چگونه مصرف اینترنت گوشی را کاهش بدیم؟

مقدمه ای بر اینترنت گوشی و کاهش مصرف آن

امروزه مصرف اینترنت گوشی به دلیل سهولت در استفاده و سرعت بالا، بسیار رایج است و افراد زیادی در حال استفاده از آن می باشند. اینترنت گوشی به دلیل سرعت بالا و قابلیت استفاده در مکان های مختلف، هزینه ی بالایی دارد. بنابراین لازم است در مصرف آن صرفه جویی نماییم و حدالامکان مصرف آن را کاهش دهیم. شاید جالب باشد که بدانید راهکار هایی ساده وجود دارد که به وسیله ی آن ها می توانیم مصرف اینترنت گوشی را تا حد زیادی کاهش دهیم. در ادامه می خواهیم این راهکار ها را بیان نماییم تا با استفاده از آن ها، مصرف اینترنت گوشی تا حد زیادی کاهش یابد.

راهکار های کاهش مصرف اینترنت گوشی

1- اینترنت دیتای گوشی خود را به صورت دستی تنظیم نمایید

اینترنت گوشی، اندازه ای خاصی از مصرف دیتا را مشخص نمی نماید و تا جایی که کاربر داده مصرف نماید، خدمات خود را به او اهدا می نماید. بنابراین کاربر باید باهوش باشد و قبل از استفاده از اینترنت، به صورت دستی آن را محدود نماید تا مبالغ هنگفتی را صرف هزینه ی اینترنت خود ننماید. این محدود سازی به شکل زیر قابل اجرا می باشد:

اندروید

ابتدا به Settings رفته و سپس وارد Network & internet شوید و گزینه ی Data usage را بزنید. در این مرحله با فعال سازی گزینه ی Billing cycle وارد پنجره ی آن شوید. هنگام ورود به این پنجره، دو گزینه ی Set Data Warning و Set Mobile Data limit را مشاهده می نمایید. با فعال سازی مورد اول، پس از مصرف بیش از حد دیتا، تذکر یا اخطاری به شما داده می شود و پس از فعال سازی مورد دوم در صورت بی توجهی به اخطار اولیه، مانع از تبادل دیتا یا داده می شود که باعث می شود حجم مصرفی از اینترنت گوشی، کاهش پیدا نماید.

محدود کردن مصرف اینترنت در سیستم عامل اندروید - چگونه مصرف اینترنت گوشی را کاهش بدیم؟
محدود کردن مصرف اینترنت در سیستم عامل اندروید

 

ios اپل

در سیستم عامل ios، پس از ورود به Settings و انتخاب گزینه Cellular می توانید به منبع استفاده از اینترنت گوشی توسط برنامه ها و بازی ها برسید. برای متوقف کردن استفاده از اینترنت توسط هر یک از برنامه یا بازی ها، کافی است گزینه ی مقابل به آن را غیرفعال نمایید.

محدود کردن استفاده از اینترنت در سیستم عامل ios - چگونه مصرف اینترنت گوشی را کاهش بدیم؟
محدود کردن استفاده از اینترنت در سیستم عامل ios

 

2- استفاده از برنامه هایی که منجر به کاهش مصرف دیتا می شوند

برخی از برنامه ها دارای فناوری خاصی می باشند که باعث کاهش مصرف دیتا از اینترنت گوشی می شوند. برخی از این برنامه عبارتند از: گوگل کروم، اپرا مینی و سامسونگ مکس. به وسیله ی تکنولوژی موجود در این برنامه ها، فشرده سازی خاصی صورت می گیرد که مانع از مصرف بیش از اندازه، از اینترنت می شوند.

3- استفاده از Wifi به جای اینترنت گوشی

به وسیله ی تلفن همراه می توانید به دو بستر اینترنت از اپراتور گوشی و وای فای متصل شوید. امروزه با توسعه مکان های عمومی و اتصال آن ها به شبکه ی سراسری اینترنت، باعث شده تا مصرف اینترنت از منبع گوشی بسیار کاسته شود. پیشنهاد می کنیم حتما در صورت پیدا کردن وای فای رایگان در کافی شاپ ها یا کتابخانه ها، از آن به جای اینترنت گوشی استفاده نمایید تا مصرف آن، کاهش یابد.

4- استفاده از گوشی های دو سیم کارته

به وسیله ی گوشی های دو سیم کارته، می توانید خط کاری خود را از خط شخصی جدا نمایید. بدین ترتیب خط کاری خود را فقط به مکالمات اختصاص دهید تا از این بابت، هزینه ای اضافی بابت مصرف اینترنت پرداخت ننمایید.

5- همگام سازی خودکار برنامه ها را غیرفعال کنید

بسیاری از برنامه ها هنگام اتصال به اینترنت، در حال همگام سازی می باشند. برای مثال ایمیل های جدید را چک می کنند، پست های تازه بر روی شبکه های اجتماعی را بررسی می نمایند و . . . این عمل در حالی انجام می شود که شما خبر ندارید و آن را مشاهده نمی نمایید. این همگام سازی، باعث مصرف بیش از اندازه از اینترنت می شود. بنابراین با غیرفعال کردن همگام سازی خودکار، صرفه جویی قابل ملاحظه ای در اینترنت خود می نمایید.

غیر فعال کردن همگام سازی در اندروید

ابتدا وارد Setting شوید و سپس وارد قسمت Users & accounts شوید. در این قسمت برنامه هایی که در حال همگام سازی هستند را مشاهده می نمایید. برای غیرفعال سازی همه یا برخی از آن ها، می توانید دکمه غیرفعال کردن آن ها را فشار دهید.

غیرفعال کردن همگام سازی در اندروید - چگونه مصرف اینترنت گوشی را کاهش بدیم؟
غیرفعال کردن همگام سازی در اندروید

 

غیر فعال کردن همگام سازی در ios اپل

ابتدا وارد Setting شوید و سپس وارد icloud شوید. در صفحه ی باز شده، تمامی برنامه و بازی هایی که دارای همگام سازی می باشند را مشاهده می نمایید. می توانید هر کدام را که مایل هستید غیرفعال نمایید تا مصرف اینترنت، کاهش یابد.

غیرفعال کردن همگام سازی در ios - چگونه مصرف اینترنت گوشی را کاهش بدیم؟
غیرفعال کردن همگام سازی در ios

 

6- پخش آنلاین را متوقف نمایید

بسیاری از افراد هنگام گوش دادن به موزیک یا مشاهده فیلم، آن را به صورت آنلاین یا استریم استفاده نمایند. این عمل باعث می شود تا هر بار گوش دادن یا مشاهده فیلم، حجمی از اینترنت مصرف شود. راه حل این کار این می باشد که آهنگ مورد علاقه یا فیلم خود را برای استفاده کردن، دانلود نماییم تا یک بار به اندازه ی حجم آن، اینترنت مصرف نماییم و برای هر بار استفاده از آن، مجبور به استفاده از حجم اینترنت خود نباشیم.

7- دائما آنلاین نباشید

برخی از افراد فکر می کنند که با آنلاین بودن اما استفاده نکردن از گوشی، اینترنت مصرف نمی شود. باید بگوییم کاملا در اشتباه هستید؛ زیرا برنامه ها دائما در حال استفاده از اینترنت می باشند یا اخبار یا پست های گوناگونی دائما در حال بارگذاری در فضای مجازی می باشند و این باعث می شود تا حجم اینترنت مصرفی، کاهش یابد. پیشنهاد می نماییم حتما هنگامی که احتیاجی به اینترنت ندارید، آن را خاموش نمایید تا از مصرف اینترنت جلوگیری شود.

8- دانلود خودکار را متوقف نمایید

بسیاری از گوشی ها در بخش آپدیت سیستم عامل یا بسیاری از مارکت ها برای آپدیت برنامه های نصبی، به صورت خودکار و در صورت اتصال به اینترنت، کار خود را انجام می دهند. بنابراین بهتر است آپدیت خودکار این موارد را غیرفعال نمایید تا از مصرف اینترنت گوشی کاسته شود و برنامه ها به صورت خودکار آپدیت نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید