راهنمای جامع خرید فلش مموری

در دنیای فعلی، تولیدات بسیاری شکل گرفته تا زندگی بشر را آسان کند. در زمینه تکنولوژی و ارتباطات نیز این امر محقق شده است. یکی از این تولیدات، فلش مموری می باشد. این فلش، در اقسام کارهای انتقالی و داشتن فایل ها، به ما کمک شایانی می کند. شاید در نگاه اول، خرید این فلش کار آسانی باشد اما باید در خرید آن دقت کنید؛ زیرا اگر برای فلش مموری، مبلغی را دهید و آن محصول مورد دلخواه خود را نگیرید، بسیار پشیمان می شوید.

3003887 300x240 - راهنمای جامع خرید فلش مموری
انواع فلش مموری

فلش مموری چیست؟

فلش مموری ( Flash Memory ) به معنای انتقال سریع داده ها می باشد. اگر به اسم آن دقت کنید، متوجه کلمه Flash می شوید که حاکی از سرعت بالا می باشد. در واقع فلش یک ابزار برای ذخیره سازی اطلاعاتی است که ما به آن احتیاج داریم و قابل حمل و نقل باشد. تاریخچه این وسیله به سال 1980 بر می گردد. هنگامی که شخصی به نام فوجیو ماسوکا در شرکت توشیبا برای ساخت چنین وسیله ای، پیشنهاد خود را بیان کرد.

مقدار ظرفیت فلش مموری

در حال حاضر از فلش مموری 4 گیگ ساخته می شود تا 2 ترابایت که هر شخص بنا به احتیاجش، ظرفیت مورد نظر را انتخاب می نماید. ظرفیت های موجود برای این وسیله عبارتند از: 4 گیگابایت، 8 گیگابایت، 16 گیگابایت، 32 گیگابایت، 64 گیگابایت، 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت، 1024 گیگابایت و 2048 گیگابایت. این اعداد، 2 به توان اعداد مختلف می باشد.

flash memory compress main 2 300x191 - راهنمای جامع خرید فلش مموری
سرعت انتقال فایل، از عوامل مهم در تهیه ی فلش مموری ها می باشد

انواع فلش 

فلش مموری ها معمولا بر اساس رابط سخت افزاری که دارند، به انواع گوناگونی تقسیم بندی می شوند. برای مثال معروف ترین رابط سخت افزاری در فلش های مموری ها عبارتند از: USB 2.0، USB 3.0، USB 3.1 و USB Type C. هرکدام از این رابط ها برای کار یا اتصالات خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال USB 3.0 نسبت به USB 2.0 سرعت انتقال بالاتری دارد. ( برای اینکه از مزیت USB 3.0 برخوردار شوید، باید اتصال USB 3.0 در دستگاه مورد استفاده خود داشته باشید ) معمولا افرادی که نمی خواهند اطلاعات موجود روی فلش مموری را به کامپیوتر یا لپ تاپ انتقال دهند، ( به دلیل کمبود حجم ) باید از فلش هایی با سرعت انتقال بالاتر استفاده کنند تا هنگام باز شدن فایل ها، با کندی مواجه نشوند.

اندازه و سایز فلش مموری چه مقدار است؟

فلش در اندازه های گوناگون تولید می شود. برخی از آن ها بزرگ و برخی دیگر کوچک تر هستند. اندازه ی فلش به کیفیت آن ربطی ندارد و برای خرید آن، سلیقه ملاک است. برخی نیاز دارند که اندازه ی آن کوچکتر باشد تا هرجا که می خواهند با خود ببرند و حمل و نقل آن آسان باشد و برخی سایز بزرگتر آن را می پسندند.

 

چه عواملی روی قیمت فلش تأثیر می گذارد؟

قیمت فلش مموری به فاکتور های متفاوتی بستگی دارد. مهم ترین ویژگی که روی قیمت آن تاثیر می گذارد، میزان ظرفیت آن می باشد. هرچه ظرفیت این فلش ها بیشتر باشد، قیمت آن ها نیز بیشتر می باشد. ویژگی بعدی، رابط سخت افزاری آن می باشد که به ترتیب Type C، USB 3.1، USB 3.0 و USB 2.0 قیمت های بیشتری دارند. بعد این دو عامل که از اصلی ترین فاکتورهای قیمتی فلش مموری می باشد، عواملی همچون ضد آب و ضد ضربه بودن، اندازه، طراحی زیبا، برند بودن و … روی قیمت این فلش ها تأثیر بسزایی دارد.

Image 9 22 17 at 11.59 AM 2 300x169 - راهنمای جامع خرید فلش مموری
اندازه ی فلش مموری نیز در قیمت آن، تاثیر بسزایی دارد

نکته مهم در این فلش ها، این می باشد که برای مثال قیمت دو فلش 8 گیگ از یک فلش 16 گیگ بیشتر است؛ زیرا هزینه صرف شده برای تولید دو محصول، از یک محصول بیشتر است. بنابراین لازم است هنگام خرید میزان ظرفیت مورد نیاز خود دقت کنید و ظرفیت معقولی را انتخاب نمایید. معمولا برای استفاده های روزمره، از فلش های 4 الی 16 گیگ استفاده می شود و برای مصارف کاری، از ظرفیت های 8 الی 32 گیگ، استفاده می شود. ظرفیت های بالاتر، مختص کارهایی می باشد که نیازمند حجم و ظرفیت بیشتری است.

برند های معتبر در زمینه فلش

به دلیل اینکه معیار های مختلفی باید سنجیده بشه تا یک فلش مموری از مطلوبیت بیشتری برخوردار باشد، نمی توان به صراحت بیان کرد که کدام برند در زمینه ساخت فلش نسبت به سایر رقبا، عملکرد بهتری دارد اما با درنظر گرفتن تعدادی از فاکتور های مهم، می توان به صورت کلی به شکل زیر، بهترین برندهای فلش مموری را مشخص کرد: برند Sandisk، برند Kingston، برند سامسونگ، برند توشیبا، برند ترنسند، برند Patroit، برند Corsair، برند Adata.

از چه فروشگاهی فلش مموری تهیه کنیم؟

در گذشته برای تهیه فلش مموری به بازار می رفتیم و داخل مغازه های لوازم الکترونیک، آن ها را تهیه می کردیم اما با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن سایت های متنوعی در اینترنت، باعث سهولت در انجام کار و تهیه این فلش ها شد. بسیاری از سایت ها در این زمینه، مشغول فعالیت می باشند اما فقط به فکر سودآوری خود می باشند. هنگام خرید فلش مموری باید از منبعی موثق خرید نماییم تا از خرید خود پشیمان نشویم.

 

22644 932623523 tn v220w HP FLASH - راهنمای جامع خرید فلش مموری
نمایی از فلش مموری hp

جمع بندی نهایی

معمولا افراد برای ذخیر کردن فایل ها و مدیای شخصی خود، نیاز به منبعی دارند که فایل های مورد نظر را در آن نگهداری نمایند. استفاده ی بیش از حد از هارد داخلی لپ تاپ یا کامپیوتر، باعث کند شدن سرعت دستگاه می شود که چندان معقول به نظر نمی رسد. حال دو گزینه پیش رو می ماند: 1- هارد اکسترنال 2- فلش مموری

هارد اکسترنال به دلیل داشتن حافظه ی بیشتر، دارای قیمت بیشتری نیز می باشد که بسیاری از افراد، قادر به تهیه ی آن نمی باشند. همچنین خراب شدن آن در اثر ضربه نیز یکی از مواردی است که باعث اجتناب از خرید آن می شود. بنابراین یک گزینه می ماند و آن هم فلش مموری می باشد.

لازم به ذکر است در هنگام تهیه ی فلش مموری، باید مواردی نظیر برند سازنده، ظرفیت فلش، سرعت انتقال فایل ها و قیمت را در نظر بگیریم تا پس از خرید، پشیمان نشویم. امیدواریم از خواندن این مقاله، لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید