باتری لپ تاپ و عوامل موثر بر عمر آن

لپ تاپ یکی از اصلی لوازم هر شخصی می باشد. این محصول، در بسیاری از کار های کوچک و بزرگ روزمره، مفید می باشد و می تواند شخص را در رسیدن به اهداف خود، یاری نماید. حال سوال پیش می آید که باتری لپ تاپ چه مقدار عمر می کند؟ یا چه عواملی روی عمر باتری لپ تاپ تاثیر می گذارند؟

در این مقاله قصد داریم مطلبی جامع درباره ی عمر باتری های لپ تاپ بگوییم. لطفا تا انتهای این مطلب همراه سیراف کالا باشید.

مقدمه ای بر باتری لپ تاپ و انواع آن

در ابتدا به کنکاش باتری این دستگاه می پردازیم. این وسیله از دو بخش اصلی برد و سلول تشکیل شده است. قطعه ی سلول، وظیفه ی ذخیره سازی انرژی را بر عهده دارد و برد نیز، باید ارتباط با مادربرد را برقرار نماید.

به طور کلی، باتری های لپ تاپ در 6 دسته بندی کلی قرار می گیرند:

1- باتری لیتیوم یون

2- باتری لیتیوم پلیمری

3- باتری نیکل کادمیوم

4- باتری نیکل متال هیدرید

5- اسمارت باتری

6- باتری های جدا نشدنی

انواع باتری لپ تاپ - باتری لپ تاپ و عوامل موثر بر عمر آن
انواع باتری لپ تاپ

در هنگام خرید، به چه نکاتی درباره ی باتری لپ تاپ دقت نماییم؟

بسیاری از افراد در هنگام خرید به کلی ترین نوع ممکن، لپ تاپ خود را انتخاب می نمایند؛ یعنی می گویند که برای بازی یا برای برنامه نویسی می خواهم و به جزئیات آن، دقت نمی نمایند.

گروهی فقط به بخش رم یا سی پی یو آن دقت می کنند و مقدار ظرفیت باتری آن را چک می کنند. باتری بخش حساس و مهم لپ تاپ می باشد و کیفیت بالای آن، باعث می شود کاربر به راحتی بتواند به کار های خویش، برسد.

در زیر به برخی از مهم ترین نکاتی که باید در هنگام خرید لپ تاپ، به بخش باتری آن دقت نماییم آورده شده است :

1- ولتاژ باتری

ولتاز یکی از موارد مهمی می باشد که باید در هنگام خرید لپ تاپ، آن را بررسی کرد؛ زیرا این عدد ممکن است با لپ تاپ نخواند و مانع از اجرای آن شود یا در صورت اجرا شدن، صدمات جبران ناپذیری به دستگاه، وارد می نماید.

2- توان الکتریکی باتری

مورد دوم و آخر، توان الکتریکی باتری لپ تاپ می باشد. این مقدار به وسیله ی میلی آمپر درج می شود و مانند ولتاژ، عددی مهم است که باید بررسی شود.

چه عواملی روی عمر باتری لپ تاپ، اثر می گذارند؟

باتری لپ تاپ علاوه بر قیمت بالا، عنصری مهم در این دستگاه نیز می باشد و برای اینکه بتواند عمر بیشتری نماید، باید یک سری نکات مهم درباره ی آن، انجام شود. اگر می خواهید کیفیت باتری لپ تاپ خود را مانند روز اول نگه دارید و کارایی آن را افزایش دهید، توصیه می نماییم به مطالب ذیل دقت نمایید:

باید هنگام متوجه شدن از عدم کارایی درست باتری، عوامل پیشگیری از خرابی آن را اعمال کرد 300x300 - باتری لپ تاپ و عوامل موثر بر عمر آن
باید هنگام متوجه شدن از عدم کارایی درست باتری، عوامل پیشگیری از خرابی آن را اعمال کرد

– قبل از اتمام کامل باتری، آن را شارژ نمایید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، باتری های لپ تاپ به صورتی طراحی شده اند که قبل از اتمام کامل شارژ، خاموش می شوند تا به باتری لپ تاپ آسیبی نرسد. در چنین حالتی، توصیه می شود قبل از اتمام کامل شارژ باتری، آن را به برق متصل نمایید تا تغذیه شود.

– کاهش میزان روشنایی لپ تاپ

کاهش میزان روشنایی صفحه ی نمایش لپ تاپ، در افزایش عمر باتری آن، موثر می باشد. البته برخی از افراد اعتقاد دارند برای جلوگیری از خرابی باتری، نباید آن را مصرف کرد یا به اندازه ی حداقلی از آن بهره برد. البته این تفکری اشتباه است که باعث می شود باتری لپ تاپ تنبل شود و در اجرای لپ تاپ، ناتوان شود.

– لپ تاپ خود را به جای حالت Sleep روی حالت Hibernate بگذارید

هنگامی که لپ تاپ را روی حالت Sleep می گذارید، جریان برق همچنان به حافظه ی رم منتقل می شود و انرژی، در حال تبادل می باشد؛ در حالی که اگر دستگاه را روی حالت Hibernate بگذارید، داده های موجود بر روی هارد ذخیره می شوند و در این صورت، از شارژ باتری استفاده نمی شود.

– استفاده از هارد SSD

استفاده از هارد SSD به طور موثر بر روی افزایش عمر باتری لپ تاپ تاثیر می گذارد و باعث می شود از خالی شدن باتری، جلوگیری شود.

باتری لپ تاپ نیازمند مراقبت های ویژه می باشد - باتری لپ تاپ و عوامل موثر بر عمر آن
باتری لپ تاپ نیازمند مراقبت های ویژه می باشد

– افزایش حرارت لپ تاپ = خطر

حتما تا به حال دقت کرده اید که هنگام کار با لپ تاپ، دمای آن افزایش می یابد و باعث تولید حرارت می شود. البته تولید این حرارت تا مقداری طبیعی می باشد اما اگر مقدار آن زیاد شود، هم برای لپ تاپ و هم برای باتری، مضر می باشد. توصیه می نماییم حتما در کنار لپ تاپ، از یک سیستم خنک کننده استفاده نمایید تا مانع از خرابی دستگاه خود شوید.

چگونه متوجه شویم که باتری لپ تاپ خراب شده است؟

شما می توانید با تست عمر باتری لپ تاپ، از خرابی آن مطلع شوید و در صورت مطمئن شدن از آن، طبق توصیه های گفته شده عمل نمایید تا بتوانید عمر آن را، بهبود ببخشید.

اگر بخواهیم به صورت کلی به این موضوع ورود کنیم، می توانیم 4 عامل زیر را مهم ترین عوامل کاهش عمر باتری لپ تاپ بدانیم:

1- در صورتی که با استفاده از لپ تاپ، متوجه کاهش وضوح تصویر شده اید

2- داغ کردن و گرمای زیاد باتری

3- خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

4- ارور های مکرر از جانب لپ تاپ تحت عنوان Consider Replacing Your Battery

تست باتری لپ تاپ

بهترین شیوه ی متوجه شدن سلامت باتری لپ تاپ، انجام تست زیر می باشد. توصیه می کنیم حتما تست زیر را انجام دهید تا از کارایی باتری لپ تاپ خود، آگاهیت پیدا نمایید:

در ابتدا وارد منوی Start شوید و در آنجا، دستور Run را تایپ و انتخاب نمایید.

در مرحله ی بعدی، با باز شدن پنجره ی Run، عبارت cmd را تایپ نمایید و بر روی Ok کلیک نمایید. در این حالت، ویندوز اطلاعات مناسبی درباره ی باتری لپ تاپ منتشر می کند که با بررسی آن، می توانید از سلامت باتری، مطلع شوید.

پنجره ی Run و تایپ عبارت cmd - باتری لپ تاپ و عوامل موثر بر عمر آن
پنجره ی Run و تایپ عبارت cmd

جمع بندی نهایی

باتری، یکی از قطعات مهم لپ تاپ می باشد و تاثیر بسزایی روی کارایی این دستگاه می گذارد. بنابراین مانند بسیاری دیگر از وسایل ها و تجهیزات، نیازمند به نگهداری مناسب می باشد.

اگر می خواهید عمر باتری لپ تاپ خود بیشتر شود و کاهش نیابد، حتما دستورالعمل های گفته شده را جدی بگیرید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید و برایتان مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید