نقد و بررسی کنسول PS5

شرکت سونی، همواره در پی ارتقای اپلی استیشن می باشد و مدل های جدیدی از آن را روانه بازار می نماید. جدیدترین مدل این محصول، سری 5 آن یعنی PS5 ( Play Station 5 ) می باشد. این محصول که به تازگی معرفی شده است، دارای ویژگی های خاص و قدرتمندی می باشد.

برای بسیاری از افراد علی الخصوص نوجوانان، کنسول بازی پلی استیشن بسیار معروف است. این کنسول محبوب به سرعت در بین افراد جا افتاد و بسیاری از آن ها، این کنسول را در منزل خود دارند. شرکت سونی، همواره در پی ارتقای این دستگاه می باشد و مدل های جدیدی از آن را روانه بازار می نماید. جدیدترین مدل این محصول، سری 5 آن یعنی PS5 ( Play Station 5 ) می باشد. این محصول که به تازگی معرفی شده است، دارای ویژگی های خاص و قدرتمندی می باشد. در ادامه بیشتر با این کنسول آشنا می شویم و ویژگی های آن را بازگو می نماییم.

نمایی از کنسول PS5 1024x683 - نقد و بررسی کنسول PS5
نمایی از کنسول PS5

 

چند مدل از کنسول PS5 تولید شده است؟

برخلاف شرکت مایکروسافت که زودتر از موعد مقرر، شکل و ظاهر کنسول جدید خود را به نمایش گذاشت، سونی از ظاهر پلی استیشن 5 خود تا خرداد سال 1399 رونمایی نکرد. سونی در هنگام معرفی بازی های این کنسول جدید، از ظاهر این دستگاه نیز رونمایی کرد. سونی PS5 را در دو نسخه ی معمولی و دیجیتال تولیده کرده است.. تنها تفاوت این دو کنسول، برخورداری از دیسک های فیزیکی می باشد. در نسخه ی دیجیتال این کنسول، تنها امکان بازی به وسیله ی دانلود می باشد و از محل قرار گیری دیسک فیزیکی در این نسخه خبری نمی باشد.

مشخصات فیزیکی کنسول PS5

این کنسول دارای رنگ سفید در اکثر قسمت ها می باشد و در وسط این کنسول، قسمت مشکی رنگی وجود دارد. همچنین هنگام روشن کردن دستگاه، نوری آبی رنگ به صورت باریک دیده می شود. این دستگاه دارای 3 پورت USB – A می باشد که یک عدد در قسمت جلو و دو عدد دیگر در قسمت پشت قرار دارند. همچنین شرکت سونی برای این کنسول نیز یک پورت USB – C در نظر گرفته است که در قسمت جلو قرار دارد. از دیگر پورت های آن می توان به پورت LAN و HDMI در پشت کنسول اشاره کرد. به طور کلی، ظاهر دو نسخه ی PS5 شبیه به یکدیگر می باشد اما در نسخه دیجیتالی که فاقد دیسک درایو می باشد، اندازه ها قدری باریک تر می باشند.

مشخصات سخت افزاری پلی استیشن 5 - نقد و بررسی کنسول PS5
مشخصات سخت افزاری پلی استیشن 5

 

مشخصات فنی پلی استیشن 5

نوع CPU

AMD Zen 2 سفارشی

مشخصات CPU

8 هسته ای Zen 2

نوع GPU

AMD RDNA 2

مشخصات GPU

10.28 ترافلاپس

حافظه

16 گیگابایت رم GDDR6

پهنای باند

448 گیگابایت بر ثانیه

حافظه ی ذخیره سازی

825 گیگابایت SSD سفارشی

سرعت ورودی/ خروجی

5.5 گیگابایت بر ثانیه / 8 تا 9 گیگابایت بر ثانیه

درایو نوری

4K UHD Blu-ray

 

لوازم جانبی PS5

سونی در کنار معرفی کنسول جدید خود، تعدادی لوازم جانبی نیز معرفی کرده است که علاقه مندان به آن، می توانند آن را به صورت جدا، تهیه نمایند. اولین وسیله ای که سونی آن را معرفی کرد، HD Camera بود که دارای دو لنز 1080p می باشد و برای استریمر ها بسیار کاربری می باشد. وسیله ی دوم معرفی شده، نسل جدید هدست های سونی می باشد که Pulse 3D نام دارد.

این هدست دارای ویژگی پخش صدای سه بعدی می باشد که می تواند بسیار بر روی صدای بازی، تأثیر بگذارد. وسیله سوم معرفی شده توسط سونی، Media Remote می باشد. این وسیله برای کنترل امکانات صوتی و تصویری تولید شده و از یک میکروفون داخلی جهت فرمان های صوتی بهره می برد. آخرین وسیله نیز، پایه ی مخصوص شارژ دستگاه ها می باشد که برای PS5 معرفی شد.

تجربه ی استفاده از دسته ی دوال سنس PS5

سونی برای کنسول PS5 خود از یک دسته زیبا و ارگونومیک استفاده کرده است که نسبت به دسته ی PS4، قدری بزرگ تر و سنگین تر شده است. در طراحی دکمه ها، سونی این بار به سمت استفاده از طرح های کم رنگ، رفته است که زیبایی خاصی را به دسته ها می دهد. دوال سنس ها در این طراحی، علاوه بر ظاهر زیبا و شیک تر، عملکرد بهتری را نیز ارائه می دهند. این دسته دارای باتری بهتر نسبت به دوال شاک 4 خواهند داشت و پورت USB – C نیز روی آن موجود می باشد. همچنین اسپیکر به کار رفته در آن نیز نسبت به نسل 4، بهبود یافته و عملکرد بهتری را از خود به جای گذاشته است.

دسته ی زیبا و خوش فرم پلی استیشن 5 1024x683 - نقد و بررسی کنسول PS5
دسته ی زیبا و خوش فرم پلی استیشن 5

 

بازی های موجود برای PS5 هنگام عرضه

یکی از عواملی که خریداران را راغب به خرید کنسول نسل جدید می نماید، بازی های موجود در هنگام عرضه ی این کنسول می باشد. سونی اعلام کرده که چندین بازی انحصاری و چند بازی مولتی پلتفرم برای این کنسول ارائه شده است. از بزرگترین بازی های انحصاری این کنسول می توان به Demon’s Souls و Spider – Man: Miles Morales اشاره کرد. البته این کنسول دارای بازی های دیگر نیز می باشد. Sackboy: A Big Adventure یک بازی با پلتفرم سه بعدی می باشد که شخصیت اصلی آن، Little Big Planet می باشد.

همچنین بازی Godfall، Destruction AllStars، The Pathless، Astro’s Playroom، NBA، Assassin’s Creed Valhalla، Devil May Cry 5: Special Edition، فورتنایت، Observer، Call Of Duty Black Ops: Cold War نیز از دیگر بازی های کنسول PS5 می باشد. امروزه اخباری زیادی در خصوص قیمت بالای بازی های این کنسول به گوش می خورد که توان خرید آن برای بسیاری از کاربران را سخت کرده است. از این روز بسیاری از افراد روی به خرید اشتراکی بازی به وسیله ی اکانت می آورند. طبق اخبار منتشر شده، به نظر می رسد این ویژگی، همچنان و بدون تغییر در پلی استیشن 5 ( PS5 ) می باشد و می توان از آن برای خرید ارزان تر بازی های این کنسول، استفاده کرد.

قیمت و زمان عرضه ی کنسول PS5

سونی، اعلام کرده است که در کشور های آمریکا، کانادا، مکزیک، استرالیا، نیوزلند و کره جنوبی در تاریخ 22 آبان و به صورت جهانی، در تاریخ 29 آبان 1399 عرضه ی کنسول PS5 را آغاز می کند. قیمت نسخه ی دیجیتالی این کنسول، برابر با 399 دلار و نسخه ی معمولی آن، 499 دلار می باشد. به دلیل قیمت بالای این کنسول در کشورمان، پیشنهاد می شود تا ماه بهمن صبر کنید و هنگامی که قیمت ها ثبات بیشتری به خود گرفت، اقدام به خرید کنسول مورد علاقه ی خود نمایید.

طراحی دستگاه که هم به صورت ایستاده و هم خوابیده قرار می گیرد 1024x683 - نقد و بررسی کنسول PS5
طراحی دستگاه که هم به صورت ایستاده و هم خوابیده قرار می گیرد

 

دیدگاهتان را بنویسید