواند در هر ثانیه تصویر را بروز رسانی یا تازه کند، refresh rate (رفرش ریت) می‌گویند. هرچه رفرش‌ ریت مانیتور بالاتر باشد، حرکت بین فریم‌های تصویر روان‌تر انجام می‌شود.

سرعت تعویض فریم‌ها یا رفرش ریت (Refresh rate) به تعداد دفعاتی می‌گویند که تصویر بر روی صفحه نمایش در هر ثانیه به‌روزرسانی، رفرش یا تازه می‌گردد. البته نرخ حرکت این تصاویر با واحد فریم بر ثانیه (FPS) برای مانیتورهای قدیمی‌تر و رفرش ریت با واحد (Hz) برای مانیتورهای جدیدتر اندازه‌گیری می‌شود. اگر کارت گرافیک شما می‌تواند ۱۰۰ فریم در ثانیه را ارائه دهد، اما شما تنها یک مانیتور ۶۰Hz دارید، تنها ۶۰ عکس را از مانیتور خود مشاهده خواهید کرد.

فاصله مناسب تا مانیتور گیمینگ

همانطور که می‌دانید هر چه سایز مانیتور بزرگ‌تر باشد، فاصله شما نیز از آن بیشتر می‌شود. برای مثال اگر مانیتور شما ۲۴ اینچ است، می‌بایست ۲۴ الی ۴۸ اینچ از آن فاصله داشته باشید. البته این یک مقدار دقیق نیست و اگر چشمان شما حساس است یا بنا به هر دلیل دیگری دوست دارید فاصله بیشتری از مانیتور داشته باشید، می‌توانید این مقدار را افزایش دهید.

قابلیت نصب روی پایه یا دیوار

یکی از مهم‌ترین قطعاتی که همراه‌ ‌با هر مانیتور گیمینگ ارائه می‌شود قابلیت نصب روی پایه یا دیوار است. قابلیت‌های ارگونومیک هر مانیتور ارتباط تنگاتنگی با استند آن دارد. استند امکان حرکت رو به بالا و پایین، رو به جلو و عقب و زاویه دادن به صفحه ‌نمایش مانیتور را تا ۹۰ درجه ایجاد می‌کند اما در نظر داشته باشید هر استندی این قابلیت‌ها را ندارد.

هرچه قابلیت‌های استند بیشتر باشد، مانیتور را در محیط کار در وضعیت بهتری نسبت به بدن و چشم‌ها می‌توان قرار داد.

نوعی از مانیتور گیمینگ 1024x576 - آشنایی با مانیتور گیمینگ و انواع آن
نوعی از مانیتور گیمینگ

جمع بندی نهایی در باره مانیتور گیمینگ

در این مطلب، سعی شده در ابتدا تعریفی از مانیتور گیمینگ شود و سپس شرایط و ویژگی هایی که برای یک مانیتور گیمینگ مد نظر است، اعلام شد.

حتما قبل از خرید، به تمامی اطلاعات و مشخصات مورد نظر دست پیدا نمایید تا خریدی مطمئن را تجربه نمایید.

امیدواریم این مطلب از سوی سیراف کالا مورد استقبال شما واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید