نقد و بررسی ایکس باکس سری s

با اعلام مایکروسافت، احتمالا در اواخر پاییز، باید شاهد رونمایی از ایکس باکس سری S باشیم. این کنسول جدید شرکت مایکروسافت، بهبود های زیادی به خود دیده است و شاهد پردازش بالا و سرعت زیاد در این کنسول می باشیم. با ما همراه باشید تا در این مقاله به صورت جامع، این کنسول جدید را بررسی نماییم و از زوایای متعددی به آن نگاه کنیم تا ارزش آن را بررسی نماییم.

طراحی و ظاهر ایکس باکس سری S

این کنسول جمع و جور شرکت مایکروسافت، قیمت ارزان تری نسبت به سری ایکس دارد. اندازه ی این کنسول، 151 میلی متر در 63.5 میلی متر در 275 میلی متر می باشد که نسبت به ایکس باکس سری ایکس، 60% کوچک تر شده است. ایکس باکس سری S، کوچکترین کنسول تولیده شده توسط شرکت مایکروسافت می باشد. این کنسول تنها در رنگ سفید تولید شده و در طراحی آن، شاهد یک دایره بزرگ مشکی که مربوط به فن خنک کننده ی آن است، می باشیم. نحوه ی قرار گیری این کنسول هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی می باشد و کاربر بنا به نوع نیاز خود، آن را به یکی از دو روش ذکر شده، قرار می دهد.

نمایی از ایکس باکس سری S 1024x683 - نقد و بررسی ایکس باکس سری s

 

لوازم جانبی موجود در ایکس باکس سری S

هنوز به صورت شفاف از طرف مایکروسافت، لوازم جانبی کنسول سری اس، اعلام نشده است اما طبق اخباری که به گوش می رسد، مایکروسافت قصد پشتیبانی از تمام لوازم جانبی به کار رفته در ایکس باکس وان را دارد و این یک خبر خوشحال کننده برای مشتاقان این کنسول و شرکت تولید کننده ی آن، می باشد. همچنین اخباری دیگر به گوشی می رسد که 34 برند بزرگ تجاری، قصد تولید لوازم جانبی برای این کنسول را دارند که همه ی این برند ها، تحت عنوان « طراحی شده برای ایکس باکس ( Designed For Xbox ) » می باشند.

قیمت ایکس باکس سری S

از مهم ترین ویژگی های ایکس باکس سری S، قیمت ویژه ی آن می باشد. این کنسول تمام دیجیتال که از نسل نهم بهره می برد، برچسب قیمتی 299 دلار خورده است که در مقایسه با کنسول تمام دیجیتال سونی که قیمت 399 دلار دارد، وسوسه انگیز تر می باشد و همین 100 دلار، ممکن است برگه برنده ی شرکت مایکروسافت، باشد. البته ذکر این نکته الزامی می باشد که ایکس باکس سری S در مقایسه با کنسول PS5، از رزولوشن پایین تری برخوردار است که البته می توان نسبت به تفاوت قیمتی آن، این مورد را نادیده گرفت.

کنسول ایکس باکس سری S در ایران

پس از عرضه ی جهانی این کنسول، شاهد حضور آن در بازار های ایران نیز خواهیم بود. در ابتدا شاید این کنسول با قیمتی مشابه کنسول Ps5 راهی بازار شود و برچسب قیمتی 12 الی 16 میلیون تومان، بر خود ببیند. البته این قیمت با توجه به کمبود عرضه در ابتدا و عدم پشتیبانی شرکت مایکروسافت از بازار های ایران، طبیعی می باشد. پیشنهاد ما این است که پس از عرضه، چند ماه صبر نمایید تا قیمت های واقعی، مشخص شود و سپس برای تهیه ی آن، اقدام نمایید.

این کنسول، دارای رزولوشن پایین تر نسبت به سری ایکس، می باشد - نقد و بررسی ایکس باکس سری s
این کنسول، دارای رزولوشن پایین تر نسبت به سری ایکس، می باشد

 

مشخصات فنی ایکس باکس مدل اس

در این کنسول، از مشخصات به مراتب ضعیف تری نسبت به سری ایکس، استفاده شده است که نمونه ی آن، رزولوشن پایین تر آن می باشد اما این مشخصات دلیل نمی شود که این کنسول از پس بازی های سنگین و قوی نسل نهم، برنیاید. برای اینکه مقایسه ی بهتری از مشخصات این کنسول انجام شود، مشخصات آن را با ایکس باکس سری ایکس و PS5 نسخه ی دیجیتالی، انجام می دهیم:

نوع سخت افزار مشخصات ایکس باکس سری S مشخصات ایکس باکس سری ایکس مشخصات پلی استیشن 5 دیجیتال
نوع CPU AMD Zen 2 سفارشی AMD Zen 2 سفارشی AMD Zen 2 سفارشی
CPU ۸ هسته‌ی ZEN 2 در فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز یا ۱۶ رشته در فرکانس ۳.۴ گیگاهرتز ۸ هسته‌ی ZEN 2 در فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز یا ۱۶ رشته در فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز ۸ هسته‌ی ZEN 2 در فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز و قابلیت SMT با ۱۶ رشته (فرکانس متغیر)
نوع GPU AMD RDNA 2 سفارشی AMD RDNA 2 سفارشی AMD RDNA 2 سفارشی
GPU ۴ ترافلاپس، ۲۰ واحد CU در فرکانس ۱.۵۶۵ گیگاهرتز ۱۲.۱۵ ترافلاپس، ۵۲ واحد CU در فرکانس ۱.۸۲۵ گیگاهرتز ۱۰.۲۸ ترافلاپس، ۳۶ واحد CU در فرکانس ۲.۲۳ گیگاهرتز (فرکانس متغیر)
حافظه ۱۰ گیگابایت رم GDDR6/عرض ۱۲۸ بیتی ۱۰ گیگابایت رم GDDR6/عرض ۱۲۸ بیتی ۱۶ گیگابایت رم GDDR6/عرض ۲۵۶ بیتی
ذخیره سازی داخلی ۵۱۲ گیگابایت SSD سفارشی یک ترابایت SSD سفارشی ۸۲۵ گیگابایت SSD سفارشی
سرعت ورودی/خروجی ۲.۴ گیگابایت بر ثانیه (خام)/ ۴.۸ گیگابایت بر ثانیه (فشرده) ۲.۴ گیگابایت بر ثانیه (خام)/ ۴.۸ گیگابایت بر ثانیه (فشرده) ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه (خام)/۸ تا ۹ گیگابایت بر ثانیه (فشرده)
ذخیره ساز خارجی پشتیبانی از هارد دیسک USB با استاندارد USB 3.2 پشتیبانی از هارد دیسک USB با استاندارد USB 3.2 پشتیبانی از هارد دیسک USB
درایو نوری ندارد درایو 4K UHD Blu-ray ندارد
خروجی تصویر HDMI 2.1 – پشتیبانی از  1440p/120 Hz, VRR HDMI 2.1 – پشتیبانی از  4K/120 Hz, 8K, VRR HDMI 2.1 – پشتیبانی از  4K/120 Hz, 8K, VRR
صدای محیطی Dolby Atmos, DTS:X, Windows Sonic Dolby Atmos, DTS:X, Windows Sonic Sony Tempest 3D AudioTech
پورت های خروجی HDMI 2.1, 3x USB 3.2, Ethernet, storage expansion slot, power input HDMI 2.1, 3x USB 3.2, Ethernet, storage expansion slot, power input USB Type-A x3, USB Type-C, Ethernet
پهنای باند ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه برای بخش ۸ گیگابایتی

 

۵۶ گیگابایت بر ثانیه برای بخش ۲ گیگابایتی

۵۶۰ گیگابایت بر ثانیه برای بخش ۱۰ گیگابایتی

 

۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه برای بخش ۶ گیگابایتی

۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه
قیمت 299 دلار 499 دلار 399 دلار

 

دسته ها و کنترلر ایکس باکس سری S

کنترلر و دسته های ایکس باکس سری S، از هر جنبه ای، بسیار عالی بوده و نوید یک محصول بی عیب و نقص را می دهد. طراحی این دسته، ارگونومی بوده و تنها تغییر آن نسبت به نسخه های قدیمی، ایجاد یک دکمه ی جدید به نام Share می باشد. مایکروسافت به خوبی روی این دسته ها کار کرده و بهبود آن را در حین بازی، شاهد می باشیم. این کنترلر ها از باتری های معمولی AA تغذیه می کنند.

طراحی شیک و زیبای کنترلر ایکس باکس سری S 1024x714 - نقد و بررسی ایکس باکس سری s
طراحی شیک و زیبای کنترلر ایکس باکس سری S

 

سخن پایانی

مایکروسافت با تولید ایکس باکس سری S، طرح حذف درایو نوری را مانند سونی عملی کرد. این کنسول مناسب افرادی می باشد که علاقه ای به تهیه ی دیسک های فیزیکی و اجرای بازی ندارند و قصد دارند به صورت آنلاین بازی ها را تهیه کرده و درون این دستگاه ها، اجرا نمایند. در این کنسول، رزولوشن اندکی پایین تر آمده و با حذف درایو نوری، قیمت این کنسول در مقایسه با سری ایکس، 200 دلار کاهش یافته که می تواند یکی از عوامل مهم در فروش زیاد این محصول باشد. امیدواریم از این مقاله، نهایت استفاده را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید